Mors!
Har ett litet projekt på rull i min soutterängkåk byggd -78 med dräneringsbehov, nämligen att flytta och bygga upp ny ljudisolerad vägg mellan nedre vardagsrum och förråd (musikstudio)!
Väggen kommer att ansluta delvis mot platta på mark samt yttervägg av "vattentät" betong vilken är halvt motfylld på utsidan (souterrängsluttningen i stort sett i höjd med den utvändiga trappan på bägge sidor om huset). Steg ett i väggbygget var att plocka bort parkettgolvet fram till och med väggens nya läge så att jag kan ansluta regelstommen direkt mot betongytan. Under parketten närmast yttervägg såg det inte särskilt roligt ut;
Parketten var blöt närmast väggen . Förvånansvärt nog kände jag ingen otrevlig lukt trots dyngsur lumppapp och parkettgolv. Jag känner till att huset börjar bli i behov av dränering då detta konstaterats vid besiktning. Nu är i alla fall betonggolvet blottat men vågar jag montera dit en ny vägg utan vidare? Jag har redan införskaffat stålreglar och gips/osb och väggen som skall byggas är en dubbelstomme (ljudvägg) som skall tätas med fog mellan regelstomme/angränsande byggnadsdelar.
Jag misstänker att ni kommer svara att dubbelväggen kommer stänga in fukt med risk för mögelpåväxt i väggen som följd. Men kan man utan risk åtminstone montera skivor mot vardagsrumshållet så att jag kan få klart det rummet? Dubbling kan jag skjuta fram till då dräneringen är löst.
Vad tror ni?
Mvh Orolig husägare.
Har ett litet projekt på rull i min soutterängkåk byggd -78 med dräneringsbehov, nämligen att flytta och bygga upp ny ljudisolerad vägg mellan nedre vardagsrum och förråd (musikstudio)!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen kommer att ansluta delvis mot platta på mark samt yttervägg av "vattentät" betong vilken är halvt motfylld på utsidan (souterrängsluttningen i stort sett i höjd med den utvändiga trappan på bägge sidor om huset). Steg ett i väggbygget var att plocka bort parkettgolvet fram till och med väggens nya läge så att jag kan ansluta regelstommen direkt mot betongytan. Under parketten närmast yttervägg såg det inte särskilt roligt ut;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att ni kommer svara att dubbelväggen kommer stänga in fukt med risk för mögelpåväxt i väggen som följd. Men kan man utan risk åtminstone montera skivor mot vardagsrumshållet så att jag kan få klart det rummet? Dubbling kan jag skjuta fram till då dräneringen är löst.
Vad tror ni?
Mvh Orolig husägare.
Liknande trådar
-
Hur bygga innervägg över kablar
Utbyggnad och tillbyggnad -
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Bygga innervägg mot murstock, vad ska man tänka på?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga innervägg mot yttervägg
Byggmaterial & Byggteknik