Byggahus.se

Bygga nära elledningar?

1. I
    Medlem · 29 inlägg

Iaodanne

Medlem
    Någon som vet vad det finns för riktlinjer om hur nära elledningar man kan bygga hus? Var hittar man info?
    Tacksam för svar!! :)

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Bygga nära elledningar?

Oftast så brukar kommunerna ta hänsyn till detta när de gör detaljplanen.
    Med tanke på hur kontroversiellt det är med farligheten att vistas nära högspänningsledningar så hade iallafall jag inte valt att bosätta mig närmre än 200 m från en.
    Försiktighetsprincipen bör tillämpas tills man uteslutit att det är farligt.

3. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Och 100 m till 400kV har jag för mig, var ett par år sedan jag höll på med det...

4. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Det beror på hur hög strålningen är från ledningen. 0,2 mikrotesla är ett gränsmått som jag har hört. Jag tror att det är socialstyrelsen som har angivit den.

5. I
    Medlem · 29 inlägg

Iaodanne

Medlem

hur vet man hur mycket som går igenom ledningarna? Ringa komunen? Vet bara att de är STORA!! Och att de går på "halvfart" än så länge...

6. I
    Medlem · 29 inlägg

Iaodanne

Medlem

Åhh, tack så mycket. Ska kolla så fort solen går upp.. ;)

7. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Som tidigare forumister skrev, så skulle jag vara mkt tveksam till att bygga nära en kraftledning. Kommunens gränsavstånd idag kan lätt ändras i morgon när nyare forskningsresultat kommer. Se till att bygga MINST dubbelt så långt från ledningen som normen säger.
    Dessutom är det fult att ha en kraftledning som utsikt och marknadsvärdet på huset blir lägre.

8. I
    Medlem · 29 inlägg

Iaodanne

Medlem

Vi kommer inte att se ledningarna (om vi bygger där tanken är)Det är skog ivägen. Det är mest att vi vill ha ett bra säkerhetsavstånd för barnens skull. Tänkta platsen ligger mellan elledningar och väg. Som att välja på pest eller kolera när man har små barn.. :p

9. A
    Medlem · 2 inlägg

AndreHitz

Medlem
  10. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Japp, fast här är det väl tvärt om mot el-ledningarna. Det är bra att se till att man bor nära en bas-station, eftersom mobiltelefonerna då kan gå på väldigt låg effekt och ge väldigt lite strålning.

Bor man längre från en bas-station så strålar mobilerna mer, och strålningen du får från själva bas-stationerna är försumbar i förhållande till mobiltelefonernas strålning, såvida man inte placerar basstations-antennen direkt mot örat.

I det senare fallet är bas-stationen faktiskt ett större problem än mobilen, men sannolikt har man då mer akuta problem ;)

11. volvo

volvo

Medlem

Ja, men det kan ju komma en GudrunII !

Jag hade nog valt att bygga närmre vägen.
    Dels så kan man ju hägna in ordentligt mot faran och man vet vari faran består.
    Det lömska med elektromagnetisk strålning (och annat som kan alstras vid starkströmsledningar) är ju att man inte kan se det.
    Barnen kommer att växa upp och sedan är ju vägen inget större bekymmer längre medan elledningarna ligegr kvar och påverkar alla i huset.

12. Linjemontoren
    Medlem · 249 inlägg

Linjemontoren

Medlem

Ja, men det kan ju komma en GudrunII !

Jag hade nog valt att bygga närmre vägen.
    Dels så kan man ju hägna in ordentligt mot faran och man vet vari faran består.
    Det lömska med elektromagnetisk strålning (och annat som kan alstras vid starkströmsledningar) är ju att man inte kan se det.
    Barnen kommer att växa upp och sedan är ju vägen inget större bekymmer längre medan elledningarna ligegr kvar och påverkar alla i huset.[/quote]

Konstigt att vi som jobbar med det dagligen inte har fått 2 extra huvud och 7 extra ben så farlig som all strålning är ::)

13. volvo

volvo

Medlem

Det är ju skillnad på att jobba 40 timmar i veckan eller att bo där!
    Dessutom finns det varken foster eller småbarn som jobbar som linjemontörer............

14. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Man ska givetvis ta okända risker på allvar, men i detta fall väljer du mellan något vi vet till 100% orsakar en enorm mängd skador och olyckor (vägar, vars olyckor drabbar barn dagligen) och en mer okänd risk som beräknas orsaka ca 1 fall av leukemi per år för barn i Sverige.

Även om risken med magnetfält nu vore enormt underskattad av existerande forskning så är det ytterst osannolikt att faran överhuvudtaget spelar i samma division som den fara en väg innebär. Vore så fallet borde det synas en mycket markant överdödlighet för barn som bor precis vid el-ledningar och det skulle vara lätt att upptäcka.

15. Linjemontoren
    Medlem · 249 inlägg

Linjemontoren

Medlem

Det är ju skillnad på att jobba 40 timmar i veckan eller att bo där!
    Dessutom finns det varken foster eller småbarn som jobbar som linjemontörer............[/quote]

Haha sant ;D fast å andra sidan är det väl inte nån som utsätts för så kraftig strålning. Är ju också skillnad på att jobba 1 meter ifrån högspänning och att bo 50 meter därifrån :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.