Bygga med godkännande från avflyttad granne

1k läst  18 svar

1. MichaelTh
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Ursäkta om det här redan har besvarats. Har sökt igenom forumet men inte hittat någon frågeställning som passat in exakt.

Blev villaägare förra hösten. Under visningen noterade jag att grannen hade sitt förråd ståendes cirka en meter från tomtgräns. Inget problem med det egentligen, den står inte så att det stör. Vid tillträde hade grannen även glasat in sin uteplats - en trall - samt lagt ett plasttak på det. Uteplatsen ligger på en plats mindre än 1 meter från vår tomtgräns. Störde betydligt mer.

Jag begärde att få ut ritningarna för grannens hus som är helt nytt. Det stod ingenting om varken förrådets placering eller om uteplatsen. På ritningarna var uteplatsen i själva verket en trall, och skulle som närmast ligga 2,1 meter från gräns.

Grannen är relativt oerfaren och tar en del genvägar för att spara tid och pengar, och jag och min sambo har inte ägt hus tidigare. Kontaktade därför kommunens Bygg- och Miljönämnd för att se till så att allt gick rätt till.

Grannen hade ett godkännande från den tidigare ägaren av min fastighet för att ställa sitt förråd nära tomtgräns, så det var ju egentligen ur världen. Tyvärr så ansåg kommunen att de inte skulle ha ställt förrådet där före kommunen mottagit den tidigare ägarens godkännande och åkte på böter på en hyfsat saftig summa. Förra ägarens godkännande gällde dock. Vi hade inte begärt att den flyttats iallafall och böter kändes spontant onödigt. (Grannsämjan fick sig en törn även om det visade sig att det var en annan granne som ursprungligen upprättat ett ärende om grannens fastighet hos kommunen.)

Nu är jag lite bekymrad över att den förra ägaren även gett godkännande på att min granne ska kunna bygga om sin trall till en inglasad veranda. Kommunens inspektör har berättat att han har bett grannen skicka in en bygganmälan om Attefallshus eftersom verandan är precis 15 kvadratmeter stor. Dock förstår jag inte vad meningen med det är, eftersom uteplatsen ligger så pass nära gränsen att det ju skulle krävas ett godkännande från oss.

Ska köpare av en fastighet fråga säljaren om denne skrivit godkännanden till grannar för framtida ombyggnationer som inte påbörjats än? Säljaren kan ju ge tillstånd till vad som helst - denne ska ju ändå flytta - och be grannen vänta med ombyggnationen tills köpet är klart. Det verkar orimligt men jag har haft fel förut.

Jag har ett samtal med kommunens inspektör den här veckan och vill vara förberedd, och är väldigt tacksam om ni har några erfarenheter eller kunskap som kan vara bra att ta del av!

Tack!

2. D
    Medlem · Nivå 14
    Säljaren bör naturligtvis informera om ett sådant godkännande tidigt i försäljningsprocessen om så var fallet.

3. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Det är en gränsboll som du säger. Säljaren får en present av grannen för att godkänna byggnad närmare än 4,5 meter och sen är det fritt fram. Prata med mäklaren eller deras jurist så att kontraktet skrivs rätt med detta som innehåll, alltså att inga godkännande skett eller kommer ske innan tillträdet.

4. MichaelTh
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Tack för ditt svar men borde varit tydligare - Köpte fastigheten i somras och tillträdde i höstas. När vi köpte fastigheten var uteplatsen inte utbyggd vilket den är nu.

Köpekontraktet vi skrev innehöll ingenting om vilka godkännanden som gjorts varken före eller efter kontraktskrivningen.

5. MichaelTh
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Det vill jag definitivt hålla med om. Men jag förmodar att om det inte finns något krav på att det ska delges köpare så gör man det inte.

6. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Ok. Finns godkänande?

7. MichaelTh
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Osäker på om det finns ett godkännande för uteplatsen. Jag har inte haft möjlighet att höra efter med grannen än, och måste erkänna att jag är lite orolig över att man hostar upp en efterkonstruktion även om det vore riktigt allvarligt. Har ett möte med kommunens byggnadsinspektör i veckan där det lär bli klarlagt. Har dock inte hittat någonting på nätet om hur giltigt den förra ägarens godkännande är för en utbyggnation som inte var påbörjad vid fastighetsköpet.

För förrådet så finns godkännande. Att det faktiskt fanns ett skriftligt godkännande blev klart långt efter inflytt och kom fram genom att grannen helt enkelt visade det. Kommunen hade det inte i sina 'rullar', vilket ju grannen tyvärr fick böter för. Dock så stod förrådet på plats när vi köpte fastigheten, så jag tyckte inte att det var något märkligt med det egentligen.

8. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Ok , vänta och se vad handläggaren säger. Agera sedan, svartbygge är allvarligt.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    För en bygglovsfri byggnad som en attefallsutbyggnad (max 15 kvm) som det verkar handal om här, så skall det finnas godkännande från granne om den placeras närmare gränsen än 4,5m. Annars är det en bygglovspliktig utbyggnad, som iofs. kan få bygglov, även om den ligger närmare gränsen än 4,5 m.

Men tillståndet från grannen kan vara muntligt, det är dock upp till ägaren av attefallsbyggnaden att bevisa att tillstånd finns, så muntligt tillstånd är inte så lyckat.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Sedan är det ju så att attefallsutbyggnad kräver bygganmälan, det är möjligt att kommunen kräver att få se tillståndet från grannen som del av bygganmälan, vet ej.

MichaelTh gillar
  11. MichaelTh
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Jo, helt klart.
    Tack för dina svar. Jag utgår från att kommunen behöver ett godkännande. Eftersom kommunen begärt att grannen gör en anmälan så utgår jag från att det är vi som bor granne vid tiden för anmälan som bör tillfrågas, inte tidigare ägare.

12. A
    Medlem · Nivå 5
    I mina öron låter det konstigt om grannen fick böta för att kommunen inte hade grannens medgivande om det gäller en friggebod, även om det gäller en komplementbyggnad som faller under "attefallare" så är jag osäker på om det finns något skrivet i PBL om att kommunen ska höra berörda utan det är upp till fastighetsägaren att skaffa medgivande innan de bygger.

Angående anmälan för uteplatsen är min bedömning att medgivandet ska komma från er. Även om det inte finns något formellt krav att anmälan måste skickas in innan man inhämtar grannars godkännande, tvärtom är det lämpligare att fixa ok från grannen innan man lägger pengar på en anmälan för något man kanske inte får bygga med bara en anmälan om grannen säger nej utan det då måste bygglovprövas.

Blir som utomstående spännande att höra hur kommunen hanterar det...

MichaelTh gillar
  13. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är iofs. en intressant fråga. Antag att jag frågar grannen nu om jag får bygga attefall nära gränsen, får OK. Och så gör jag bygganmälan och bygger om 2 år, även om grannen då sålt och flyttat.

Såvitt jag vet så står det inget om hur aktuellt ett grannegodkännande skall vara.

MichaelTh gillar
  14. J
    Medlem Nivå 5
    Gör du bygganmälan så borde det vara ok, för då finns handlingar att begära ut för en ny ägare men det är lite svårare om det är en friggabod som inte behöver bygganmälan känns det som.

15. MichaelTh
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Tyckte också att det kändes märkligt att han fick böter för det. Såg dock pappren själv då grannen visade upp dem. Vet dock inte detaljerna.

Angående uteplatsen håller jag helt med om att det är i den ordningen det bör ske! Som du skriver så kan det ju dock innebära en bortkastad slant för byggaren om grannen säger nej efter det att bygganmälan är gjord.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: