Hej!

Vi diskuterar möjligheterna att flytta till annan ort i framtiden, och funderar på om det finns några ekonomiska fördelar med att bygga nytt.

Den nya orten är så pass långt ifrån vårt nuvarande boende att vi kommer behöva byta jobb. Vi vet att vi behöver vara på plats hösten 2025. Allra helst vill vi nämligen undvika att sälja vårt hus, och sedan behöva ”panikköpa” något nytt för att vi inte hittat något som känns rätt. Vi vill helst inte behöva mellanlanda någonstans ”så länge” utan vill helst veta var vi flyttar in redan när vi säljer vårt nuvarande hus.

Som det är idag så säger banken att vi kan titta på hus upp emot 3 miljoner, om vi vill köpa nytt innan vi säljer det gamla. Det skulle innebära att vi kan åka till det nya huset tex på långhelger och lov, och smårenovera innan vi måste flytta in permanent. Smidigt!

Men. Tre miljoner är tyvärr inte jättemycket idag. Det finns absolut objekt som är kanon, men det är sällan sådär toppen som vi skulle önska av ett boende som vi nog blir pensionärer i.

Så fick jag tanken - hur är det om man bygger nytt då? Säger banken att totalsumman fortfarande då är 3 miljoner utan att vi säljer nuvarande, eller gör de då en annan ekonomisk bedömning? Blir det ett högre tak då eller är det samma?

För tre miljoner, det kan nog gå. Om man snålar och gör en del själv. Problemet är väl att vi inte riktigt kan göra så mycket själva, utan tomt och bygglov och el och vatten och avlopp och huset… det får vi leja bort till andra. Med prislappen därtill.

Redigerat:
Myrstacken
Det mest ekonomiska är väl att man inte behöver betala fastighets skatt de första 15 åren på ett nytt hus.
Men 3 miljoner kommer man väl inte så långt på om man skall bygga nytt tyvärr..

Myrstacken Myrstacken skrev:
Det mest ekonomiska är väl att man inte behöver betala fastighets skatt de första 15 åren på ett nytt hus.
Men 3 miljoner kommer man väl inte så långt på om man skall bygga nytt tyvärr..
Nej, det är ju så med huspriserna.

Är det någon som har en aning om hur bankerna brukar göra med sånt här? Många som bygger nytt gör väl det med ett befintligt hus som de redan bor i, gissar jag?

Myrstacken
C ConnyN skrev:

Är det någon som har en aning om hur bankerna brukar göra med sånt här? Många som bygger nytt gör väl det med ett befintligt hus som de redan bor i, gissar jag?
Jag byggde nytt och flyttade in i oktober förra året..
Dvs snart har jag bott i mitt hus i ett år.
Vi bodde i hyreslägenhet när vi byggde och hade inga lån någon av oss någonstans,,,

C ConnyN skrev:

Jo men din nuvarande gräns på 3 milj. beror väl på att du inte säljer ditt nuvarande hus direkt?

Om du skall behålla nuvarande hus efter att bygget är klart (mer än någon månad eller så), då har du gränsen på 3 milj. Troligen sänker banken gränsen ifall du skall bygga istället för att köpa bef. hus. Ett bygge innebär alltid risk för fördyringar.

Det beror också en del på hur marknaden ser ut på orten där du vill bygga. Om det är en mindre ort, med "låga" priser. Då är det tveksamt om du kan få ditt nybyggda hus värderat till byggkostnaden. Du får inte låna byggkostnaden, utan vad huset är värt när det är färdigbyggt, vilket inte alltid är detsamma.

Hm, det är ju sant. De allra flesta som bygger ett hus vill ju säkert sälja det gamla så fort det är möjligt. Sant.

Vi skulle nog behöva stå med dubbla boenden kanske ett halvår, eller mer. Som du skriver - många osäkerhetsfaktorer!

