Byggahus.se

Bygga om 27 graders takstol för inredd vind?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Finns det någon standardlösning för att modifiera 27-graders takstolar så att vinden kan inredas?

Vi ska bygga till och den nya delen kommer att byggas med samma takvinkel (något förskjuten i sidled) och inredd vind, men ytan blir så liten att vi funderar på att öppna upp mot befintlig vind och behöver då bygga om de befintliga takstolarna...

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Bygga om 27 graders takstol för inredd vind?

Bökigt ;)

3. D
    Medlem Nivå 1

Du får gärna utveckla lite ::);)

4. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Nej, det finns inga standardlösningar, utan det måste en byggnadsingenjör räkna på.

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10

antar att du vill öka vinkeln på taket, och då är det nog bara att riva ner och byta ut mot nya med andra ord en väldans massa jobb.
    är jag rätt ute eller missförstår jag dig??
    dessutom som bobby säger måste man be en ingengör räkna på det hela.....

vill ändock lägga till ett stort lycka till :D

6. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Nej, jag tror nog att Dennis menar vanliga fackverksstolar (W) som ska byggas om till "Svensk" takstol? 27 grader är ju på gränsen till för liten lutning för inredning, det blir snarast ett loft, men det antar jag att ni redan har tänkt på.

7. D
    Medlem Nivå 1

Precis så :)
    Utrymmet är i första hand tänkt att vara musikrum/studio/kontor till mig. Från början hade vi tänkt ha det rummet i tillbyggnaden (på bottenvåningen), men det rummet blev väldigt litet :-/
    Nästa tanke var att sätta en trappa upp till vinden och göra ett (fortfarande litet men i a f mysigare) rum där uppe.
    Senaste idén är alltså nu att öppna upp mot befintlig vind och inreda en del av den med. Eftersom taken är förskjutna 1,3 meter blir det en massa vinklar och vrår, men för den sortens rum känns det OK :)
    Arkitekten föreslår också en vindskupa, men både han och jag tycker det ser mysko ut med en kupa längst ut i änden på ett (par)hus som inte har några andra kupor...

Som om det inte vore krångligt nog är det dessutom en bostadsrätt ::) ;D

8. pappskallen
    Medlem Nivå 10

OK my fault :p
    Nu är jag med, då är det nog ännu större skäl att konsultera byggingenjören, lite synd att utb. är förskjuten då det som du säger bli mycket vinklar och vrår.
    Kupan kan ju tyckas vara ett bra komplement invändigt, men måste ju helst stämma estetiskt även utvändigt.....
    verkar som du fått något ordentligt att bita i!!

9. H
    Medlem Nivå 1

Bygga om 27 gradig takstol

Jag har själv 27 gradiga takstolar med en underram på 11.8m
    Jag har förstärkt 10 takstolar och inrett vinden 4.6m bredd, 10m långt, blev superbra!

10. C
    Medlem Nivå 1
    Du har inga bilder på hur du förstärkte takstolarna hakjon

11. C
    Medlem Nivå 1
    inga bilder?:)