2 112 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Bygga om hönshus till liten lägenhet ?
Sida 1 av 2
Hej har en länga med förråd och gammalt hönshus, som jag tänker riva ut och eventuellt bygga en liten övernattnings lägenhet av. Den är innermått 10 meter lång och 4.50 bred. Jag tänker isolera på insidan med stålreglar och gips ca 15 cm.
Så rummet blir ännu lite mindre. Min fråga är: går det göra typ kök, toalett med dusch, sovrum för enkelsäng och vardagsrum med denna yta?
Vet någon hur man skulle planera rum i sådant smalt utrymme?
Finns något pc program där man kan rita upp enkelt planlösning och flytta omkring?
Går det få trivsam lägenhet eller blir det för smalt utrymme?
Helt öppen planlösning?
vägg endast toalett?
Tacksam för svar.
Så rummet blir ännu lite mindre. Min fråga är: går det göra typ kök, toalett med dusch, sovrum för enkelsäng och vardagsrum med denna yta?
Finns något pc program där man kan rita upp enkelt planlösning och flytta omkring?
Helt öppen planlösning?
vägg endast toalett?
Tacksam för svar.
Det går utmärkt, många studentlägenheter är betydligt mindre.T Trelleborgbyggaren skrev:
Har du studerat hur en klimatskal bör konstrueras för bästa livslängd och hälsa , både för dess innevånare och byggnad .T Trelleborgbyggaren skrev:Hej har en länga med förråd och gammalt hönshus, som jag tänker riva ut och eventuellt bygga en liten övernattnings lägenhet av. Den är innermått 10 meter lång och 4.50 bred. Jag tänker isolera på insidan med stålreglar och gips ca 15 cm.
Helt öppen planlösning?
vägg endast toalett?
Tacksam för svar.
Hej isolera med frigolit 10 cm luftspalt sedan plast sedan gips.Tomture61 skrev:
Har du andra förslag
Har läst om isolering inomhus mot ytterväggar här i forumet
Väggarna är tegel, och kullorsten blandat. Väggarna ca 70 cm tjocka men är kalla på insidan vid minusgrader.
Förslag?
Isolera på utsidan inte aktuellt pga ändrar husets karaktär
Du ska inte plasta insida på en tegelvägg, aldrig .T Trelleborgbyggaren skrev:Hej isolera med frigolit 10 cm luftspalt sedan plast sedan gips.
Har du andra förslag
Väggarna är tegel, och kullorsten blandat. Väggarna ca 70 cm tjocka men är kalla på insidan vid minusgrader.
Förslag?
Medlem
· Stockholm
· 4 348 inlägg
Varför luftspalt? Varför frigolit?T Trelleborgbyggaren skrev:Hej isolera med frigolit 10 cm luftspalt sedan plast sedan gips.
Har du andra förslag
Förslag?
Varför ens isolera .T Trelleborgbyggaren skrev:
En tegelvägg tar emot och släpper ifrån sig fukt (andas) att plasta in denna vägg betyder enbart problem med att en ev. träregelvägg börjar förmultna .
Frigolit har till att börja med ej hygroskopiska egenskaper , svårt att få täthet mellan reglar .
Vill du ändå tilläggsisolera så använd ej mineralull / cellplast .
Vill du vindtäta så använd ångbroms .
Träreglar bör sättas ca 45 mm från tegelväggen .
TS skulle väl iofs ha stålreglarTomture61 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 368 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 368 inlägg
Får du ens ändra utan ett bygglov, ca 45 kvm. Visst byggnaden finns men ändamålet blir helt annorlunda.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej har en länga med förråd och gammalt hönshus, som jag tänker riva ut och eventuellt bygga en liten övernattnings lägenhet av. Den är innermått 10 meter lång och 4.50 bred. Jag tänker isolera på insidan med stålreglar och gips ca 15 cm.
Helt öppen planlösning?
vägg endast toalett?
Tacksam för svar.