Hej,
Jag och min sambo har precis köpt ett hus som inget är omgjort sedan bygget 1975, vi har tänkt ta ner väggar och göra om lite men inte ändra VA och spisfläktens position, vi ser gärna en öppen planlösning till "matsalen" och vardagsrummet, gärna köksö.
Hur skulle ni gjort?
Ett problem vi har är hallen, hur begränsar man hall/kök? så att man inte kliver rakt in i köksmiljön.
Så här ser utgångsläget ut.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Skulle det funka att sätta upp en ny vägg á 150cm lång för att avgränsa emot köket?
Väggen som är direkt höger efter entrédörren är 100cm lång.
Skissa gärna och ge oss idéer och synpunkter:
Huset idag:
Mvh
-
-
23 jul 2021 13:45 #2
Vad tror ni om detta?
Jag tänker att betraktningsvinkeln när jag kommer in i entrédörren så slås jag inte direkt av att jag kommer in i ett kök. Håller ni med?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
23 jul 2021 13:51 #3
Ser trevligt ut men kanske flytta högskåp till vägg mot hallen ?
-
23 jul 2021 13:54 #4
De skåpen som står bortanför ugn/micro är kyl/frys, det högskåpet vid väggen mot hallen är skafferi. -
23 jul 2021 13:56 #5
Försök få samtliga högskåp mot ett hörn , snyggast och mest praktiskt. Samt bra att få lite mer avgränsning mot hallen .
-
23 jul 2021 13:56 #6
Har ni koll på om någon av väggarna ni vill ta ner är bärande?
Sen skulle jag vrida köksön 90 grader så att den som sitter på utsidan av den inte nästan sitter i hallen utan i stället kan se ut genom köksfönstret.
Att ha kyl och frys så nära diskhon gör att diskmaskinen hamnar emellan utan att det finns någon plats för tallrikar och glas nära.- Laddar…
-
25 jul 2021 13:08 #7
Hej på er,
tack för er input, vi tar gärna emot mer.
Nu har vi reviderat lite, vad sägs om denna lösning?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in -
25 jul 2021 13:20 #8
Hur ser planlösingen för källaren ut, går det att ordna en "vardagsingång" där? Då blir inte hallen på övervåningen så hårt belastad och det gör inget om den då ligger i anslutning till köket.
En trevlig be effekt är att det blir mindre att städa och mindre slitage på övervåning om man går in i källaren. -
25 jul 2021 14:39 #9
Men nya väggen och köksskåpen ska väl vara lika långa?
Är det tänkt att bli en kolfilterfläkt + en frånluftsventil nu när spisen har flyttats eller ska ni dra om rören upp till skorstenen?
Var hamnar diskmaskinen?
Fundera noga på ordningen mellan högskåpen för egentligen vill man ju ha alla av dem nära en bänk så att det blir kort väg att bära matvaror resp. plåtar.- Laddar…
-
Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg 25 jul 2021 16:1325 jul 2021 16:13 #10
En mer minimalistisk förändring skulle vara att skippa städskåpet och riva den delen av väggen. Kanske tom går att pröva innan beslut om man står ut med lite provisoriskt en tid.
Vill man sedan göra mer kan man backa kyl och frys bakåt så de blir infälda. Men då har man börjat flytta väggar så det minimala ingreppet växte. -
Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg 25 jul 2021 16:17
-
25 jul 2021 16:20 #12
- Laddar…
-
25 jul 2021 16:29 #13
-
Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg 25 jul 2021 19:49
-
27 jul 2021 14:37 #15