Har lite funderingar.
Tänkte att i tak så limmar jag skenan och försöker hitta reglar i tak att skruva mot. Det borde inte behövas molly plugg? hittar reglar och drar dit några gipsankare. På golv borde det räcka att skruva fast utlägg i parkett.

Tänkte använda 45 mm skenor av plåt och sedan träreglar. Hade tänkt sätta osb och sedan gips. Men hela vår lägehet är enkelgips på 45 cc så kanske bara kör med enkelgips. Osb är ju bra om det är badrum och man vill styva upp men det spelar väl ingen större roll i ett litet sovrum?

OSB:n är bra att ha om man ska skruva fast tunga saker på väggarna, annars kan man skippa den.

Jag vet inte varför du ska limma regeln i taket? Låter lite overkill. Hittar du reglar där så skruva fast den med rejäl träskruv (inte gipsankare) i dessa. Du behöver kanske inte kittla grannen ovanför i röven med skruvarna, men en 50-70mm längd på dem går det väl åt i alla fall.

Parkett är prima att skruva i, det har jag gjort, men då ska man vara säker på att bygget är permanent eftersom man ju förstör parketten, och det brukar svenskar gå i spinn av.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lite Off Topic. Men tänk på ventillation.

Det är rätt vanligt att den här typen av ombyggnader ger nedslag på nästa OVK (ventillationskontroll). Då kan du tvingas riva väggen.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite Off Topic. Men tänk på ventillation.

Det är rätt vanligt att den här typen av ombyggnader ger nedslag på nästa OVK (ventillationskontroll). Då kan du tvingas riva väggen.
Jättebra tips. Det är redan godkänt av styrelse och grannen har gjort likadant.

ricebridge ricebridge skrev:
OSB:n är bra att ha om man ska skruva fast tunga saker på väggarna, annars kan man skippa den.

Jag vet inte varför du ska limma regeln i taket? Låter lite overkill. Hittar du reglar där så skruva fast den med rejäl träskruv (inte gipsankare) i dessa. Du behöver kanske inte kittla grannen ovanför i röven med skruvarna, men en 50-70mm längd på dem går det väl åt i alla fall.

Parkett är prima att skruva i, det har jag gjort, men då ska man vara säker på att bygget är permanent eftersom man ju förstör parketten, och det brukar svenskar gå i spinn av.
Brukar alltid limma utlägg och så gör man på byggen också. Då sitter ju skiten! Jag tänker som du att osb är väl inte så viktigt. Det byggs säkert nya villor med enkelgips. Har tom sett det i badrum 😎

Det är väl inte fel att dra några spikplugg genom parketten om den av ngn anledning rivs om tio år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.