Jag planerar att uppföra ett nytt bostadshus på 200 kvm. Jag vill på alla sätt det är möjligt få huset att likna ett hus som är byggt i slutet av 1800. Har pratat med en lokal husbyggare som genast fastnade i det att jag vill ha specialsnickrade icke kopplade tvåglasfönster. Då kommer det att bli svårt att få igenom bygglovet pga det dåliga u-värdet som såna fönster ger. Är det sant? Dom pratade om Lingbo Kulturfönster, men jag tycker absolut inte att dom fönstren på något sätt ser traditionella ut.

Det går att ordna fönster i äldre stil som isolerar lika bra som moderna treglasfönster, men priset riskerar att dra iväg en del. Sedan vet jag inte om stadsbyggnadskontoret kanske bråkar om det inte finns dokumentation med testvärden på fönstrets u-värde.

Hur får man icketäta ytterfönster och innanfönster att isolera lika bra som moderna treglas? Skiss/exempel?

Inte för att jag skulle välja sådana fönster då det inte direkt är en höjdpunkt på året att släpa fram eller ställa tillbaka fönstren.

FG FG skrev:
Det går att ordna fönster i äldre stil som isolerar lika bra som moderna treglasfönster, men priset riskerar att dra iväg en del. Sedan vet jag inte om stadsbyggnadskontoret kanske bråkar om det inte finns dokumentation med testvärden på fönstrets u-värde.
Ok, har du nåt exempel?
Som det känns nu lutar det nog åt att jag kommer söka bygglov för fritidshus och använda dom fönster jag vill istället.

Kan inte detta med kommuners krav på energiberäkningar etc.

Men börja med att kontakta tillverkarna av sådana fönster och se om de har beräkningar eller underlag så du får en bild av om det kan funka eller åtminstone få en bild av hur långt ifrån du är.

Det är ju svårt att resonera utan fakta.

A Anna-Karin Larsson-Snygg skrev:
Jag planerar att uppföra ett nytt bostadshus på 200 kvm. Jag vill på alla sätt det är möjligt få huset att likna ett hus som är byggt i slutet av 1800. Har pratat med en lokal husbyggare som genast fastnade i det att jag vill ha specialsnickrade icke kopplade tvåglasfönster. Då kommer det att bli svårt att få igenom bygglovet pga det dåliga u-värdet som såna fönster ger. Är det sant? Dom pratade om Lingbo Kulturfönster, men jag tycker absolut inte att dom fönstren på något sätt ser traditionella ut.
2018 lyckades jag iaf bygga och uppfylla dåvarande regler med kopplade tvåglasfönster.
Kulturglas plus energiglas.

Fönstren fick med modernare glas bättre energiprestanda än gamla fönster och resten fick kompenseras på övriga delar av huset för att uppfylla kraven på energiåtgång per kvadratmeter och år.

Det finns inga specifika krav på enskilda delar av ett hus, det är totalen som avgör.

Med bra isolering i väggar och tak, värmepump och FTX lär du utan problem uppfylla dagens krav.
Om du nu inte ska ha väldigt mycket fönster.
Men det hade man nog inte på 1800-talet

• Gilla
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
Det finns inga specifika krav på fönstrens energiprestanda i byggreglerna. Kraven gäller hela byggnaden, så "sämre" fönster kan kompenseras av bättre isolering någon annan stans.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Rimligt är att tillverka fönster med äldre glas ytters och energiglas i innerglaset och komplettera med innanfönster, då blir det riktigt genuint och vackert.
När jag byggde för 35 år sen så byggde jag sommarstuga, dock vet jag inte om det var enklare och billigare.
Finns det inte en risk om man bygger sommarstuga att man missar viktiga krav typ tillgänglighet?
/Workingclasshero

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Anna-Karin Larsson-Snygg skrev:
…. Då kommer det att bli svårt att få igenom bygglovet pga det dåliga u-värdet som såna fönster ger. …
Struntprat. Det går att få kopplade fönster byggda på klassiskt sätt och U-värden ner mot samma som ”moderna” kasettfönster. Det är bara det att din snickare inte har en leverantör som kan erbjuda det.
Glöm inte att sätta fönsterkarmarna i liv med ytterfasaden för att tidstypiskt utseeende. Din snickare kommer att knorra om det också. 😄

Kolla in RM-fönster så kan du få det preics som du vill.

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Rimligt är att tillverka fönster med äldre glas ytters och energiglas i innerglaset och komplettera med innanfönster, då blir det riktigt genuint och vackert.
När jag byggde för 35 år sen så byggde jag sommarstuga, dock vet jag inte om det var enklare och billigare.
Finns det inte en risk om man bygger sommarstuga att man missar viktiga krav typ tillgänglighet?
/Workingclasshero
Hela poängen med att bygga fritidshus är ju bland annat att komma runt just tillgänglighet/miljökrav. Inte många coola hus som är just ”hus”

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Hela poängen med att bygga fritidshus är ju bland annat att komma runt just tillgänglighet/miljökrav. Inte många coola hus som är just ”hus”
Det kan vara mer jobb ibland att krångla sig förbi krav som dessutom kan visa sig vara rätt smarta långt senare ;-) Att veta vilka krav som finns är rätt bra så man lättare kan väga bra ideer mot verkligheten.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det kan vara mer jobb ibland att krångla sig förbi krav som dessutom kan visa sig vara rätt smarta långt senare ;-) Att veta vilka krav som finns är rätt bra så man lättare kan väga bra ideer mot verkligheten.
/W
Helt med dig där xD byggt båda mina hus enligt kraven men står alltid och "gruntar" över att visa kreativa idéer blir kapade för att jag en dag möjligtvis behöver kunna ta mig runt i rullstol

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Struntprat. Det går att få kopplade fönster byggda på klassiskt sätt och U-värden ner mot samma som ”moderna” kasettfönster. Det är bara det att din snickare inte har en leverantör som kan erbjuda det.
Glöm inte att sätta fönsterkarmarna i liv med ytterfasaden för att tidstypiskt utseeende. Din snickare kommer att knorra om det också. 😄

Kolla in RM-fönster så kan du få det preics som du vill.
Problemet med i princip alla nytillverkade fönster är att bågarna är tjockare. Det gör att proportionerna blir annorlunda även om man gör rätt i övrigt.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet med i princip alla nytillverkade fönster är att bågarna är tjockare. Det gör att proportionerna blir annorlunda även om man gör rätt i övrigt.
Finns gott om fönstertillverkare som tillverkar fönster efter precis de mått du önskar och i fin kärnfura.
Köpte mina här och lät de kopiera fönster från 1922 till mitt 20-tals hus.
De blev otroligt bra.
http://www.lindblomsnickeri.se/

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
S
Ni verkar missa att TS verkar vilja ha enkelglas med lösa innerbågar och INTE kopplade tvåglas?! Med kopplade bågar så går det ju som sagt att få vettig energiprestanda. Däremot känns väl tvek på enkelglas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.