Hej på er!

Vi bor i ett hus byggt i början av 40-talet. 2 våningar med delvis inredd källare. Huset är renoverat 2002 med ny dränering, tilläggsisolering (ovan mark), nytt tak, ny brädfodring, o.s.v. Huset är idag luktfritt och vi har inga problem med lukt eller mögel (vad vi vet).

Huset är ganska litet och jag vill inreda förrådsrummet i källaren till kontor/gästrum, är rädd att jag ska göra fel och skapa problem med fukt och mögel framöver. Startar eget till hösten så jag kommer att vistas i det nybyggda kontoret ett par timmar dagligen. Har sökt på forumet men inte hittat svar på alla mina frågor, så jag startar en ny tråd. Nybörjare på källare så kommentera gärna om jag är ute och cyklar!

Grunden i huset är byggt på följande sätt:
Betongplatta (på sand?) med uppmurade ytterväggar av betongsten.
Isolering i form av stenull
Sedan puts på det.

Jag lurar på om jag skall sätta isolering i form av frigolit, räcker 10mm?
Sedan regla med plåtreglar så jag får en luftspalt, osbskiva och gips på det, slutligen tapet.
På golvet lägger jag en heltäckningsmatta som andas.
Jag byter ut de gamla fönstren från 40-talet till nya treglas med ventilation i karmen.
Jag skall även flytta dörren så jag kan gå in i kontoret från gillestugan (inredd av föreg. ägare) istället för via tvättstugan som idag.

Mycket text blev det, ville få med så mycket bakgrundsinfo som möjligt, jag är väldigt tacksam för konstruktiva svar!

Hälsningar
Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.