Hej!
Skissar på hur jag ska bygga upp en innervägg under min limträbalk så smidigt som möjligt, dvs behålla/bygga in balken i den nya väggen.

Balken är 90 bred. Problemet är att om jag klär in den med gips på sidan som gubben står på (se länkad filmsnutt) http://screencast.com/t/ZDdmMTJk så kommer väggen att ligga 13 mm ut, jämfört med bef. vägg. Balken ligger alltså i linje med bef. vägg. Hur kan man lösa detta?

Har i länkad film skissat på en lösning med 70 regel och gips upp till balken på ena sidan. Kanske kan man dölja skarven mellan vägg o balk med ngn slags list? På andra sidan dar jag gipsen upp till tak.

Är glad amatör så det kanske är ngn som har en annan lösning?:confused:

mvh
Niclas

jag vet inte riktigt om har förstått vad du menar men alternativen borde vara.

1 Regla upp (med 90mm reglar)i utrymmet under balken och kla hela väggen med gips.

2. Regla upp i utrymmet med 90 - 13 - 13 = 67mm reglar och gipsa bara det utrymmet. Så att gipset blir infällt under balken, sen spacklar du.

Alt 1 är bäst.

Alt 1: det utanpåliggande gipset kommer att göra att den nya väggen inte ligger helt i linje med den gamla väggen (kommer att bygga 13 mm). Kanske går att få till mednågon stående list som döljer övergången?

Alt 2: Spackla skarven mellan gips o balk menar du eller? För visst kan man inte spackla in hela balken utan att det spricker?? Som sagt lite novis här :-)

Tack för synpunkterna!

C
Lägg på ett lager 13mm gips på den befintliga väggen också?

Bra, bara att det blir i och med att det är väggen till trappan mellan våningsplanen, så det blir en del "följdarbete" för att slippa skarven (dvs fortsätta ner i trappen och även en av hallväggarna nedanför) Men helt klart en variant att ha i åtanke!

Gipsa även den gamla väggen var vad jag menade med alt 1. Själv gjorde jag enligt alt 2 när jag gjorde samma sak. Spacklade och använde glasfiberremsa där gipset mötte masonit. Där gipset mötte balken höll det med bara spackel. Då målade jag ovanpå spacklet.

Sätt microlit-väv över balk och gips enligt alternativ 2.

/Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.