1 640 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Bygga nytt tak. råspont eller annat underlag under läkt och pannor?
Hej
Jag ska bygga ett nytt hus och har sett och hört om att vissa lägger någon form av duk istället för råspont och papp. Någon som har koll på detta förfarande, både praktiskt och ekonomiskt. slipper man luft spalt? Lägger man bara pannor, läkt, duk, isolering, plast och gips då? eller är jag helt ute och cyklar
Jag ska bygga ett nytt hus och har sett och hört om att vissa lägger någon form av duk istället för råspont och papp. Någon som har koll på detta förfarande, både praktiskt och ekonomiskt. slipper man luft spalt? Lägger man bara pannor, läkt, duk, isolering, plast och gips då? eller är jag helt ute och cyklar
Mja, även om det säkert är möjligt skulle jag inte välja den lösningen. Risken för mekanisk åverkan, dvs att du får hål i taket, är påfallande. Regn och yrsnö har en förmåga att blåsa in i de mest oväntade ställena, tegelpannor kan spricka av ett antal skäl eller till och med blåsa bort om det stormar tillräckligt hårt — vilket det finns en ständigt ökande risk för, med tanke på klimatförändringarna — och kringblåsande grenar och annat jox kan drämma till taket rejält. Dessutom kryper insekter och andra skadedjur tacksamt in där det är mjukt och varmt.
Så det låter tyvärr som att ”snålheten bedrar visheten” här.
Så det låter tyvärr som att ”snålheten bedrar visheten” här.
Armerad duk finns på massor av hus och det funkar. Skulle jag bygga hus idag hade jag tagit den extra kostnaden för råspont och papp alla dar i veckan.
Var jag förstått så är den så seg att man kan gå på den, jag har räknat med att lägga råspont, men ville bara höra mig för vad andra tycker/gör.
Tack för synpunkterna
Tack för synpunkterna
Verktygstokig
· Estocolmo
· 773 inlägg
från en som arbetar med tak
lägg råspont och papp
lägg råspont och papp
Tänker man längre fram så är det absolut bättre alternativ att lägga råspont då det då finns ett underlag som man kan hantera vid ändringar på tak på ett mycket mera säkrare sätt, gällande exempelvis konstruktionslösningar samt minimera risken för framtida läckage.