A
Hej!

Skulle gärna få lite tips/råd kring byggen nära tomtgräns. Är tyvärr inte alls insatt i bygglov och vet det som man kan läsa sig till via kommun i princip.

I princip överallt jag läser så får jag fram att 4.5 meter till tomtgräns gäller för det mesta. Oavsett om man bygger ut befintligt hus eller smäller upp attefallshus etc. Däremot kan det vara lite drygt 2 meter förutsatt att takhöjden inte är mer än 2.x meter?

Är det någon skillnad på om tomten vätter mot granne eller mot kommunens mark? Kan man bygga närmre än 4.5 och i så fall hur går man till väga? Ibland låter det på folk som att man kan göra vad fan som helst så länge man kommer överens med grannen?

När jag tittar mig omkring i olika villaområden i Stockholm så är det utbyggnader, tillbyggnader, attefallshus, friggebodar etc ÖVERALLT som i princip är PÅ eller vädligt nära tomtgränsen, oavsett om det är mot granne eller kommunens mark. Detta kan vara byggt på 60-talet likväl som 2020-talet. På de flesta tomter verkar dessutom inte "originalhuset" ta någon hänsyn till någon 4.5 meters gräns överhuvudtaget då de ofta är placerade i ett "hörn" av tomten.

Tacksam för svar från rutinerade forumsrävar.

Clarken37 skrev:
Hej!

Skulle gärna få lite tips/råd kring byggen nära tomtgräns. Är tyvärr inte alls insatt i bygglov och vet det som man kan läsa sig till via kommun i princip.

I princip överallt jag läser så får jag fram att 4.5 meter till tomtgräns gäller för det mesta. Oavsett om man bygger ut befintligt hus eller smäller upp attefallshus etc. Däremot kan det vara lite drygt 2 meter förutsatt att takhöjden inte är mer än 2.x meter?

Är det någon skillnad på om tomten vätter mot granne eller mot kommunens mark? Kan man bygga närmre än 4.5 och i så fall hur går man till väga? Ibland låter det på folk som att man kan göra vad fan som helst så länge man kommer överens med grannen?

När jag tittar mig omkring i olika villaområden i Stockholm så är det utbyggnader, tillbyggnader, attefallshus, friggebodar etc ÖVERALLT som i princip är PÅ eller vädligt nära tomtgränsen, oavsett om det är mot granne eller kommunens mark. Detta kan vara byggt på 60-talet likväl som 2020-talet. På de flesta tomter verkar dessutom inte "originalhuset" ta någon hänsyn till någon 4.5 meters gräns överhuvudtaget då de ofta är placerade i ett "hörn" av tomten.

4,5 m gäller genrellt, men får du tillstånd av grannen så kan du bygga närmre (helst skriftligt så det inte blir diskussioner senare)
Sen finns det fällor i detta som jag har förstått: Är det tex kommunen brukar du inte få tillstånd av dom (i egenskap av "granne"). Det kan också finnas prick-mark i vissa fall (inne på din tomt) där kan man ygga friggebodar osv men får inte bygglov.

Det kan också redan ligga ngt närmare tomtgräns än 4,5 m - då gäller en del branskyddsregler om man skall bygga närmre

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Hej!

Hur ser det ut på din tomt, vill du bygga i tomtgräns mot en granne?

A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hur ser det ut på din tomt, vill du bygga i tomtgräns mot en granne?
Det finns flera möjligheter.

I ett väderstreck granne.
I ett väderstreck gatan.
I två väderstreck kommunal mark (mest skog).

Helst skulle jag vilja bygga upp mot skogen som är kommunal mark.

Grannen rakt över gatan har en utbyggnad som går typ 10 cm från tomtgräns

Clarken37 skrev:

I ett väderstreck gatan.

Som sagt: kommunen beviljar sällan undantag (som genrell policy), gtaan får du för det mesta inte bygga så nära.
Då återstår grannen: där kan du fåt ett tilltånd av dom MEN om dom redan har ett uthus nära din tomtgräns så måste ni båda se till att göra det brandsäkert (tex inga fönster åt det hållet, och tillräckligt branisolering från varandra )

Vi har byggt till vårt hus precis i tomtgräns mot en granne. Då gick vi in till grannen och fick deras påskrift innan vi sökte bygglov. Till vår fördel tror jag var att det redan stod en byggnad i tomtgräns som vi rev.

