Jag ska bygga en "loftmöbel" till mina barn. Den består av en sovdel (loftsäng) och bredvid den en "balkong" d.v.s. ett litet loft man kan stå på (om man är 120 cm lång) och en myshörna under. Nu har jag börjat fundera på "golvet", alltså det man sover på i loftsängen och står på på balkongen. Tänkte använda MDF för att det är praktiskt, men får höra att MDF släpper ifrån sig väl mycket formaldehyd, och att det därför inte är att rekommendera att små barn sover på den varje natt.

Då är frågorna: Hur farligt är det (om alls)? Vet någon om det finns mindre giftig MDF att få tag på, och i så fall var, och hur vet man vilken som är bra (vet att det finns Svanen-märkt, men har inte hittat någon lämplig återförsäljare, bor i Uppsala)? Finns det andra alternativ till golv? Skulle massivt trä vara ett realistiskt alternativ eller annan typ av skiva? Loftdelarna är ca 120x160 respektive 120x200 cm och vilar på en träram på fyra pelare (som ett stort bord) med reglar emellan för att stötta upp golvet.

Jättetacksam för hjälp!

• Gilla
Momatotiasos
  • Laddar…
Byggde för några år sedan en loftsäng till dottern och tänkte då aldrig på några farligheter i MDF, antar att målarfärgen är värre?

S
formaldehyd i mdf? är inte tryckt virke du tänker på?
en del byggprogram har ju använt mdf till sängar

SBH skrev:
formaldehyd i mdf? är inte tryckt virke du tänker på?
en del byggprogram har ju använt mdf till sängar
hemmafruhjälten nikotinell byggde en säng av MDF i ett program, och det är väll hyffsat vanligt att lite dyrare barnsängar har en stomme av det också!

Låter bra det. Får man passa på att fråga också vilken tjocklek på MDF ni använde, och vilken dimension på ramen till loftet, avstånd mellan eventuella reglar o.s.v.?

gavagai skrev:
...
Då är frågorna: Hur farligt är det (om alls)? Vet någon om det finns mindre giftig MDF att få tag på, och i så fall var, och hur vet man vilken som är bra (vet att det finns Svanen-märkt, men har inte hittat någon lämplig återförsäljare, bor i Uppsala)? Finns det andra alternativ till golv? Skulle massivt trä vara ett realistiskt alternativ eller annan typ av skiva? Loftdelarna är ca 120x160 respektive 120x200 cm och vilar på en träram på fyra pelare (som ett stort bord) med reglar emellan för att stötta upp golvet.

Jättetacksam för hjälp!
Om du är väldigt oroad av att det kan finnas gifter i nya byggmaterial som kan påverka dina små barn negativt så finns det en annan väg att gå, som du själv nämnt: Massivt trä!

Vanlig enkel råspont är ett utomordentligt byggmaterial, och det blir minst lika starkt, förmodligen starkare än MDF.
Finns i 17 och 22 mm tjocklek hos alla byggmaterialhandlare.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Tillägg:
Dessutom kostar råsponten bara 1/4 - 1/3 av vad MDF kostar per kvm :)

(Hos Byggmax har de 17 och 20 mm tjocklek)

gavagai skrev:
Låter bra det. Får man passa på att fråga också vilken tjocklek på MDF ni använde, och vilken dimension på ramen till loftet, avstånd mellan eventuella reglar o.s.v.?
Till mitt bygge använde jag tre tjocklekar på MDF:en 6,12 och 19 mm.
Ramen är byggd med 45x45 reglar. till stegbenen använde jag 45x95 reglar.

KnockOnWood skrev:
Tillägg:
Dessutom kostar råsponten bara 1/4 - 1/3 av vad MDF kostar per kvm :)

(Hos Byggmax har de 17 och 20 mm tjocklek)
Ja, MDF är inte billigt. Har förträngt vad mitt loftsängsbygge gick på :) men över tusenlappen blev det ialf.

Ett tips är att kolla om det finns CARB-certifierad MDF. MDF innerhåller formaldehyd men vad VOC värdet blir (räknas i mgr/liter) efter att allt är målat.. Inte en aning. Mycket blaj om en liten grej men Europa är U-länder jämfört med USA när det gäller bl.a VOC. Googla på CARB respektive VOC så kan man bli gråhårig för mindre... :p Efter det är allt annat än trärent massivt livsfarligt... :cool:

Det är trälimmet som innehåller något som blir formaldehyd när det utsätts för syre, det är mängden lim i materialet som spelar roll, plywood ger ifrån sig också, men betydligt mindre pga mindre mängd lim(och väldigt lite lim som har direktkontakt med luften. Att ytbehandla skivorna minskar mängden också genom att syre har svårare att komma åt träet/limmet.

Masonit skivor använder inget lim alls, de är våtpressade och använder träets naturliga bindemedel för att få skivan att hålla ihop, men jag undrar om det finns tillräckligt tjocka skivor för att vara användbara till något annat än bakstycke i någon möbel

N
Vanliga golvbrädor borde väl också fungera. Lite dyrare än råspont men ser bättre ut och billigare än mdf.

Vad är "vanliga golvbrädor"?

Jag har råspont till golv på mitt stall-loft.

Avger inte "trä" terpentiner?

O
Dessutom så avger man själv koldioxid... varje gång man andas ut...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.