Byggahus.se

Bygga om kök för att få plats med diskmaskin

1. A
    Medlem Nivå 2
    Jag är så fruktansvärt trött på att diska så nu är jag beredd att göra vad som helst för att få in en diskmaskin i min lägenhet(bostadsrätt).
    Det är förberett med vägguttag och vatten under diskbänken, MEN det finns ingenstans att ställa diskmaskinen....
    Varför bygger man ett kök så??
    Det enda skåpet man skulle kunna använda är tyvärr bara 36 cm brett.
    Min ide är att bygga om skåpen genom att flytta "väggen" så jag får plats med en 45 cm diskmaskin.
    Luckorna kommer ju inte att passa efteråt men det kan jag lösa.

Vad tror ni, är det möjligt att göra så eller kommer hela bänken kollapsa?

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Det ser ut som platsbyggda stommar. Börjar du riva i sådana så blir det bara kaffeved kvar. Isåfall ryker det smala skåpet och slask-skåpet. Då kan du köpa ett nytt smalare vaskskåp för att få plats med en 45 cm diskmaskin.
    Va beredd på mer jobb än du tror!

3. H
    Medlem Nivå 1
    Om du kan tänka dig att avvara en bit av bänken så kan en bänkdiskmaskin vara ett alternativ. Det beror så klart på hur din familjesituation ser ut men de klarar ca 6 kuvert. En bekant till mig har denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1803008 och han är riktigt nöjd.

/Hakvik

4. K
    Medlem · Nivå 10
    Nä, jag tycker inte det ser platsbyggt ut, ser ut som vanliga moduler. Du kanske t o m kan få plats för en 60 cm bred? Lilla skåpet är väl skruvat i baksidan upptill och ihopskruvat med diskbänkskåpet, sedan står det framtill på en gemensam sockel. Skåpdörren är ju en enkel match att kapa av på bredden eftersom den är slät,

5. A
    Medlem Nivå 2
    Jag har varit inne på att skaffa en bänkdiskmaskin men det finns inget uttag för det på min blandare, och en ny blandare kostar typ lika mycket som en diskmaskin.
    Hur kollar jag om det är platsbyggt? Hur gör jag med sockeln?

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det är inte platsbyggt, sockeln sågar du bara av.

7. T
    Medlem Nivå 3
    Det du ska tänka på är att bänken måste vila på något i vänsterkant. Bänken kan inte vila på diskmaskinen. Ser inte riktigt hur det ser ut till vänster men tycker det ser ut som om bänken vilar på skåpet. Är det så måste du planera för att få plats med en stödsida också.

8. A
    Medlem · Nivå 14
    Vilken blandare har du? ofta finns uttag ovan men det är ett tillbehör som måste köpas till.

9. K
    Medlem · Nivå 10
    Blir det trångt med en täckskiva så sätt fast två vinklr med dubbelhäftande tejp på kylen så har du en lösning på det.

10. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Jag har gjort så på ett kök, plockade ur ett 50 skåp och tog bort 10 cm i diskbänksskåpet för att få in en 60 maskin. En del pyssel att göra det på plats, men inte svårt.
    Luckan sågade jag bara ner till rätt mått, sen köper man kantband med smältlim som monteras med ett strykjärn.

Vinklar på kylskåpet kan funka, men en frisida är det bästa då diskmaskiner idag sällan har sidor för fristående montage, och det ser ut som ditt kylskåp inte står i linje med bänken.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 14
    Vilken blandare har du?

12. n_sandstrom
    Medlem Nivå 4
    Hur ser det ut om man köper en integrerad diskmaskin? Ingen förmåga för att bära bänkskiva på dom heller?

13. T
    Medlem Nivå 3
    Utan att veta så känns det som om en integrerad är dyrare. Sen åker han ändå på att riva ut båda skåpen. Så jag hade satt en vanlig om jag fått dit stödsidan

14. A
    Medlem Nivå 2
    Ni hade rätt, det är inte platsbyggt.
    En stödsida borde inte vara så svårt att få dit, den gamla blir ju för liten när sockeln åker bort men jag kan nog få tag i en ny.
    Tycker ni att jag ska riva ut diskskåpet helt? Isf får jag leka lite rörmokare också.

15. A
    Medlem Nivå 2
    Det är en Mora blandare, men bänkdiskmaskin får vara plan B