personstar

Bygga in trappa - göra ett snyggt räcke

830 läst  20 svar

  1. S
    Medlem Nivå 4
    Vi är ute efter mer förvaringsutrymme och tänkte bygga in vår trappa. Trappan är en riktig 70-talare i ett 30-talshus, så målet är också att få ett mer traditionellt utseende. Planen är att:

    1. Ta bort spjälor
    3. Montera sättsteg
    4. Göra inbyggnad
    5. Bygga nytt räcke

    Och så ska det förstås tas bort gammal färg och målas.

    I den här tråden är jag intresserad av punkt 5. Bilden Trappa_03 visar en skiss av trappen som den är, utan spjälor. Jag vill sätta ett räcke mot vänstra vangstycket sett rakt framifrån. Det jag undrar är hur jag dels fäster stolparna på bästa sätt, dels hur spjälorna ska ansluta nertill. Bilderna Trappa_01 och 02 visar en enkel modell av hur jag tänker mig. Här har jag ritat hela räcket som en separat låda på utsidan. OBS att jag inte ritat in något speciellt finlir än. Det som inte är så snyggt är ju att vangen blir frilagd på insidan - ser lite ofärdigt ut? Hur kan man annars göra? Göra tapphål i vangen?

    Jag vill ju också ha stabila stolpar. Den övre går väl att skruva ordentligt i väggen men den nedre måste fästa i vangen, vilket kanske också påverkar stolpens placering?

    Jag vore jätteglad för lite åsikter!
     
  2. J
    Medlem · Nivå 16
    Att montera sättsteg är klokt. Barn, gamla och hundar gillar inte trappor som saknar sättsteg. Jag har en trappa med snarlik placering och form dom kommer ner i köket. Utrymmet under och bredvid utnyttjas för förvaring. Utdragbara låddor som döljs av luckor samt ett skafferiliknande utrymme med dörr. Som handledare har jag två ledstänger i polerat rostfritt rör (diameter ca 26 mm) med påsvetsade fästen. Den del som sitter på den nedre trappavsatsen är U-formad (ett kantigt u) och är fastskruvad direkt i vangstycket.
     
  3. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar! Ja material och montering av sättsteg är också en fråga. Detta med förspänning har jag uppfattat. Google ger i övrigt många varianter. Ska man t.ex fräsa tapphål i övre plansteget som sättsteget går i eller är det onödigt? Ska det vara marginal till vangstyckena?

    Men är det ingen som kan ge input på räcket? Borde jag skrivit i nån annan forumdel?
     
  4. J
    Medlem · Nivå 16
    Om sättstegens baksida normalt är dolda, tycker jag man skall göra det så enkelt som möjligt. Skruva sättstegets nederkant i bakomliggande planstegs bakkant, och fäst överdelen med vinkelbeslag i nästa planstegs undersida.
    Du har inte förklarat varför du vill ha spjälor i trappräcket. Den lösning som du ritat upp tycker jag är lite klumpig och inte särskilt elegant. En viktoriansk trappa med svarvade detalr och elegant räcken tycker jag kräver en annan och framför allt större omgivning. Du kan göra stolpar för ledstänger i laminerat trä som kan bli mycket styva om de fästs in på två punkter i vangstycket. Vill du utnyttja hela utrymmet under trappan för förvaring vore det väl logiskt att försöka nå det från den nu öppna sidan?
     
    BirgitS gillar
  5. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 13
    Jag tycker att din skiss av den tänkta trappen ser fin ut, gillar det spåret!

    Övre stolpen kan du ju dra i väggen, den är inga problem att få stabil bara det dinns något vettigt bakom. Den undre stolpen hade jag skruvat från vangstyckets insida. Vill man ha ännu mer stabilitet finns det fästen där man skruvar en platta i marken, sen löper en gängstång från fästet genom hela stolpen så att den kan spännas ned uppifrån. Avslutas med ett stolplock av något slag. Finns exempelvis på altanbygge.nu om du vill kolla.