Om jag har du så hade jag gått upp till stadsbyggnadskontoret och pratat med dem om att sätta huset mot skogspartiet nu på ett tidigt stadium. Det är bra för er att ha goda relationer där och att veta vad som gäller.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju inte få ett grannmedgivande av kommunen att bygga närmare än 4,5 meter. Däremot kan Du söka bygglov om det inte är prickmark. Ring en bygglovshandläggare och fråga.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Jag har varit med om att man fått bygglov för att bygga 4 meter från tomtgräns mot kommun.
I ansökan söktes bygglov 3 meter från gränsen, men det gick inte igenom även fast det är brant slänt/berg på kommunens mark.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Z Zsam skrev:
Du kan ju inte få ett grannmedgivande av kommunen att bygga närmare än 4,5 meter. Däremot kan Du söka bygglov om det inte är prickmark. Ring en bygglovshandläggare och fråga.
Man kan bygga på prickmark också om man nyttjar attefallsreglerna. Bygg med bygglov fram till prickmarken, bygg sedan med bygganmälan (attefallsregler) ut över prickmarken. Jag har gjort detta.

Grannmedgivande gäller även för attefallstillbyggnad, så den delen kommer man inte runt.

wildeside wildeside skrev:
Jag har varit med om att man fått bygglov för att bygga 4 meter från tomtgräns mot kommun.
I ansökan söktes bygglov 3 meter från gränsen, men det gick inte igenom även fast det är brant slänt/berg på kommunens mark.
Jag har fått bygglov för ett förråd 2 meter från kommunal gata, dom närmaste 2 metrarna är prickmark.
I mitt fall blev det en fördyring med bygglovet ( ca5-6 tusen). Om jag byggt 4,5 ifrån hade friggebodsreglerna fungerat.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
wildeside
Z Zsam skrev:
Jag har fått bygglov för ett förråd 2 meter från kommunal gata, dom närmaste 2 metrarna är prickmark.
I mitt fall blev det en fördyring med bygglovet ( ca5-6 tusen). Om jag byggt 4,5 ifrån hade friggebodsreglerna fungerat.
Jag prata om hus på 150 kvadrat, kanske skulle nämnt det;)

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
R
Clarken37 skrev:

I ett väderstreck gatan.

Som andra skriver så behöver du kolla med kommunen, först och främst om det finns någon gällande plan för fastigheten och i så fall om den planen har bestämmelser om placering av byggnader. Se även Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...estammelser/egenskapsbestammelser_/placering/

"Idag regleras placering med planbestämmelse
Före 1 juli 1987 fanns generella bestämmelser om byggnaders placering i 39 § byggnadsstadgan som bland annat innebar att byggnader skulle placeras 4,5 meter från tomtgräns. Genom övergångsbestämmelser gäller dessa generella bestämmelser nu som planbestämmelse i äldre planer. Sedan 1 juli 1987 regleras byggnaders placering genom planbestämmelser i detaljplanen. Detta innebär att om planer som antagits efter detta datum inte innehåller någon bestämmelse om placering så är inte byggnaders placering reglerad i detaljplanen. I ett bygglovsärende betyder det att en mer omfattande lämplighetsbedömning av placeringen behöver göras.
"

För bygglovsbefriade åtgärder, attefall, friggebod, gäller särskilda regler.

Man behöver skilja på fallen lite här.

Om du vill bygga "på vanligt sätt" med bygglov. Då gäller de begränsningart som finns i detaljplanen, ofta 4,5 m.

Vill du bygga (med bygglov) närmare, så kan kommunen godkänna ett bygglov som delvis strider mot detaljplanen som "mindre" avvikelse. I en sådan process blir grannar tillfrågade genom s.k grannehörande utskickat från kommunen INNAN bygglovet hanteras. Ev. synpunkter från grannarn blir en del av beslutsunderlaget. Kommunen kan neka bygglov även om grannarna är positiva, eller godkänna även om grannarna säger strikt nej. Och vid avvikelse från detaljplanen tillfrågas samtliga grannar, inte bara åt det håll du vill bygga ut.

När bygglovsbeslutet kommer så kan det överklagas.

Men du kan också bygga vissa saker bygglovsfritt. Som ex. en friggebod. Om du håller dig inom ramarma för en bygglovsfri friggebod (yta höjd osv) så får du bygga den minst 4,5 m från tomtgräns, eller närmare om grannen godkänner. I det här fallet har alltså grannen vetorätt. Får du inget godkännande så får du inte bygga. Om "grannen" är en kommunal gata eller annan allmän plats (kan gälla även enkilt ägda vägar) så kan man inte få ett godkännande. Ett godkännande skulle behöva ges (skriftligt) av var och en som har rätt att nyttja vägen, dvs. hela Sveriges befolkning.

Och samma regler gäller för attefallshus, som också är bygglovsfria byggnader.

För dessa bygglovsfria byggnader gäller avståndet 4,5 oavsett vad som står i detaljplanen för området. Reglerna står över detaljplanen.

• Gilla
Anonymiserad 537906 och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Hej!

Jag rekommenderar dig att ha skrift på papperet. Inte enkelt att bevisa om något gjorts upp muntligt. Framförallt svårt om det bli en senare tvist med grannen.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.