Det enda vi definitivt vet är att vi behöver vara inflyttade hösten 2025. Resten av detaljerna är lite oklara… :thinking:

En variant vore förstås att köpa ett hus inom prisgränsen eller lägre, och sedan leta tomt och bygga. Det innebär att vi ändå hamnar o en så länge-lösning. Skit. Hur man än vänder sig har man ändan bak! :rofl:

H hempularen skrev:
Jo men din nuvarande gräns på 3 milj. beror väl på att du inte säljer ditt nuvarande hus direkt?

Om du skall behålla nuvarande hus efter att bygget är klart (mer än någon månad eller så), då har du gränsen på 3 milj. Troligen sänker banken gränsen ifall du skall bygga istället för att köpa bef. hus. Ett bygge innebär alltid risk för fördyringar.

Det beror också en del på hur marknaden ser ut på orten där du vill bygga. Om det är en mindre ort, med "låga" priser. Då är det tveksamt om du kan få ditt nybyggda hus värderat till byggkostnaden. Du får inte låna byggkostnaden, utan vad huset är värt när det är färdigbyggt, vilket inte alltid är detsamma.
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag byggde nytt och flyttade in i oktober förra året..
Dvs snart har jag bott i mitt hus i ett år.
Vi bodde i hyreslägenhet när vi byggde och hade inga lån någon av oss någonstans,,,

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Ett sätt är kan ju då vara att frigöra kapital till en större handpenning genom att sälja huset och hyra boende, hus eller lgh, medan man bygger. Gör man då vinst på försäljningen så går det förhoppningsvis att få en hälsosammare budget för ett bygge. Bäst är väl att ta in lite kalkyler från hustillverkare och sedan diskutera olika scenarion med banken och se vad de går med på. Vet inte vad banken tycker är bäst dubbla ägda boenden eller frigjort kapital. Men inte mycket kan hända med pengarna på banken under ett byggår. Huset kan det ju, även om det är osannolikt, hända något med som gör att du inte får ut pengarna som förväntat vid försäljning.

K
Mellanlanda i hyresrätt är mitt råd. Ni kommer att sova bättre på nätterna och kan både sälja och köpa/renovera/bygga i lugn och ro.

Då kan ni antagligen också låna mer och dessutom vet ni exakt hur stor vinst det blir från försäljningen.

Vi gjorde så när vi byggde nytt och det var ett bra upplägg.

Lycka till!

/Krille

• Gilla
Skåning82
  • Laddar…
H
C ConnyN skrev:
Hej!

Vi diskuterar möjligheterna att flytta till annan ort i framtiden, och funderar på om det finns några ekonomiska fördelar med att bygga nytt.

Den nya orten är så pass långt ifrån vårt nuvarande boende att vi kommer behöva byta jobb. Vi vet att vi behöver vara på plats hösten 2025. Allra helst vill vi nämligen undvika att sälja vårt hus, och sedan behöva ”panikköpa” något nytt för att vi inte hittat något som känns rätt. Vi vill helst inte behöva mellanlanda någonstans ”så länge” utan vill helst veta var vi flyttar in redan när vi säljer vårt nuvarande hus.

Som det är idag så säger banken att vi kan titta på hus upp emot 3 miljoner, om vi vill köpa nytt innan vi säljer det gamla. Det skulle innebära att vi kan åka till det nya huset tex på långhelger och lov, och smårenovera innan vi måste flytta in permanent. Smidigt!

Men. Tre miljoner är tyvärr inte jättemycket idag. Det finns absolut objekt som är kanon, men det är sällan sådär toppen som vi skulle önska av ett boende som vi nog blir pensionärer i.

Så fick jag tanken - hur är det om man bygger nytt då? Säger banken att totalsumman fortfarande då är 3 miljoner utan att vi säljer nuvarande, eller gör de då en annan ekonomisk bedömning? Blir det ett högre tak då eller är det samma?

För tre miljoner, det kan nog gå. Om man snålar och gör en del själv. Problemet är väl att vi inte riktigt kan göra så mycket själva, utan tomt och bygglov och el och vatten och avlopp och huset… det får vi leja bort till andra. Med prislappen därtill.
Beroende på bank, var ni ska bygga, er ålder, osv. Prata med er bank.
Banken vill säkra upp att de får tillbaka pengarna. Upplever att det är lättare att få lån till nytt hus speciellt om låntagarna är lite äldre. Det finns nya hus i olika prislägen. De standarduleserade husen är billigare än de hus som man kan ändra planlösningen i. Känner du bra hantverkare kan ni sköpå hustaket med bara stommarna.