    Jag tycker definitivt att botten på räcket ska följa vangstyckets form även om det medför lite mer bök. En spontan idé som dyker upp är att figursåga två (beroende på räckets bredd) reglar som skruvas på vangstyckets utsida. Monteras så att de kommer typ 5-10 mm under vangstyckets ovankant. Sen en lite tunnare planhyvlad bräda uppe på reglarna, tunn nog för att kunna följa formen. Skråskruva spjälorna genom brädan ner i reglarna. Spackla skruvskallarna eller arbeta med lister för att täcka dem och samtidigt ge lite mer liv i räcket (tycker att spjälor som bara står på en platt bräda blir lite intetsägande). Brädan i botten kan med fördel göras så bred att den sticker lite utanför ytskiktet på trappans sida, så att ytskiktet stöts upp mot brädans undersida och fräs gärna en trevlig profil på kanterna. Hoppas att du begriper mitt försök att förklara vad jag ser framför mig :)
     
  6. S
    Medlem Nivå 4
    Vad roligt med svar, tack!

    @justusandersson Tack för info om sättsteg. Det jag undrar över är bara om mängden knarr påverkas av hur man fäster sättsteget i ovankant?
    Tack för tipset om limträstolpe.
    Jag vill gärna prata om stil! Men förklara gärna vad du tycker är klumpigt. Jag har ritat mängden spjälor utifrån någon norm jag hittade - antar att det är för att barn inte ska klämma sig emellan osv.Stolpen tänkte jag med någon topp-knopp, kanske någon formgivning på både stolpe och spjälor. Jag är inte ute efter ett viktorianskt utseende utan enkelt men gammaldags.
    Jag förstår inte helt kommentaren om att kunna nå utrymmet genom den nu öppna sidan, du menar en liten lucka vid golvet där jag har ritat förbyggt? Ge gärna fler tips och mer detaljerad feedback!

    @Bernieberg Det är träpanel vid övre stolpen så där borde gå att skruva bra! Jag tror också på att skruva nedre stolpen i vangen. Men ska man göra ett urtag i stolpen så att den hamnar "över" vangen, kanske mindre "klumpigt" som Justus skrev? Dock blir det kanske mindre stabilt, och då är återigen frågan vad spjälorna fäster i eftersom de då hamnar rakt över vangstycket.
    Jag ska testa att rita om så att botten följer vangens form!
    Ditt förslag är mycket intressant men aningens svårt att förstå. Jag ska rita lite som jag tolkar det, så kan vi se om jag fattat?

    Återigen kanon med en bra diskussion!
     
  7. J
    Medlem · Nivå 16
    Med klumpigt menar jag att detaljerna har för grova dimensioner i förhållande till trappans funktion och betydelse. Allt bör vara lite smäckrare. För att inte skapa knarr i trappan måste sättstegen monteras tajt mot planstegens underkant och vara ordentligt infästa. Du kan utnyttja utrymmet under trappan för förvaring. Bygg, eller köp färdiga, skåpstommar som du förser med utdragslådor. Placera dessa under trappan och bygg luckor som tätar till mot vangstyckena.
     
    BirgitS gillar
  8. findus42
    Medlem · Nivå 14
    Att fästa sättstegen som Justus skriver är helt ok. För att undvika knarr så gör du ovansidan av sättsteget "bomberad". Det vill säga att det är högst på mitten och går ner någon/några mm mot vanstycket på var sida. Det blir en liten synlig glipa. Men den kommer knappt synas. Den enda som kommer se den (och reta dig på den) är du själv, och möjligen en och annan snickare (som inte retar sig utan nickar lite avmätt).

    Tanken är att sättsteget förstyvar steget som det sitter skruvat på i bakkant och stöttar steget ovanför i mitten så att stegen slutar svikta. Därmed rör de sig inte i tapparna och knarret förmodas upphöra.

    Plywood är bra material till sättsteg för eftermontage. Inte sämsta sorten bara :p.

