Byggahus.se

Bygga med egenfällt rundtimmer och CE-märkning

1. L
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

Lerhalmsbyggaren

Medlem
    Hej!

Jag planerar att bygga en laskad timmerkonstruktion av egenfällt timmer. Så vitt jag förstått så måste åtminstonde bärande virke ce-märkas innan man får bygga med det. Kan jag hyra in någon som gör detta åt mig eller måste jag sälja timret till ett företag med rätten att ce-märka och sedan köpa tillbaka det? En bekant sa nämligen att det är på detta vis och i så fall är det ju helt sjukt enligt mig. Skulle uppskatta alla svar angående detta ämne.

Tack på förhand
    /Lerhalmbyggaren

2. A
    Medlem · dalarna · 1 860 inlägg

ArneTW

Medlem
    CE-märkt virke för egenbyggare låter som hittepå.

/ATW

3. L

Lerhalmsbyggaren

Medlem
    Ja jag tycker också det låter fullkomligt idiotiskt i mina öron. Men Eskilstuna kommun som är platsen där min kompis ska bygga, hävdar att han måste sälja timret han ska hugga ner, få det ce-märkt och sedan köpa tillbaka det :O Han frågade dessutom om han kunde hyra in någon som gjorde detta åt honom istället men på den frågan svarade kommunen att rätten att ce-märka endast delas ut till företag.

4. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    nä, detta låter konstigt-
    Om man bygger ett enskilt projekt så ska man inte behöva CE märka komponenterna. CE märkningen är ju bara en förenklad modell som talar om för konsumenten att produkterna uppfyller vissa standards.
    Om man inte använder CE märkt virke så måste man på något sätt kunna påvisa att det följer dom byggstandards som finns i Sverige för tex konstruktionsvirke.
    Här finns lite matnyttigt'
    http://www.tmf.se/bransch/teknik-fou/kravstandarder/ce-markning

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 787 inlägg

hempularen

Moderator
    Ja som sagt, bärande konstruktioner utförs normalt av "klassat virke". Men s,k konstruktionsvirke klassas dels genom inspektion, man tittar helt enkelt efter hur mycket och stora kvistar det finns i virket, men sedan utsätts också varje enskild "bräda" för ett hållfasthetstest. Direkt i sågverket utsätts den för ett böjprov där man mäter deformationen för en viss belastning.

När du sedan gör en takkonstruktion så bygger ju beräkningarna på att virket har en bestämd hållfasthet, och kravet är då att det ingående virket skall vara testat så att det uppfyller förutsättningarna för hållfasthetsberäkningen.

Nu har jag för mig att även oklassat virke har en hållfasthetsbeteckning, dvs "sämre än så här kan inte en bjälke vara". Så man borde kunna rita en takkonstruktion av oklassat virke, men det är risk att den blir väldigt klumpig.

Om kommunen kräver CE märkning så innefattar det klassningsmärkningen, men också att då är leverantören ansvarig för att hållfasthetsklassen verkligen uppfylls.

6. L

Lerhalmsbyggaren

Medlem
    Jag planerar att köpa stående träd av en skogsägare nära platsen vi ska bygga och sedan fälla, avbarka och utföra allt laskningsarbete själv så jag köper ju inte virke, jag köper ju ett gäng träd av en skogsägare och han kan ju inte tillhandahålla någon klassning av virket. Sen så tänker jag bygga med rundtimmer så timret kommer inte sågas upp som vanliga virkesprodukter. Timret kommer alltså aldrig passera ett sågverk för liknande tester.

Detsamma gäller alla andra material i huset. Grunden kommer bestå av sten, isoleringen kommer bestå av halmbalar, fuktreglering i väggar och golv kommer bestå av olika lerblandningar från platsen vi ska bygga, taket kommer vara grönt och byggas på traditionellt sätt med björknäver som fuktskydd och denna näver kommer jag också "skörda" själv. Så huskroppen kommer inte bestå av några industriproducerade material alls förutom passivhusklassade treglasfönster som givetvis har CE-märkning.

Men som jag då förstått det hela så KAN kommunen kräva att allt material i huset är CE-klassat om de vill, men det är inget som de måste kräva, eller?

7. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 938 inlägg

haavard

Medlem
    Kommunen kan kräva att byggprodukter är CE-märkta. Dvs fönster, takstolar och annat som har monterats ihop.
    "Råmaterial" dvs reglar osv CE-märks inte vad jag vet.

