Byggahus.se

Bygga nytt hus, materialpriser ökat sedan påskrivet kontrakt

1. S
    Medlem · 18 inlägg

Sany

Medlem
    Hejsan. Vi skall bygga hus med början nu i höst och sedan vi skrev på kontraktet i februari har ju materialpriserna rusat i höjden. Vi har delad entreprenad, ett kontrakt på själva husstommen, och ett kontrakt med en byggfirma som reser huset och färdigställer det helt inomhus. Kontraktet för själva husstommen regleras enligt index MT74 så det är ju inga konstigheter. Mycket av materialet även invändigt ingår ju i själva leveransen av husstommen.
    Vi har också valt ett faltak på vårt hus. Det är ett trätak som byggfirman skall köpa in virket till och lägga, och då virkespriserna ökat mycket blir det dyrare inköpspris för dom. I det påskrivna kontraktet med byggfirman, finns ingen klausul om prisökningar utan vi har skrivit på ett fast pris, byggnadsstart sommaren 2021. Vi fick en hint från byggfirma innan semestern att priserna rusat iväg på material men min fråga är hur vi ställer oss till det när vi har ett fast pris i kontraktet. Skall vi hänvisa till kontraktet eller vara schyssta och prisjustera enligt något index? Förslag mottages gärna.
    Vi vill ju ha en bra relation med byggfirman och en bra start så de gör ett bra jobb på vårt hus. Samtidigt inte betala något överpris. Finns det någon praxis? Tack Sarah.

2. B
    Medlem · Gävleborg · 314 inlägg

Beltis

Medlem
    Det jag alltid tänker i dessa situationer är om priset hade sjunkit. Hade ni fått betala mindre då?

3. S
    Medlem · 18 inlägg

Sany

Medlem
    Där har du en poäng, troligen inte!

4. Krille-72
    Medlem · 3 487 inlägg
    En mycket bra och komplicerad fråga du tar upp. Har varit uppe i tråden tidigare och jag vågar nog påstå att majoriteten tyckte att hantverkaren får skylla sig själv. Nu vet jag inte om du har vitesklausuler inskriva? I en annan tråd fanns inte det och då valde hantverkaren helt enkelt att försöka fördröja starten.

Eftersom jag själv är entreprenör tycker jag det finns 2 sidor av myntet. Under de ca 20 år jag varit verksam har jag aldrig varit med om en liknande situation när det gäller materialpriser. Fortfarande idag råder dagspriser på vissa produkter. Osäkerheten är stor även om jag tycker mig se en stabilisering och förhoppningsvis sänkning av materialpriser på sikt.
    En del firmor och husleverantörer har eller riskerar att gå i kk pga missen att inte skriva in en klausul i avtal gällande plötsliga prishöjningar på material.

Jag tycker ni ska fundera både en och två gånger hur ni ska agera. Prata igenom med entreprenören och se om ni kan komma fram till någon kompromiss. Resultatet blir oftast bäst om man är överens.

Jag tycker det är viktigt att förstå att det blivit en extrem situation på marknaden när det gäller materialpriser. Det har också inneburit en brist på material som gjort att flera byggen blivit fördröjda.
    Vi ser också brister och höjningar inom andra områden. Halvledarbristen just nu har redan lett till att företag börjat varsla folk.

Force majeure skulle jag vilja påstå. Om någon hunnit testa detta rent juridiskt har jag ingen aning om. Men det är mycket möjligt.

Mitt råd är därför att ni ska försöka komma överens oavsett vad som är rätt rent juridiskt.

5. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 684 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Vid B2B har entreprenören rätt till ersättning för extrema prisökningar, jag tror inte att denna rätt finns i KtjL.
    Om så är fallet har du ingen juridisk skyldighet att justera ingånget pris. Dock kan det borga för ett bättre resultat att starta projektet med en entreprenör som inte är missnöjd. Tyvärr är branschen tillräckligt oseriös utan dylika problem.
    Kontrollera E:s siffror noggrant. Erbjud ev 50/50 av tillkommande kostnad. Obs kostnad!!! Entreprenörer gillar att bluffa med priser istället.

6. S
    Medlem · 18 inlägg

Sany

Medlem
    Hej och tack för svar. Ja det här är inte helt enkelt. Det finns en vitesklausul i kontraktet så dom kommer inte försena bygget. Jag säljer plastråvara och där har priserna också skenat iväg p g a materialbrist. Så jag är väl insatt i vilka problem det kan ställa till med både i priser och leveranstider. Det är verkligen tillverkarens marknad. Bra att få lite input i detta forum innan vi pratar med byggfirman. Tack

• Laddar…
  7. Krille-72
    Medlem · 3 487 inlägg
    Man behöver inte utgå ifrån att alla entreprenörer försöker bluffa. Att branschen är mer oseriös än någon annan är jag ytterst tveksam till. Däremot är det en bransch som konsumenter kommer i kontakt med på ett helt annat sätt än vid andra affärer som konsumenter gör.

Jag tycker givetvis TS ska vara vaksam i sin dialog med företaget. Men att gå in i en ”förhandling” med förutfattade meningar blir sällan bra.

