Byggahus.se

Bygga nytt i Härnösand? Skidstahus?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hejsan,

Jag och min sambo har planer på att bygga hus i Härnösand. Finns fina tomter till salu och vi har fastnat för en med havsutsikt. Jag har ca 1000 frågor men tänkte börja med 3 grundläggande:

1. Är det rimligt att bygga nytt i en kommun utan husprisrush?

2. Är det möjligt att bygga hus med en budget på totalt 3 miljoner?

3. Vill någon dela med sig av erfarenheter av att bygga ett Skidstahus?

Tack på förhand!

2. F
    Husägare Nivå 1
    1. Nej för i helvete. Tomterna är billiga av en anledning, du får just nu 800m2 boarea +100m2 biarera för 2.5 miljoner mitt i centrum.

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-7rum-harnosand-harnosands-kommun-frideborgsgatan-4-16123656

Kommunen är i kris och de som kan lämna de lämnar oavsett hur lite de får betalt för sina hus.

3. R
    Medlem Nivå 1
    Hmm okej, först och främst tack för svaret. Låt mig förtydliga lite. Jag är inte intresserad av att renovera eller göra några större arbeten själv. Det där huset såg väl inte direkt inflyttningsklart ut. De hus som legat ute till försäljning senaste halvåret har alla varit i halvrisigt skick med utgångspris 1-2 miljoner och de hyfsat fräscha har legat ute för 2,5 miljoner plus. Utveckla gärna vad du menar med att kommunen är i kris, det låter ju inte alls bra!

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    En bra tomt med ett fint hus går alltid att sälja. Om ni planerar att bo där länge är risken liten att förlora pengar. Skidstahus är ett välskött och seriöst bolag. Viktigare är det att välja en duktig byggfirma.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · Nivå 9
    1) Du får inte igen pengarna om du säljer

2) Ja, om du får tomten i princip gratis och har tur med kostnaden att dra in el och vatten. Kan kosta tusentals kronor per meter om du har otur. En annan tråd fick ju offert på 750 000kr för att dra in till ett hus då det låg långt ifrån ledningarna.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! Jag försöker också intala mig själv att inte se bostaden som en ekonomisk investering utan en investering i livskvalitet. Jag har fått uppfattningen om att Skidstahus är de som upphandlar byggfirma om man väljer att köpa nyckelfärdigt, stämmer det?

• Laddar…
  7. R
    Medlem Nivå 1
    Tomterna i det området vi tittar på har sålts för 250-300k. Om det är att betrakta som nästan gratis vet jag inte. Det är draget vatten och el till tomtgräns. Förstår att det ändå kan kosta en del. Ska ha ett möte med Skidstahus imorgon och hoppas då få en bättre bild av kostnaderna.

8. C
    Medlem Nivå 1
    Vill ni bygga eget och har hittat en tomt ni ser att ni kommer att trivas med, slå till. Hållen med Jonatan79 i hans kommentarer.
    Vi byggde ett Skidstahus för 5 år sedan i Sundsvall tillsammans med Skidstahus teamet i Härnösand. Allt fungerade väldigt bra under hela resan. Jag gjorde köket men de ansvarade för resten. Hantverkarna var lokala välkända firmor som jobbat länge med dem.

9. R
    Medlem Nivå 1
    Fick vid mötet med Skidstahus igår veta att priserna för deras hus ligger kring 20kkr/m2 vilket inte riktigt var vad vi hade tänkt oss. Markarbeten för 100-200kkr och byggavgifter för ytterligare 200kkr gör att vår budget på 3 miljoner känns väldigt futtig.

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Hur stort hade ni tänkt bygga då? Hur många är ni som ska bo där? Det går ju att minimera ytan på ett smart sätt. Om ni har tid över kan ni bygga lösvirke och projektera en del själva för att spara pengar.

11. R
    Medlem Nivå 1
    Vi är just nu 2st och bor i en lägenhet på 70m2 som vi har växt ur. Vi drömmer om ett hus på upp emot 200m2 där vi får plats med både barn och hobbies men kanske överdriver vi hur mycket plats vi behöver.

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ni kommer klara er på 125-150m2 med smart planering, då kan 3 Mkr räcka om ni lägger ner eget jobb.

13. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    20kkr per kvm är väl rimligt. Ni har tyvärr orealistiska förväntningar. Man måste inte ha ett hus på 200 kvm. Antingen får ni spara mer eller minska ned på byggarean, väldigt enkel matematik.

Tänk dock på att ju mindre huset är desto högre blir kvm-priset eftersom alla hus har en basutrustning såsom kök och badrum och toa, dvs dyra kvm.

Redigerat 5 feb 22:09