Vi har två kök i vårt hus eftersom det förut bodde två familjer där, men vi bor där själva så vi tänkte göra oss av med ett av köken. Det köket hade matrum också, så vi tänkte dela av köket och använda en del till sovrum, samt en del till att bygga ett helt nytt badrum eftersom vatten och avlopp redan är indraget där.

Jag var i kontakt med byggnämnden på kommunen, de sa att jag måste göra bygganmälan med sa inget mer, förutom standardkommentaren att "skicka in anmälan så får vi se vad som måste göras och vad det kommer att kosta". Jag vill ju bara slänga upp innerväggen, dra vatten och avlopp, lägga tätskikt och hoppa ner i badet, men det verkar krångligt.

Därför frågar jag nu här angående bygganmälan, vad kan det komma att kosta och vad innebär det rent praktiskt. Jag läste nåt om kvalitetsansvarig, måste det vara en utbildad person, hur mycket och hur mycket måste han göra? Finns det andra saker också man måste ta hänsyn till med bygganmälan? Vad händer om man "glömmer" att lämna in en bygganmälan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.