Byggahus.se

bygga nytt yttertak över det gamla?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Har ett gammalt 40-talshus med vanligt tak. Vinden är inredd till ett lågt loft med två meters ståhöjd bara i mitten. En meters höjd vid långsidorna Två meter in från ytterväggen. DEt blir trångt. Funderar på att bygga ett nytt tak ovanför det gamla innan jag river det gamla eftersom jag vill höja takhöjden en meter i alla fall. På så sätt kan man arbeta i lugn och ro i tid och väder. Men kan man byta takkonstruktion till ett brutet tak med planare överdel och brantare nederdel (vet inte vad det heter) genom att ansluta dessa nya takstolar till befintliga takstolars bottenbalkar? Någon som har erfarenheter av liknande arbeten? ??? ???

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25

Re: bygga nytt yttertak över det gamla?

Det heter mansardtak.

Visserligen har jag läst en norsk skröna (Hamsun?),
    där de byggde ett helt nytt hus utanpå det gamla för att få tätt.

Men din idé låter komplicerad.
    Det nya taket måste ju förankras i husets stomme.
    Och då har du genast gjort en massa hål i yttertaket.

Kan du inte välja en fin vår/sommarvecka för att ordna taket?

Glöm inte bygglovet.
    Och du behöver nog en konstruktionsritning också för en så avancerad ombyggnad.

KoW

PS: Är du segelflygare?

3. Totte_S
    Medlem · Nivå 9

Re: bygga nytt yttertak över det gamla?

Sök lite på forumet så hittar du nog en del skrivet, jag med flera har gjort olika varianter, gemensamt för de flesta är att det är en del jobb.
    Personligen tror jag inte på idén att bygga ett nytt utanpå. Klart enklare att riva det gamla och hyra täta pressenningar och täcka med tills ni kan få på nya takstolar.
    en tråd med lite info kanske:
    http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1073482396