Byggahus.se

Bygga närmare än 4.5m från tomtgräns?

1. E
    Medlem · Stockholm · 35 inlägg

elile

Medlem
    Jag läser på många ställen, sedan lång tid tillbaka, att detta är miniavstånd om grannen inte godkänner mindre.

Trots mitt veto har byggnadsnämnden ( i Stockholm ) beviljat bygglov för ett trägarage 3m från min tomtgräns.

Något vettigt syfte med denna gamla regel måste väl ha funnits t.ex brandbegränsning, även om man nu inte längre begriper detta.
    För tät bebyggelse har ofta orsakat att stora områden brunnit ner.

Kan man begära utförande i brandsäkert material? Lönar det sig att överklaga?

2. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 893 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Garage har väl inte den regeln?
    Mitt garage står 1m från grannen....

3. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Det gäller alla byggnader. Om grannen godkänner är det fritt fram, annars måste byggnadsnämnden göra en bedömning. Det har de gjort till den byggandes fördel i ditt fall. Knappast lönt att överklaga.

4. B
    Allvetare · Stockholm · 7 121 inlägg

b8q

Allvetare
    I första hans gäller de avstånd som står i detaljplanen, så börja med att kolla där.

5. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Japp, glömde nämna det. Men om inga avstånd nämns eller om det inte ligger i detaljplanelagt område så gäller det jag skrev.

6. I
    Anonym

ion

Anonym
    Det beror väl på var dina byggnader är belägna om det är olämpligt med 3m från gränsen eller inte. En brandtekniker borde kunna ge besked på om avståndet är säkert. Avståndet är till för att begränsa en brand, vill minnas det skulle fördröja förloppet 20-30 minuter , kommer inte ihåg tiden exakt.
    Min granne ville göra en tillbyggnad som följde väggen till hans hus, vilket fått dispens att byggas 1m för nära. Jag kunde inte tillåta det p g av brandskyddet då tillbyggnaden skulle komma för nära mitt garage. Han drog in tillbyggnaden 1m, det blev dessutom snyggare.
    Det går att komma överens, och brandskyddet ligger i allas intresse.
    Intressant scenario är att om jag tillåtit grannen bygga närmare än reglerna rekommenderar och en brand uppstår hos mig vilket leder till att även hans hus brinner ner, eller tvärt om. Kan man då anse att skulden är hans egen om det börjar hos mig, och skulden är min egen om det börjar hos honom?

7. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Dit jag planerar att flytta så får garage stå på tomtgräns, uthus 1m huvudbyggnad som vanligt.
    Jag känner ingen större oro för brandrisken. Frågan är hur mycket 1m gör gällande brandskyddet...
    Troligtvis inte speciellt mycket.... Men om det är brandrisken, så se till att det inte finns någon växtlighet på tomten.
    Det är däremot viktigt ur brandsynpunkt att sätta gips på väggarna. Det gör nog större skillnad en nån meter hit eller dit...

8. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Men om din grannes hus brinner ner trots att avstånden på 4,5m är uppfyllda vems fel är det då?

Det är inte ofta som bränder i hus sprids så att flera andra hus brinner ner.Framförallt inte nyare hus. Radhus är en annan sak. Gärna då radhus från -60 talet där man mellan husen på vindarna nöjde sig med hönsnät....
    Där har vi problem....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.