Byggahus.se

Bygga med Dekorhus

1. A
    Medlem Nivå 1
    Någon som har byggt med Dekorhus? Erfarenheter? Hustyp, byggtid, kvalité, nyckelfärdigt eller inte, pris, bemötande, tips m.m. Vill ha så mycket info som möjligt!
    Vill gärna se bilder också! Funderar på att bygga huset Karina men är även intresserad av info om andra hustyper.

2. P
    Medlem Nivå 1

Re: Bygga med Dekorhus

Skulle verkligen bli jätteglad för mer information om Dekorhus. Är väldigt intresserad av ett av deras hus!

Tack...

3. F
    Medlem Nivå 7

Jag har varit med som hantlanagare vid en stomresning av ett dekorhus. De som reste kåken var ett gäng polacker från en firma som dekorhus rekommenderade. Det fungerade från mitt perspektiv rätt bra.

Jag var själv sugen på att bygga meed dom, men blev varnade av mina bekanta att inte köpa via dekorhus. Ägaren var svår att få tag på och material som beställts kom inte som det skulle eller inte alls o.s.v. Det krävdes m.a.o. en stor arbetsinsats av mina bekanta. Sådana här förseningar kan ju bli dyra också om man har hantverkare som står och tickar pengar och material saknas.

Leveransen av stommen kom från varbergs trä. Bygger du inom deras täckningsområde kan du vända dig till dom direkt.

Sen tycker jag att om man ska bygga med en lösvirkesleverantör som Dekorhus så kan man kosta på sig att rita själv, de kan ta fram en offert från dina skisser! :)

/FW

Edit: komplettering

4. P
    Medlem Nivå 1

Tack fredwel för informationen !

Låter lite osäkert att bygga med dem...tyvärr har jag blivit lite fast i ett av deras hus  ::)

Vad tror du skillnaden i pris blir om man beställer stommen direkt från Varbergs trä till skillnad från Dekorhus?

Undrar också om putsfasad ingår i stommen eller har de träfasad som standard? Det är nämligen både puts och träfasad på ritningen på deras hemsida...

Hoppas du kan svara på detta med  :)

5. F
    Medlem Nivå 7

Om det är så att det "bara" är en viss husmodell hos dom som ni har fallit för så kan nog vilken husleverantör som helst ta fram ett alternativ.

Ingen aning. ;) Ett tips är att skissa upp det hus ni vill ha, sen kan ni skicka skissen till några leverantörer som ni hittar på nätet eller i detta forum (titta under lösvirkeshus!) och be om en offert. Ta gärna med nån "vanlig" husleverantör också så ni får någon jämförelse. Jag var inne på att bygga lösvirke i egen regi men verkligheten med familj med två småbarn sprang i fatt mig. Det får bli nyckelfärdigt denna gång ;)

Jag gissar på att det inte ingår, puts är dyrt! Vad som ingår borde framgå av deras leveransdeklaration:

http://www.dekorhus.se/main.cfm?sidoID=154&cp=154&lvl=2&sidoID1=154&sidoID2=154

6. P
    Medlem Nivå 1

Oj, vad många svar du hade ;)

Tackar!

Jag ska ringa till Dekorhus i morgon och prata med dem och se hur de verkar och pris m.m.

/PJ

7. S
    Medlem Nivå 1

Måste även jag skriva en kommentar ang Dekorhus, eftersom jag byggt med dem under förra året (jun2005-). Jag har kört med delad entreprenad (totalt 7 st) och Dekorhus levererade stomme (konstruktion+material), stomresning/utvändigt klart (panel, fönster, bandtäckning) samt en del ytterligare material invändigt (lister, innerdörrar, innertak). Min erfarenhet är att det fungerade mycket bra. De kom på utsatt datum, levererade vad vi kommit överens om, hade MYCKET kompetenta och noggranna snickare, levererade material som de skulle och om det saknades så skickade de kompletteringar. I avtalet ingick att jag var med och hantlangade under stomresningen som pågick i två veckor, ngt jag tycker var kanonbra. Du får bra koll på bygget och det är kul ;-)... De problem jag hade var att komma i kontakt med deras säljare/ägare och det var främst besvärligt innan bygget dragit i gång. Det var han som höll i offerter/avtal osv. När bygget kommit i gång hade jag alla kontakter via deras kontor/konstruktör och det fungerade mycket bra! Mina lärdomar:

1. Se till att få fram offerter/avtal/dokumentation/tidplan innan bygget drar igång. Det var den del som gick trögt för mig. Jag fick dem men de tog tid
    2. Jag skulle teckna ett avtal om UTVÄNDIGT klart med dem. De är nischade på lösvirkeshus och en liten firma från Småland och det är en relativt tydlig avgränsning mellan entreprenaden. Låt de rita upp huset, köp materialet via dem och låt de komma upp och resa huset. Sen handlar du upp "invändiga" entreprenad lokalt. Det är dessa som tar tid ... Bra om firma på orten kan ta det...
    3. Ev köpa ytterligare material av dem. Ta in offerter från dem avs invändigt material. Bekvämt att få det med i stomleveransen och i vissa fall hade de bra priser
    4. Tror inte de är firman för dig som söker totalentreprenad.

Slutligen...Skulle jag välja att bygga med Dekorhus igen? Jag skulle givetvis kontakta flera firmor, men D skulle absolut vara en av de företag jag kontaktade. Bara ytterligare en tanke. Det är extrem byggboom just nu och Dekorhus är en liten firma, som antagligen har väldigt fulla orderböcker... Försök på ngt sätt att få garantier om att resurser avsätts till ditt projekt och att de klarar av att leverera det ni avtalat om... Kanske ytterligare ett argument att enbart teckna stomresningsavtal med dem...

8. P
    Medlem Nivå 1

Tack solebo! Du har fått ett PM ;)

/PJ

9. S
    Medlem Nivå 1

Vi har funderat på att bygga hus i flera år och varit i kontakt med många olika firmor. Vi har hört både positiva och negativa erfarenheter av Dekorhus, men har nog bestämt oss för att bygga med dem.
    Det vi har kommit fram till är som solebo skrev, det är viktigt att få allt på papper, kontrakt, tidplaner m.m. så att ersättningar vid fel och förseningar är klara. Vi har ingen brådska med att komma igång med bygget, men budgeten är begränsad och vi vill ha alla papper klara innan vi sätter igång.

10. F
    Medlem Nivå 1

Det var ett tag sedan den här tråden var aktuell, men skulle vilja veta om ni valde ett Dekorhus och funkar det bra??

Vi titta bla på dom.