T
C ConnyN skrev:
Hej!

Förslag, fråga din bank! Tror du får ett mer pålitligt svar än kilgissningar från detta forum.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K
T Thomas' skrev:
Förslag, fråga din bank! Tror du får ett mer pålitligt svar än kilgissningar från detta forum.
Tyvärr kommer bankens svar antagligen att utgå från vad som är bäst för just den banken och inte ta hänsyn till vad som är bäst för TS. Så det är väl bra att forumet finns så att man kan få info om hur andra gjort och resonerat samt även hur andra banker ställer sig.

Vi hade t ex SEB och bytte till Handelsbanken då vi fick rätt olika svar:

SEB: Inget problem med dubbelt boende men ni måste lägga 25% kontant och ha totalentreprenad till fast pris på "allt".

Handelsbanken: Vi ser helst inte att ni har dubbelt boende och ni behöver lägga 15% kontant. Inget problem med att 80% av totalbeloppet var på fast pris och 20% var våra egna uppskattningar på vad övervåning, carport o s v skulle kunna kosta.

/Krille

T
K Krille4 skrev:
Tyvärr kommer bankens svar antagligen att utgå från vad som är bäst för just den banken och inte ta hänsyn till vad som är bäst för TS. Så det är väl bra att forumet finns så att man kan få info om hur andra gjort och resonerat samt även hur andra banker ställer sig.

Vi hade t ex SEB och bytte till Handelsbanken då vi fick rätt olika svar:

SEB: Inget problem med dubbelt boende men ni måste lägga 25% kontant och ha totalentreprenad till fast pris på "allt".

Handelsbanken: Vi ser helst inte att ni har dubbelt boende och ni behöver lägga 15% kontant. Inget problem med att 80% av totalbeloppet var på fast pris och 20% var våra egna uppskattningar på vad övervåning, carport o s v skulle kunna kosta.

/Krille

Vi hade även vi dubbelt boende, inga problem hos vare sig SEB, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar. Beror ju helt på vilka ekonomiska muskler du har.

Men det är fortfarande banken som bestämmer, knappast någon på forumet.

Flyttade själv in i ett nybyggt hus för precis ett år sen.
För tre år sedan sålde jag mitt gamla och hyrde ett hus i två år.
Inte den billigaste lösningen med tanke på att huspriserna gått upp men jag ville veta på kronan vad jag kunde spendera på huset.
Ingen risk för höjda räntor eller ett krig nånstans som gjort att jag stod själv med två hus att betala på som ingen ville köpa.
Så för mig och banken så var det en lösning som funkade.

K
T Thomas' skrev:
Vi hade även vi dubbelt boende, inga problem hos vare sig SEB, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar. Beror ju helt på vilka ekonomiska muskler du har.

Men det är fortfarande banken som bestämmer, knappast någon på forumet.
Jag tror att han är väl medveten om att det är banken som bestämmer. Men stället för att bara fråga om den egna bankens villkor kan det ju vara bra TS att höra hur andra har löst det samt hur andra banker resonerar. Det är väl ungefär det syftet som forumet :)

/Krille

T
K Krille4 skrev:
Jag tror att han är väl medveten om att det är banken som bestämmer. Men stället för att bara fråga om den egna bankens villkor kan det ju vara bra TS att höra hur andra har löst det samt hur andra banker resonerar. Det är väl ungefär det syftet som forumet :)

/Krille
"Så fick jag tanken - hur är det om man bygger nytt då? Säger banken att totalsumman fortfarande då är 3 miljoner utan att vi säljer nuvarande, eller gör de då en annan ekonomisk bedömning? Blir det ett högre tak då eller är det samma?"

Snarare tvärtom. Folk som svarar TS i tråden spekulerar endast, man kan omöjligen svara hur banken tänker, då det är högst invidiuellt.

Det kan vara väldigt vilseledande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.