2 924 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Bygga innervägg under limträbalk
Hej!
Skissar på hur jag ska bygga upp en innervägg under min limträbalk så smidigt som möjligt, dvs behålla/bygga in balken i den nya väggen.
Balken är 90 bred. Problemet är att om jag klär in den med gips på sidan som gubben står på (se länkad filmsnutt) http://screencast.com/t/ZDdmMTJk så kommer väggen att ligga 13 mm ut, jämfört med bef. vägg. Balken ligger alltså i linje med bef. vägg. Hur kan man lösa detta?
Har i länkad film skissat på en lösning med 70 regel och gips upp till balken på ena sidan. Kanske kan man dölja skarven mellan vägg o balk med ngn slags list? På andra sidan dar jag gipsen upp till tak.
Är glad amatör så det kanske är ngn som har en annan lösning?
mvh
Niclas
Skissar på hur jag ska bygga upp en innervägg under min limträbalk så smidigt som möjligt, dvs behålla/bygga in balken i den nya väggen.
Balken är 90 bred. Problemet är att om jag klär in den med gips på sidan som gubben står på (se länkad filmsnutt) http://screencast.com/t/ZDdmMTJk så kommer väggen att ligga 13 mm ut, jämfört med bef. vägg. Balken ligger alltså i linje med bef. vägg. Hur kan man lösa detta?
Har i länkad film skissat på en lösning med 70 regel och gips upp till balken på ena sidan. Kanske kan man dölja skarven mellan vägg o balk med ngn slags list? På andra sidan dar jag gipsen upp till tak.
Är glad amatör så det kanske är ngn som har en annan lösning?
mvh
Niclas
jag vet inte riktigt om har förstått vad du menar men alternativen borde vara.
1 Regla upp (med 90mm reglar)i utrymmet under balken och kla hela väggen med gips.
2. Regla upp i utrymmet med 90 - 13 - 13 = 67mm reglar och gipsa bara det utrymmet. Så att gipset blir infällt under balken, sen spacklar du.
Alt 1 är bäst.
1 Regla upp (med 90mm reglar)i utrymmet under balken och kla hela väggen med gips.
2. Regla upp i utrymmet med 90 - 13 - 13 = 67mm reglar och gipsa bara det utrymmet. Så att gipset blir infällt under balken, sen spacklar du.
Alt 1 är bäst.
Alt 1: det utanpåliggande gipset kommer att göra att den nya väggen inte ligger helt i linje med den gamla väggen (kommer att bygga 13 mm). Kanske går att få till mednågon stående list som döljer övergången?
Alt 2: Spackla skarven mellan gips o balk menar du eller? För visst kan man inte spackla in hela balken utan att det spricker?? Som sagt lite novis här
Tack för synpunkterna!
Alt 2: Spackla skarven mellan gips o balk menar du eller? För visst kan man inte spackla in hela balken utan att det spricker?? Som sagt lite novis här
Tack för synpunkterna!
Bra, bara att det blir i och med att det är väggen till trappan mellan våningsplanen, så det blir en del "följdarbete" för att slippa skarven (dvs fortsätta ner i trappen och även en av hallväggarna nedanför) Men helt klart en variant att ha i åtanke!
Gipsa även den gamla väggen var vad jag menade med alt 1. Själv gjorde jag enligt alt 2 när jag gjorde samma sak. Spacklade och använde glasfiberremsa där gipset mötte masonit. Där gipset mötte balken höll det med bara spackel. Då målade jag ovanpå spacklet.
Sätt microlit-väv över balk och gips enligt alternativ 2.
/Jörgen
/Jörgen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad använda för att bygga upp 7 mm under skenor för glaspartier?
Fönster & Dörrar -
Hur bygga innervägg källare suterränghus 1967
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bygga ett innertak under plåt på oisolerad men inglasad altan
Altan & Uteplats -
Bygga innervägg under bärande balk?
Byggmaterial & Byggteknik -
bygga innervägg - isolering under syllen?
Byggmaterial & Byggteknik