Byggahus.se
De som bygger halmbalshus så klart :)
Med eller utan CE-märkning.

Du kan väl inte med handen på hjärtat hävda att de/ni är mainstream?

Förresten vore det kul att se lite bilder från ditt bygge Haavard!

Problemet är nog att det är ett nytt idiotpåfund från Eu. Började gälla 1 juli 2013.
http://www.skogsindustrierna.org/branschen/produkter/om_tra/ce-markning

Så lär kunna ställa till det för hemmabyggaren med eget virke om kommunen inte har bättre koll.
CE -märkningen är ju bara ett sätt att intyga vad konstruktionsvirket uppfyller för standard och är tvingande på virke som ska säljas från företag till kund.
Bygger man med eget virke krävs det självklart ingen CE-märkning men däremot måste du visa att virket uppfyller hållfasthetskraven på samma sätt som tidigare för bärande konstruktion.

Klassning av virket bör inte vara några problem att ordna. Antingen genom att någon som jobbar med klassning utför det (sågverk/hyvleri) eller att man överdimensionerar.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
De som bygger halmbalshus så klart :)
Med eller utan CE-märkning.

Du kan väl inte med handen på hjärtat hävda att de/ni är mainstream?

Förresten vore det kul att se lite bilder från ditt bygge Haavard!
Muppar brukas väl om någon som är udda på ett negativt sätt?
Jag räknar mig själv som udda på ett positivt sätt!

Har funderat på att skapa en tråd om mitt bygge, men vet inte om jag orkar...

haavard skrev:
Muppar brukas väl om någon som är udda på ett negativt sätt?
Jag räknar mig själv som udda på ett positivt sätt!
...
Ja, du har rätt, ord kan ha olika klang, positiv och negativ.
Precis som "nörd". Somliga av oss är stolta över epitetet, andra tar det som en förolämpning.

Jag ber uppriktigt om ursäkt! Jag borde ha valt ett annat ord.

Men någon/några bilder kan du väl lägga upp, snälla :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det vore riktigt kul om du åtminstone la upp massa bilder, sen kan vi fråga oss blåa, vi smurfer ;-)
Skämt åsido, jag vet att det går att bygga med lastpallar osv...... Min morfar byggde ett utedass av korta brädor och dasset var skarvat på mitten med en täckbräda där.
Jag råkade fälla en fetingbjörk över utedasset, men den bara stutsade av byggnaden, så kunskap att bygga är allt, då blir det bra.

Så en tråd om ditt bygge skulle uppskattas, men jag förstår att det tar tid.

cem77 skrev:
Problemet är nog att det är ett nytt idiotpåfund från Eu. Började gälla 1 juli 2013.
[länk]

Så lär kunna ställa till det för hemmabyggaren med eget virke om kommunen inte har bättre koll.
CE -märkningen är ju bara ett sätt att intyga vad konstruktionsvirket uppfyller för standard och är tvingande på virke som ska säljas från företag till kund.
Bygger man med eget virke krävs det självklart ingen CE-märkning men däremot måste du visa att virket uppfyller hållfasthetskraven på samma sätt som tidigare för bärande konstruktion.

Klassning av virket bör inte vara några problem att ordna. Antingen genom att någon som jobbar med klassning utför det (sågverk/hyvleri) eller att man överdimensionerar.
Då det bara gäller försäljning så tror jag vi klarar oss, det står inget om förbud att köpa oklassat virke.
Hårklyveri som vanligt, det går fortsättningsvis köpa virke från bonnsågen så länge den har öppet och någon orkar såga.
Men om petimetrarna som hanterar byggnadslovsärenden börjar nysta så blir det jobbigare förstås.

haavard skrev:
Kommunen kan kräva att byggprodukter är CE-märkta. Dvs fönster, takstolar och annat som har monterats ihop.
"Råmaterial" dvs reglar osv CE-märks inte vad jag vet.

Dina material skall absolut inte CE-märkas, men kommunen kan kräva bevis på att de håller för det de skall användas till. Dock bör de ju fatta att rundtimmer med diameter 250mm är bättre än 220x45...

Får jag fråga i vilken kommun du skall bygga ditt halmbalshus?
Jag kommer bygga i Hagfors kommun, vilket också är en skogskommun så jag tror inte det ska vara några problem egentligen, ville bara höra mig för om detta då jag själv finner det fullkomligt orimligt att Eskilstuna kommun kräver att allt virke är CE-märkt.

Sen kanske jag borde klargöra att detta inte är tal om någon knuttimrad konstruktion utan vad vi här i Sverige skulle kalla "korsvirkeshus" eller "fackverk" (på engelska:Timber Framing). Och att hitta någon som byggt liknande hus nyligen är inte lätt :) Denna teknik har ju traditionellt sett använts mer neråt Skånehållet än i Värmland och då med sågat timmer och inte rundtimmer. Men jag funderar dock på om det inte kan vara lättare att få sågat timmer godkänt än just rundtimmer då detta är lite ovanligt?

• Gilla
braneby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.