Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygga om carport till garage med nedsänkt lyft

1. O
    Medlem · 2 inlägg

Olmo.D

Medlem
    Godkväll!

Har ett garage med tillhörande carport och förråd bakom detta med egen ingång som jag önskar integrera med varandra till ett dubbelgarage med en nedsänkt saxlyft alternativt tvåpelarlyft om det inte blir för lågt i tak.
    Vill också isolera garagedelen så jag kan stå och finmecka året runt, slå mig ned i soffan med en pilsner och beundra bilarna. Idag finns det bara nån slags vindpapp på insidan av panelen?
    Garagedelen har idag en skabbig betongplatta och carporten är stensatt som ni ser.
    Vad hade ni gjort, gjutit en ny platta över bägge platserna?
    Gjuter man direkt över stenen isf?
    Alternativt gjuta ny platta i existerande garagedel med en nedsänkt saxlyft?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

Skapar en tråd här för att samla mina frågor som är av nybörjarkaraktär men känner att det hade varit kul att försöka bygga lite själv.:)

2. S
    Medlem · 1 894 inlägg
    Hej. Trevlig att du vill satsa på fint garage :)
    Har man möjliget så bör man få in lite isolering under plattan. Så då bör du plocka bort marksten, gräva ur och lägga isolering och armering innan du gjuter.
    Kan även vara värt att undersöka hur dina takstolar och dimensionerade. Om de kräver stöttning på mitten av en balk innan och pelare innan du kan plocka bort mellanväggen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.