Byggahus.se

Bygga liten sockel till växthus.

1. M
    Medlem · Nivå 11
    Vi har köpt ett litet växthus (6,5 m²) och jag har börjat gräva i gräsmattan utan någon egentlig plan på hur jag ska kunna få till det...
    Enligt byggbeskrivningen ska man hälla cement i papprör som grävts ner till frostfritt och sedan trycka ner en profil för nedgjutning i varje hörn.
    Själv tycker jag det verkar konstigt och ifrågasätter om sockeln verkligen kan hänga fritt mellan hörnen utan att huset slår sig lite på mitten. Visst, tillverkaren har säkert rätt men jag tycker det känns fel.

Så jag undrar om min plan är heltokig, jag har inte sett den som förslag någon annanstans iaf.
    Kan jag gräva ett dike ca: 25 cm brett ner till frostfritt (60 cm?), slänga ner lecakulor och sedan armera och gjuta direkt i diket? Om inte, kan jag klä sidorna med duk eller plast och gjuta sedan?
    Jag ska bara gjuta en klack som jag sedan tänkte mura lecablock eller liknande på. Alltså bara typ 15-20 cm hög kant i betong.
    Eller kan jag ställa och börja bygga lecablock direkt på flis eller annat som hälls i botten?
    Det verkar ju grymt mycket enklare att göra så här än att gräva ut mer och hålla på med formar och annat.
    Skratta gärna åt mina förslag men tänk på att jag är elektriker och inte murare. (y)