Dina material skall absolut inte CE-märkas, men kommunen kan kräva bevis på att de håller för det de skall användas till. Dock bör de ju fatta att rundtimmer med diameter 250mm är bättre än 220x45...

Får jag fråga i vilken kommun du skall bygga ditt halmbalshus?

8. Fixelix
    Medlem · Stockholm · 60 inlägg

Fixelix

Medlem
    Spännande projekt! Hoppas det löser sig med godkännandet av material, finns väl en "viss" risk annars att det kan bli problem med grund, isolering och annat. Hoppas du skriver flitigt om projektet, jag är klart sugen på att göra något liknande!

• Laddar…
  9. J
    Medlem · sthlm · 719 inlägg

JKrister

Medlem
    Jättekul projekt. Hoppas dem kommer på bättre tankar i de designade kontorsstolarna.

Köpa in konsulttjänst från konstruktör som godkänner alla dimensipneringar av bärande kanske är en lösning. Men bara om man hittar någon på kommun som går att ha dialog med.

• Laddar…
  10. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 892 inlägg

Ludwig

Medlem
    Men vafan, vad är detta för hittepåregel? Låter ju helskumt, hur gjorde man innan ce-märkningen fanns?

Sedan är ju ce-märkningen bara ett sätt för tillverkaren att intyga att produkten uppfyller grundläggande krav. Som tidigare sagts så lär ju en 250mm rund överträffa en 220x45!

Undrar vilka grundläggande krav som inte uppfylls? Kanske kan köpa en ce-märkning någonstans? ;-)

Underlig regel vid denna typ av bygge, ska balarna också vara ce-märkta?

• Laddar…
  11. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 129 inlägg

Oldboy

Medlem
    Är väl som vanligt med regler - de ska tolkas.
    Med en grinig och inkompetent handläggare så kan det då bli problem.
    Det bästa är att dels prata med de som faktiskt har byggt sådana här hus nyligen, och dels att prata med din kommun och lägga fram ditt case på ett lämpligt sätt. (Det bör finnas arkitekter och byggnadsingenjörer som har erfarenhet av vad som hjälper och vad som stjälper ett icke mainstream projekt. Det kan ev vara värt pengarna om kommunen visar tecken på grinighet.)
    Om kommunen är tveksam och ifrågasätter så se till att alltid föra en konstruktiv dialog. Du kan också köra småbarnstaktiken med 5 varför på varje ifrågasättande, för att du ska få helt klart för dig exakt vad det är de är tveksamma till, och varför.

Är det någon som vet hur mycket ansvar som en kommun/byggnadsnämnd/enskild handläggare har om de godkänner ett bygge som senare rasar ihop och skadar folk pga undermålig konstruktion? Ska kontrollberäkningar utföras av kommunen? Eller ska de bara se till att alla som bygger följer kommunens riktlinjer, typ detaljplan, avlopp/miljöpolicy etc, och att det byggnadstekniska godkänns av någon annan?

• Laddar…
  12. D09
    Medlem · västra götaland · 9 386 inlägg

D09

Medlem
    Det låter mer som det krävs OM du ska sälja det, men kan ha fel.

Standarden bör iaf finnas hos SIS
    http://www.sis.se

En ce märkning får man ju oftast när en större serie klarat standard så du får väl fälla hela din skog ;)

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Dalarna · 606 inlägg

Andreas_H

Medlem
    CE betyder enl uppgift numera Chinese Export, åtminstonepå importvarorna. Min far har byggt två hus av timmer han huggit själv, och jag har inte hört så mycket som ett pipljud om några krav på timret. Men det här är i ett skogslän, och för flera år sedan, kanske har ändrats nu.

• Laddar…
  14. KnockOnWood
    Lägenhetsboende · Halland · 27 297 inlägg

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Stopp och belägg!

Kravet på CE- märkning gäller väl bara vid försäljning.

Dvs att du får tillverka vad du vill och använda själv, men skall grejorna säljas/köpas måste de vara CE-märkta.
    Detta gäller nu för t.ex. takstolar och fönster. Men knappast för enskilda plankor.

Om sedan din kontrollansvariga/besiktningsman har synpunkter på materialet du bygger av, och tvekar att godkänna bygget för att det består av gamla lastpallar eller banankartonger är en annan sak.
    (Jag skojar inte, har ett bygge i närheten som är på den nivån.)

Det är väl ingen heller som tror att mupparna som bygger halmbalshus använder CE-märkta halmbalar?

Så ta ett snack med din kontrollansvariga om detta så tror jag inte det blir några problem.

15. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 938 inlägg

haavard

Medlem
    Vilka muppar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.