Byggahus.se

Bygga nytt vs köpa begagnat?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Ja det lär väl vara helt fel forum att ställa den frågan på, men det jag egentligen undrar är vad skillnaden blir i månaden om man köper ett begagnat hus eller bygger nytt hus?

Vi har kollat på begagnade villor i prisläget max 1,700,000kr och det får man inte mycket för. Gick in och kollade på modulenthus där man har en jämförelse mellan nytt och gammalt hus. Om jag där knappar in ett begagnat hus för 1,700,000kr så säger deras kalkyl att månadskostnaden motsvarar ett nytt hus för ca 2,250,000kr. Någon som har någon åsikt om denna kalkyl, kan det stämma och gäller det bara första året. Man vill ju gärna ha råd att bo i huset i minst 10år iaf...

Länk till kalkylen på modulenthus:
    http://www.modulenthus.com/husprogram/kalkyl/index.asp

Alla åsikter välkomna!

2. A
    Medlem Nivå 3

Re: Bygga nytt vs köpa begagnat?

Vågar inte ge mig på att tolka kalkylen, men kan berätta lite hur vi resonerar!

För det första bör man ta hänsyn till VART man bor, är det i en små stad - storstad - på landet osv osv. Att bygga nytt där det redan är låga huspriser är kanske inte så smart, OM man måste sälja så får man nog inte tillbaka pengarna.

Om man tänker sig att det är i en större stad där villapriserna ligger på 1.5 - 2-5 mille så bör man ha i åtanke - FASTIGHETSSKATTEN.
    Vi vlade att bygga nytt (i Stockholm) och det har vi tjänat massor på. Dels hade vi ingen f.skatt första året och hus i liknande utförande gick för 1-1.½ mille mer! :surprised:
    Köper man begagnat så kan det finnas renoveringsbehov, om inte annat ligger det närmare en. status på vitvaror? Isolering? Energisnålhet osv osv...

Kontentan blir att: Ja, det KAN bli billigare att bygga nytt om man bor på rätt ställe.

Nåväl, vet inte om jag gav så mycket med mitt prat! ;)