Byggahus.se

Bygga nytt kök med omgjord planlösning, hjälp oss

1. JonasWe
    Husägare · Kil · 185 inlägg

JonasWe

Husägare
    Hej,
    Jag och min sambo har precis köpt ett hus som inget är omgjort sedan bygget 1975, vi har tänkt ta ner väggar och göra om lite men inte ändra VA och spisfläktens position, vi ser gärna en öppen planlösning till "matsalen" och vardagsrummet, gärna köksö.

Hur skulle ni gjort?
    Ett problem vi har är hallen, hur begränsar man hall/kök? så att man inte kliver rakt in i köksmiljön.

Så här ser utgångsläget ut.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Planritning.jpg

Skulle det funka att sätta upp en ny vägg á 150cm lång för att avgränsa emot köket?
    Väggen som är direkt höger efter entrédörren är 100cm lång.

Planritning ide.jpg

Skissa gärna och ge oss idéer och synpunkter:

Planritning ge oss ide.jpg

Huset idag:
    14.jpg

15.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

Mvh

2. JonasWe

JonasWe

Husägare
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 891 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Ser trevligt ut men kanske flytta högskåp till vägg mot hallen ?

4. JonasWe

JonasWe

Husägare
    Hur menar du? utveckla gärna :)

De skåpen som står bortanför ugn/micro är kyl/frys, det högskåpet vid väggen mot hallen är skafferi.

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 891 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Försök få samtliga högskåp mot ett hörn , snyggast och mest praktiskt. Samt bra att få lite mer avgränsning mot hallen .

6. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 957 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Har ni koll på om någon av väggarna ni vill ta ner är bärande?

Jag skulle nog göra den lite längre typ så att den slutar i jämnhöjd med garderobernas dörrar eller ändå längre. Det gör att toaletten inte kommer att upplevas som att den är i köket. Det är inte heller kul när grus och sand från hallen sprider sig in i köket så det behövs en del marginal från där man ställer skorna. Sen är det frågan om det får plats tillräckligt med kläder och skor för en familj i det som blir kvar av hallen. Kan kanske vara besvärligt att se till att några barn håller sig inom 1 m från ytterdörren tills man har hunnit få av dem skorna.

Sen skulle jag vrida köksön 90 grader så att den som sitter på utsidan av den inte nästan sitter i hallen utan i stället kan se ut genom köksfönstret.

Att ha kyl och frys så nära diskhon gör att diskmaskinen hamnar emellan utan att det finns någon plats för tallrikar och glas nära.

7. JonasWe

JonasWe

Husägare
  8. B
    Husägare · Västmanland · 378 inlägg

basseman

Husägare
    Hur ser planlösingen för källaren ut, går det att ordna en "vardagsingång" där? Då blir inte hallen på övervåningen så hårt belastad och det gör inget om den då ligger i anslutning till köket.
    En trevlig be effekt är att det blir mindre att städa och mindre slitage på övervåning om man går in i källaren.

9. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 957 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det där köket ser ju trevligt ut och fungerar nog bättre utan en köksö mitt i.

Men nya väggen och köksskåpen ska väl vara lika långa?
    Är det tänkt att bli en kolfilterfläkt + en frånluftsventil nu när spisen har flyttats eller ska ni dra om rören upp till skorstenen?
    Var hamnar diskmaskinen?
    Fundera noga på ordningen mellan högskåpen för egentligen vill man ju ha alla av dem nära en bänk så att det blir kort väg att bära matvaror resp. plåtar.

10. M
    Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    En mer minimalistisk förändring skulle vara att skippa städskåpet och riva den delen av väggen. Kanske tom går att pröva innan beslut om man står ut med lite provisoriskt en tid.
    Vill man sedan göra mer kan man backa kyl och frys bakåt så de blir infälda. Men då har man börjat flytta väggar så det minimala ingreppet växte.

11. M

Mellanbarn

Medlem
    Har huset källare? Trappan ser ut att gå till en övervåning.

• Laddar…
  12. Violina
    Husägare · 2 771 inlägg
    Tittar du på bilden (ut genom ytterdörren) i det allra första inlägget så ser du faktiskt ett källarfönster ;)

• Laddar…
  13. B
    Husägare · Västmanland · 378 inlägg

basseman

Husägare
    Jag hittade ingen tvättstuga så då gissade jag att det finns en källare.:cool:

14. M

Mellanbarn

Medlem
    Era CSI-krafter är större än mina. :oops:

15. JonasWe

JonasWe

Husägare
    Det finns en ingång i källaren också, denna har vi tänkt använda de regninga/snöiga dagar när man kanske inte vill dra in det i vanliga entrén, annars tänkte vi nog försöka använda den till det mesta. Förstår dock din tanke.

Vilken ritning kikar du på? Har tänkt om lite längre ner i tråden :)

Yes det är källare :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.