Byggahus.se

Bygga om höloft till lägenhet

1. A
    Medlem · Västra götaland · 2 113 inlägg

Arne999

Medlem
    Har en gammal lada med ett stort höloft som står oanvänt. Funderar på att bygga en eller två läghenter för uthyrning men drar mig för tanken pga allt meck det innebär med kommunen ..... (själva byggandet ser ja inga problem med...)

Några funderingar.

1. Det är en gammal lada/stomme som jag gissar måste bli granskad och godkänd av någon eller några. Gissar att denne person även kommer ha synpunkter om hur konstruktionen ev ska stärkas upp. Är detta ett stort/kostsamt problem tro?

2. Är det skillnad om man bygger om och hyr ut som "tillfällig" bostad?

3. Måste ju ändå ha med alternativet att skita i Kommunen och diverse regler och inreda ändå och hyra ut :). Gissar ju att det "bara" blir problem om hyresgästen dör eller nått men då blir ju problemen lite större :)

Så det allt hänger på i nuläget är om det är en hopplös process att få till en gammal skev lada till en lägenhet...Någon som har erfarenhet av det ??

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det ska inte vara några problem.

Du behöver bygglov för ändrad användning.

Frågan om avlopp kommer säkert upp och behöver en lösning.

Kalla det fritidshus så blir reglerna lite enklare.

Det är inte värt riskerna att strunta i bygglov.

Ritningar och lov kanske kostar 10-15000:- och det är ju en ganska liten del av vad bygget kostar totalt.

3. A

Arne999

Medlem
    Ok men är det inte risk att en gammal lada med och gamla stockar inte anses 100%igt för hållfastighet enligt regler hit å dit? Sätter man vattenpasset på en takstol så ser det inte vackert ut...men lär la hålla i 100 år till :)

Avloppet är ju ett problem... Har ju dragit avlopp till ladan när vi gjorde om avloppet men det är ett miniverk för 1 hushåll och lär väll inte godkännas för ytterligare ett permanent boende. Å andra sidan är vi två i hushållet och läghenheten kommer ju inhysa 1-2 pers =>typ som en vanlig famil..... så tekniskt funkar ju avloppet...

Men Om man tex skulle vilja inreda loftet som extra sovplats för övernattande gäster tex till att börja med. Är det då inte OK att koppla på befintligt avlopp??

Eller som du säger kalla det för fritidshus. Då borde man väll dessutom få hyra ut tillfälligt? veckovis tex

4. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Ja det borde fungera, gästrum/fritidsboende.

Hållfastheten ska inte vara något problem.

Lite bilder så är det lättare att bedöma.

5. A

Arne999

Medlem
    Ok men det är skillnad på hållfastheten och kommunens regler för det... Att det håller oroar jag mig ju inte för men ja kan ju inte visa ett tekniskt dokument för kommunen som visar på vilka laster konstruktionen klarar. Det räknas väll som nybygge och ja gissar ju då att det inte bara är att använda sunt förnuft?? Eller så överdriver jag...

Det befintliga skicket kommer jag stärka upp... det har tagits bort väl många bärande delar som har bidragit med sättningar genom åren... Detta kan ja ju göra med mitt sunda förnuft som garanterat kommer hålla men.... kommunen kanske vill ha bevis påt.. .

• Laddar…
  6. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Belastningen på takkonstruktionen förändras rätt lite så den är nog inga problem.

Bjälklaget som blir golv borde också räcka till i dimensionerna men det behöver ju troligen kollas.

7. A

Arne999

Medlem
    Ok men det måste som sagt anlitas någon som kollar vad som ska göras och så måste jag göra som denne person säger och så måste det följas upp så ja får ett intyg typ...

Gissar att det kostar en slant vilket ja kan leva med såklart. Det ja däremot har lite svårt för är om det är svårt/krångliga regler hit å dit som gör bygget snudd på orimligt för en lekman. Jag har renoverat i åratal så ja kan ju göra jobbet själv men kommer det en fackman och vill ha det på sitt sätt så kanske det blir svårt. Är ju van vid att jobba efter eget sunt förnuft som ingen granskar. Är ja osäker tar ja i så det håller i 100år extra...

8. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Det finns en del regler att hålla sig till även om man lyckas övertyga kommunen att det är ett fritidshus. Om du ritar det med 2st lgh så finns det ännu mer regler.
    Om du ska hyra ut så måste det finnas avlopp och vatten oavsett bygglov eller inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.