Det är precis likadant åt andra hållet. Hantverkare som på förhand dömer ut alla konsumenter som idioter lyckas sällan bra och hamnar ofta i helt onödiga konflikter.

8. Villa vista

Villa vista

Allvetare
    Det tragiska i detta är att många privatpersoner vill göra rätt för sig, (kanske därför du skriver här) och när E har räknat bort sig skall kunden stå för risken alt del av risken. När det är vise versa då ser man aldrig att en E har samma inställning till justering. Detta är även tydligt på detta forum när hantisentouraget sätter igång och raljerar mot diverse TS som känner sig lurade. Då är det läropengar!

• Laddar…
  9. Villa vista

Villa vista

Allvetare
    Jag har aldrig jämfört branschen med andra branscher, jag vet att branschen är oseriös då jag arbetar i den.
    Vidare skriver du om förutfattade meningar. Det har jag aldrig skrivit heller, dock är det alltid bra vid förhandlingar att förstå skillnader mellan priser och kostnader innan man förhandlar, kunskap ger viss makt och minskar risk för att bli lurad. Du har säkert i åtskilliga andra trådar just poängterat att anledningen till att kunder blir lurade är just för deras underläge i kunskap mot hantisar. Tex trådar om grossprisser etc.

10. P
    Medlem · Stockholms län · 408 inlägg

PurreP

Medlem
    Inte helt enkelt då TS har en beroendeställning gentemot Entreprenören.

Jag skulle nog, innan jämkning/förhandling inleds, kräva öppna böcker från entreprenören. Från kalkyl till utfall med påslag och allt.

När du gjort en analys av Es kalkyl och hur högre materialpriser slår på den så kan du därifrån komma till beslut om du vill dela på merkostnaden av goodwill-skäl eller benhårt trycka igenom avtalat pris...

Om E förväntar sig att kunna behålla marginal på materialet så är han ju ute och cyklar...

11. Krille-72
    Medlem · 3 487 inlägg
    ”jag vet att branschen är oseriös då jag arbetar i den”
    Om jag jobbar på en bilverkstad där det tas emot svarta pengar. Är branschen oseriös då?
    Om jag är politikern och tar emot dubbla anslag. Är alla politiker oseriösa då?
    Frisörer har varit under luppen från Skatteverkets sida då det förekommer svarta pengar och svart arbetskraft. Är frisörbranschen oseriös då?

Innan man påstår något så är det viktigt att tänka efter. Nej, branschen är inte oseriös. Däremot finns det flera oseriösa som verkar i branschen. Men merparten är faktiskt seriösa företagare.
    Sen kan man givetvis diskutera vilken sekund ett företag blir oseriösa enligt dig. Men det kan vi ta i en annan tråd.

Det ända jag ville var att förmedla att Ts skulle fundera och gå in i en eventuell förhandling med öppet sinne utan förutfattade meningar. Gör man det från båda håll brukar resultatet bli bäst för båda parter.

Kunskap ÄR makt. Dom kan sno din bil men aldrig din kunskap. Ts har precis köpt ett nytt hus. Hur ser de flesta husleverantörers affärsidé ut?
    Du skriver ett kontrakt med massa standardmaterial och sedan tar dom duktigt betalt för tillvalen? Man behöver inte vara Einstein för att snabbt förstå att tillbehörslistan är snuskigt dyr. Även om du förhandlar om tillval innan kontrakt får du oftast betala riktigt bra för tillvalen.
    Är även denna bransch oseriös pga. Detta? Har man blivit lurad?

Lite väl mycket ot kanske men jag kunde inte låta bli…

12. N
    Medlem · 2 inlägg

nxtdj

Medlem
    Är det en av dom större byggföretagen så skulle jag inte betala något mer utan då får dom skylla sig själva.

Är det en liten firma med några få anställda så skulle jag försöka komma fram till en mer rättvis lösning.

Ha i åtanke att byggföretaget har en fin rabatt hos bygghandeln, vill dom förhandla priset så tycker jag att du ska få se alla fakturor. Sålänge dom inte går back på materialet så är det rättvist.

13. OlssonX
    Medlem · Stockholm · 168 inlägg

OlssonX

Medlem
    Kontraktet gäller.
    Men risken finns ju att byggfirman väljer en sämre (billigare) virkesklass t ex till ditt faltak, för att kompensera.
    Jag skulle ändå avvakta tills det kom en rak begäran om mer pengar och ta ställning då.
    Det måste ju inte handla om jättepengar och man kanske kan kompensera dig med något annat.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Sthlm · 172 inlägg

tompajo

Medlem
    Jag ser också en stor skillnad i om det är ett stort eller ett litet företag. Är det ett litet företag med få anställda kan det här innebära konkurs för firman. Tycker TS att det är värt det för att få igenom det som är juridiskt rätt så kör på. I annat fall, ta dialogen med företaget och kom överens.

15. J
    Medlem · 14 inlägg

JockeUn

Medlem
    Force majeure är det inte. Det är normalt sett saker som krig och naturkatastrofer. Att priserna stuckit iväg handlar om att efterfrågan är större än tillgången vilket kallas marknad. Samma anledning som att hantverkare kostar skjorta, det finns för få I förhållande till behovet.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.