Bygga källarvägg med stålreglar och mer?

276 läst  7 svar

1. A
    Husägare Nivå 1
    hej!
    Jag vill göra en riktig vägg i källaren. Har köpt stålreglar men ska man använda vanlig isolering eller asfaboard? Både och ingick i husköpet.
    Jag har googlat men inte hittat några bra byggtips. Egentligen vill jag bara tapetsera så det blir lite finare. Ska ha det som syrum så det måste inte vara ”beboligt”.
    Hursomhelst, i vilken ordning ska man ha byggmaterialet? Jag har ganska mycket pärlspont så jag vill nog ha bröstpanel nertill.
    Har inga bättre bilder men källaren är byggd av lecablock och det är ett garage över. Antar att det är en gjuten platta under.

Ytterst tacksam för tips!

2. D
    Medlem · Nivå 4
    Hej, antar att det är ytterväggen av Leca du vill tapetsera på?

I så fall hade jag putsat upp väggen och tapetserat på det direkt. Svårt att veta hur det funkar annars med dränering, fukt m.m. Lika bra att göra en konstruktion direkt där fukten inte blir instängd.

Glöm inte ventilation om du ska göra om källaren till arbetsrum!

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
  4. A
    Husägare Nivå 1
    Kan man tapetsera på betong? Eller lecablock? Fick höra att man inte skulle bygga något mot en betongvägg

• Laddar…
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Avstå isolering helt. Det är alltid en risk att isolera på insidan och du har synnerligen begränsad insikt i fuktsituationen => chansa inte.

Plåtreglar, förstärkningsskiva, gips, tapet/färg. Helst ska du även ventilera utrymmet bakom väggen.

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Japp, undvik isolering och ventilera. Om du mot förmodan ändå vill isolera är ett bättre val att limma isodränskivor invändigt direkt mot källarmuren. Boken ”få bukt med fukt” är god litteratur i ämnet.

7. Rickard.ag
    Medlem Nivå 3
    Lyssna på dom kloka över mig. Jag såg du köpt stålreglar men ett tips är att använda takprofiler (hattprofiler) dom är lätta att fästa direkt mot vägg, behöver ingen i golvet eller taket som hindrar luftflödet och bygger bara 25mm istället för 45mm som en stålregel.

På med valfritt skivmaterial som lämnas med en glipa för luft mot golv och tak. och avsluta med luftade sockel och taklister. Det finns att köpa eller så kan man lätt tillverka egna beroende på kunskapsnivå och utseendekrav med en borr t ex.

8. D
    Medlem · Nivå 4
    Jo precis, bygg inte på något på en källarvägg men att putsa och måla med silikatfärg eller tapetsera är ju en bra metod som bygger några mm på varje vägg.

Annars håller jag också med om att 25 mm hattprofil med lite ventilation bakom listerna är ett bra alternativ också.

Nackdelen med att tapetsera direkt på putsen är ju att har du ett värre fuktproblem lär du ju bli uppmärksammad på det rätt fort. Kan ju vara en fördel också men det räddar ju inte tapeten den gången.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: