Byggahus.se

Bygga många hus snabbt och billigt

1. A
    Medlem Nivå 15
    Sveriges befolkning växer. Det behövs någonstans runt 100 000 nya boplatser om året. Dessa hus eller lägenheter måste kunna byggas snabbt, och helst ska de vara billiga både att bygga och driva.

Vissa politiker har berört detta, fast väldigt obestämt. "Modulhus" har nån sagt, "blockhus" har nån annan kallat det. Men en benämning löser inte de tekniska problemen.

Vi som har erfarenhet av husbygge vet att det är dyrt, omständligt och tidskrävande att bygga hus i dagens Sverige.

Vilka tekniska möjligheter finns det att få till denna typ av husproduktion?

2. A
    Medlem Nivå 12
    Det enklaste är att beställa färdiga moduler från Estland.
    Smartaste vare att låta alla som vill bo i ett hus att låta de bygga själv. Ställa upp med räntefria krediter och standart byggsats.
    Det går att bygga billigare än Älvsbyhus.
    Min son skulle nappa direkt på ett sådant erbjudande.
    Typ 90 kvm hus som man i efterhand kan göra mer modern och så vidare...

I övrigt har länder från öst stor erfarenhet att bygga stora hus av betongmoduler. Dessa går att bygga relativ fort. Lägenheterna i dessa brukar ligga på allt från 25 till 100 kvm.
    Och DYRT blir det inte.
    Eller visst blir det dyrt om man låter privata aktörer ta hand om det. Det är staten som måste bygga! Eller kommuner.

Redigerat 31 jan 2015 15:07
  3. haavard
    Medlem Nivå 11
    Javisst. Stat och kommuner är kända för att vara effektiva och billiga!

4. A
    Medlem Nivå 12
    Att köra enligt "anbud" betyder inte att den här gången måste det gå åt pipan...

Något måste göras.

5. P
    Medlem · Nivå 7
    Men om man ska se det så, så har väl även Sverige stor erfarenhet av att bygga stora hus av betongmoduler, lite för fort, och åtminstone billigt sett till byggkostnad. Du vill alltså gå den vägen en gång till?

6. A
    Medlem Nivå 12
    Men vi kostar för mycket ;)
    Då menar jag både material som arbetskostnad.

Edit. Men visst, sysselsättningsmässigt vare det bäst att allt skulle ske i Sverige och av svenska material. Men då får man igen problem med lönsamheten.

Redigerat 1 feb 2015 12:03
  7. I
    Medlem · Nivå 9
    Det går inte att bygga hus som folk har råd med idag, det har byggtrojkan bestående av de stora byggbolagen ordnat fint. Kommunens anslutningsavgifter och dåliga framförhållning i planarbeten gör sitt till. Har senast byggt 10 villor med totalentreprenad, det gick knappt jämnt upp. Gör jag inte igen, inte lönt tiden och risken med osålda hus. Allt blev sålt den här gången men inte värt de 6 år det tog för planprocessen etc etc....

8. Goteborg
    Medlem Nivå 8
    Ett av många steg för att kunna bygga billigare är väl att inte ALLT måste handikapp anpassas, åter igen är det väl kommunerna som reglerar det eller är det högre makter?

9. A
    Medlem Nivå 15
    Jag tror inte att kommunerna kan ta på sig ansvaret för själva byggandet. De kommer att ha fullt upp med infrastrukturen och byråkratin runt byggandet.

Färdiga moduler från Estland kan säkert vara ett alternativ. Jag vet absolut ingenting om Estlands industri för modulhus, men jag misstänker att de inte har kapacitet att hålla oss med det antal vi behöver.

Öststaterna har förvisso dokumenterad erfarenhet av att bygga med betongmoduler. Men vill vi ha en halv miljon lägenheter modell DDR i våra städer?

Jag tror att det här problemet kräver helt nya lösningar, "utanför boxen" så att säga. Men jag sitter inte på nån lösning. Verkligen inte.

10. A
    Medlem Nivå 12
    "Men vill vi ha en halv miljon lägenheter modell DDR i våra städer?"

Har vi andra val? Det saknas bostäder.
    Det finns dock andra alternativ. Bl.a. tvångförflytta äldre till mindre bostäder (ironi). Eller låta de flytta ihop. Eller med hjälp av lagen, låta bostadsrättsinnehavare hyra ut utan föreningarnas godkännande.

Redigerat 1 feb 2015 22:13