Byggahus.se

Bygga om från högtemp till lågtemp?

1. N
    Medlem Nivå 14
    Vi har börjat fundera på bergvärme, men vad jag kan se är våra radiatorer alldeles för små för att fungera med låg framledningstemperatur.

I sovrummen har vi t.ex. enkelpanel 500x1300 vilket om jag inte räknar helt fel landar nånstans kring 25-35 Watt per kvadratmeter (sovrummen varierar lite i storlek men 15-20 kvadrat ungefär).

Jag har bara som hastigast kollat runt lite och kompaktradiatorer verkar vara det man ska sikta på att byta till. Höjd och bredd (eller säger man längd?) är svårt att öka (det är avfasad nisch under fönsterbrädan så radiatorerna är redan maximalt höga, 600 får inte plats).

De paneler vi har idag har anslutningen sitter på baksidan, så det verkar som vi åker på att köpa ny kopplingssats också. Frågan är om man ska passa på att byta termostaterna också, jag tror att våra bytte de tidigare ägarna så de är inte lika gamla som resten av värmesystemet.

Fläktkonvektorer kanske kan vara ett alternativ i vissa rum, men de är kanske inte billigare utan bara går att få mer kompakta?

Jag har inte riktigt fattat hur man räknar på radiatorbehovet för de delar av huset som har öppen planlösning (hall och kök sitter t.ex. ihop och där är det alltså tre radiatorer utspridda och dessutom golvvärme under marmorgolvet i hallen). Räknar man bara på totala ytan? Hur mycket värmeflöde mellan rum räknar man med?

Radiatorerna i vardagsrummet är ännu mer underdimensionerade, vintertid är det kallaste rummet i hela huset.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns moderna radiatorer med koppling på baksidan. Kommer inte ihåg vilka det är, men jag såg dem när jag letade radiatorer till vårt hus.

Om det gäller sovrum på andra våningen så skulle jag avvakta med byte till efter att du gått över till lågtemp. Det blir såpass stor värmevandring från bottenvåningen att det nästan inte behövs någon radiator.

Redigerat 26 apr 2015 16:45
  3. N
    Medlem Nivå 14
    Vi har ingen "övervåning", bottenvåning och källare bara. Och det är 120-130 kvadrat (per "plan") och huset som ett L så det är rätt dålig värmespridning den vägen tror jag. Vi har ju redan idag problem med att det är kallt i vissa rum på bottenvåningen vintertid trots att elementen är 60 grader varma. (Å andra sidan har vi omvänt problem sommartid att det är iskallt i källaren!) Källaren är det lagom temperatur i på vintern och där är radiatorerna knappt ljumna.

Jag trodde radiatorkopplingar var dyrare än de verkar vara, om man köper en kompaktradiator för 2000 spänn så är det inte så farligt med en koppling för 200-300 på det. Det är ju inte säkert att det är samma hålavstånd ändå... Jag ska kolla upp vad det är för märke på våra grejer sen, tanken med den här tråden var att få lite input på om jag resonerar rätt.

Nu bör det väl inflikas att vi har en FTX med kompressor också (på grund av radon), den börjar bli till åren så det är tänkt att byta ut den också. Och då funderar jag på att köpa till ett värmepaket för vattenburen tillskottsvärme där (vår nuvarande har ingen tillskottsvärme så när det är riktigt kallt nere drar jag ner på fläkten).

Vi har separat panna och VV-beredare idag, pannan har ingen tank utan är i princip bara en elpatron (på max 13 kW), en cirkulationspump och ett expansionskärl. Min tanke är då att börja med att bygga om värmesystemet så det funkar med lågtemperatur, och sen som steg två byta till bergvärmepump. Då kan jag bygga om värmesystemet lite bit för bit tills jag har kunnat skruva ner framledningstemperaturen på pannan tillräckligt lågt.

Första steget skulle väl vara just att testa att byta radiatorer i vardagsrummet (där vi har mest problem vintertid).