Byggahus.se

Bygga om ett tråkigt garage till uterum som går att nvända till garage?

1. N
    Medlem · 424 inlägg

nallepu

Medlem
    Har ett jätte tråkigt garage som fungerar som skräpförråd. Garaget har väggar runt om man har bara ett pyttelitet fönster där stora spindlar sitter och kikar ut i trädgården. Taket kan räknas som platt med tjärpapp. Runt taket finns en brädpåbyggnad som gör att taket ser helt platt ut. Dessvärre blir det en skugga på den lägre södersidan vilket gör att snön inte tinar och vattnet som rinner nerför taket bildar en isvall så det blir lite som en swimingpol med vatten som kryper igenom skarvarna på takpappen. Skulle vilja riva garaget och bygga ett uterum på den gamla betongplattan som har ungefärliga måtten 4x6 meter. Tror inte att det ska vara omöjligt att få ett byggnadslov. Ska ha en insynsskyddad trävägg ut mot gatan och ha helglasad lång och kortsida mot trädgården. Mot garageuppfarten skulle jag vilja ha en garageport ifall jag skulle vilja sälja huset och nästa ägare skulle vilja ha ett garage.
    Funderar på om det är tillåtet att använda ett inglasat uterum som garage eller om brandskyddet skulle ha något mot min lösning.

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 345 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    I sig spelar det inte någon roll om du parkerar en bil i ditt uterum eller inte, men brandskyddreglerna har att göra med om byggnaderna står nära varandra så krävs vissa åtgärder (brandklassade dörrar, eller tillräckligt bra vägg osv).

Boverket har en bra guide för vad som gäller: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

Skall du ha en hel glasfasad (oklassad) så gäller 7 m från närmaste byggnad åt det hållet

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.