Jag ska bygga innerväggar, och misstänker att det kanske är lättast att fästa de horisontella först, och sen peta in de vertikala. Har 34 graders stomspikare (spikpistol, senco) och 90 mm spik, men jag tycker inte det blir stadigt nog när jag skråspikar. Provade skruva ihop en vägg med 120 mm skruvar istället (genom horisontella regeln, in i den vertikala) och jädrar vilken skillnad i styvhet det blev!

Ska jag försöka bygga alla väggar liggande och spika eller skruva in i ändarna o sedan resa väggen, eller ska jag spika ihop allt på plats?

Att resa väggen går fint där takglesen går åt samma håll som väggen, men där glesen går 90 grader mot väggen (innerväggen) kan det nog bli kärvt med plats under resningen.

Är 45x70 reglar som ska hålla 15mm plywood och våtrumsskivor, så jag vill ha allt stadigt.

Sätt horisontella plåtreglar. En skruv från varje sida in i den vertikala. Det är väl inget skyddsrum du ska bygga? :-D

Jag kommer bara åt från ena sidan. Och ja, jag bygger (nästan) ett skyddsrum om du frågar de som kikat på mitt bygge. Såg någon video där de använde vinkeljärn, det kommer bli en herrejösses många järn o skruv = tidsödande.

Funderar på att göra längsta väggen i 2 sektioner. Då kan jag sänka ned den i golvbjälklaget när jag reser väggen, och sedan skjuta väggen på plats.Sen skruvar jag ihop sektionerna med varandra

Det blir styvt nog av skivorna sen.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
brukar spika när man har möjligehet att resa väggen. Kan man inte. så skruvar jag dom vertikala med t.ex 5x70 snett en på var sida upp&ner till

3 av 4 väggar gjorda nu. Enda jag inte kunde resa pga diagonala höjden gjorde jag kortare så den gick ned mellan golvbjälkarna. Så jag lyfte den lite, lät botten åka ned mellan bjälkarna, och lyfte den sedan uppåt reste den i lod, och sköt in på plats. Det låter enklare än vad det var, men det fungerade (ångbromsen hakade fast o jag fick pressa väggen uppåt med kofot för att dra tillbaka duken, hamrade in allt med handslägga...).

De två andra lyfte jag upp mellan takglesen och rätade upp väggen där, innan jag handsläggade den inåt mot den bärande stommen.

Sista väggen blir imorgon, den ska stå mot en sned timmerstomme så jag måste kilsåga varenda regel. Suck.

När man ska fästa reglar i sneda timmerväggar så är plåtvinklar oumbärliga.

• Gilla
torporoman
  • Laddar…
Japp, men jag kommer inte fästa dem i timmerväggen faktiskt. Hela det tillbygge jag bygger är fristående för att undvika problem vid olika rörelser mellan huskropparna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.