Byggahus.se
Hej!

Nytt hus och vedumkök. Vill nu skapa en egen köksö där man kan sitta på båda sidor och har funderat på Ikeas sortiment (4 sittplatser totalt, 2 på var sida). Deras stommar är 60 djupa och 80 höga, med upphöjning blir detta 88cm höjd (sockel och ben). Har sett att det finns ben som är 16 cm höga, köksön skulle då bli 96cm hög. Detta känns som för lågt, vill ju ha 105cm egentligen.

Är det någon som gjort en egen köksö från Ikea eller på annat sätt och har förslag på ett bra sätt att göra det? Kanske finns redan en tråd om detta och i så fall får ni gärna länka den.

Med vänliga hälsningar
Linus

BirgitS
Vad ska köksön användas till?
Normalt är ju användning som köksbänk eventuellt med ho och/eller häll och då vill man ju ha en höjd som är lagom att stå och arbeta vid, alltså 90 cm höjd. På dig låter det mer som ett barbord med förvaring under.

Det finns många trådar om Ikea-kök och rätt många av dem har en köksö.

• Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Hej!

Tack för ditt svar!
Tanken är att det ska vara ett barbord som du säger som vi kan sitta vid. Något som ersätter ett bord men med förvaring. Lite för lite förvaring i köket men tillräckligt med arbetsytor på 90cm höjd. Jag har sökt lite men inte hittat någon som gjort en konstruktionsbeskrivning för ett barbord/köksö med 4 sittplatser. Om du har någon tråd om detta så länka gärna!

Linus

BirgitS
Nej, någon som gjort barbord utifrån Metod har jag inte sett. Det kan eventuellt vara problem med balansen med 60 cm skåp och 30 cm överhäng på båda sidorna, dvs. risk för att det välter om någon försöker sätta sig på bordet, så att stödben behövs. Metods ben är inte gjorda för att ta upp hela lasten så jag tror att man ställer skåp i köksöar på en särskild sockel (kolla monteringsanvisningar) så det kan du ju snickra till i vilken höjd du vill (alternativt en förhöjningsram ovanpå skåpen).

Eventuellt enklare att köpa/göra ett 120 cm brett bord och ställa förvaringsskåp under.

• Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Hej,
Jag förstår inte exakt problemet då jag har en köksö i vanlig höjd och är väldigt nöjd med den. Däremot tycker jag inte att det borde vara ett problem. Hoppa benen och bygg ett stadigt fundament som sitter fast i golvet. Sockeln får du fixa själv. Jag har själv gjort så på några metod högskåp som jag har som inbyggda garderober, där jag ville ha en högre sockel.

• Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Ett fundament får det bli. Jag är en amatör inom detta område, har du någon länk med tips på hur ett fundament görs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.