    I en nytillverkad trappa är sättstegen infrästa i spår i undersidan på stegen. Vid montage skjuter man in sättsteget i spåret och skruvar mot bakkanten på det undre steget. Spåren skall inte vara trångt. Sättsteget skall bara hållas på plats men fortfarande kunna röra sig.

    I ditt fall, vid eftermontage och sättsteget under, så bör du använda så kallade möbelvinklar som har ett avlångt spår som medget att sättsteget rör sig.

    Har synpunkter om räcket som jag skriver om efter maten.

    Mvh Findus
     
  9. findus42
    Medlem · Nivå 14
    Räcket... och väggen

    Din skissade ide kan bli bra med några modifikationer.

    Väggen med dörren är lite i massivaste laget. Smyger du in den under trappan och låter överkanten följa vangstycket blir det nättare och elegantare. Om du meckar lite med dörren. Högerhängd utåtgående och kapar det vänstra hörnet. Då blir den underordnad trappan visuellt och smyger in utan att ta över.

    Räcket kommer se obalanserat ut om du bara gör grejer på utsidan av trappan.
    Det du gör på utsidan behöver en "kommentar" vid spindelsidan av trappan. Inte nödvändigtvis komplett, men tillräckligt för att inte lämna insidan i sticket.

    Fäller du in lite kraftigare stolpar så att de rår över vangen en halvcm ca på insidan. Då kan du sätta rör eller rundstav mellan handledare och vang. Handledaren skall absolut följa vangstycket. Det är värt varenda minut det tar extra.

    Ritade en enkel skiss på fri hand som förhoppningsvis kan göra svamlet mer begripligt ;)
    IMG_0540.JPG

    Mvh Findus
     
  10. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för alla svar, nu är det mycket att hålla reda på!

    @justusandersson
    Jag håller med om att detaljerna är för klumpiga, än så länge har jag inte tänkt så mycket på dimensioner osv i räcket. Jag ritade stolpen 110x110. Vet inte vad som kan vara en lagom dimension?

    Tanken var att utnyttja utrymmet under för förvaring precis som du säger.Bra tips att använda färdiga stommar, det kan kanske bli ganska kluriga utrymmen annars. Samtidigt har vi brist på förvaring så varje kubikcentimeter extra är värd något, även om jag måste kräla under trappan för att hämta jullådan osv.

    @findus42
    Stort tack för all information och för den fina skissen. Det hade sparat mig många timmar Sketchup-gnetande om jag kunde rita så!

    Bombera - jag har läst om detta men är inte helt med. Gör man som jag ritat på bilden nedan fast med bara någon/några mm skillnad mellan centrum och kant?

    Plywood som sättsteg, intressant! Är det nån fördel att den inte har fuktrörelser som vanligt trä? Hittar man så fin plywood i bygghandeln? Jag läste på amerikanska forum och där rekommenderades minst 3/4 tum tjock.

    Möbelvinklar - jag ritade igen, är det så man sätter dem? Tre-fyra per steg?

    Dörren/väggen: Jag hade tankar om att sätta dörren som i din skiss från början men tyckte hålet var för litet. Din idé var ju radikal! Samtidigt bär det mig lite emot. Jag har tre-fyra dörrar liggande som nästan är det enda som finns kvar av det gamla i huset. Att sätta sågen i en av dem känns sådär. Jag håller med om att "lådan" jag ritat ser dominerande ut men samtidigt har jag sett såna lösningar som jag gillat. Jag vacklar!

    Det ser snyggt ut att ha räcke på den övre delen också som du har ritat. Men det gapet är i verkligheten ganska litet, ca 1 meter på högsta stället. Jag tänker att det blir ett lite tokigt räcke? Det är ganska lågt i tak.

    Snyggt att ha en högerstolpe nere. Det hade jag tänkt med glömt att rita. Det gör det ju också t.ex. lättare att sätta dit en barngrind.

    Att stolparna "rår över vangen ca en halvcm på insidan" förstår jag inte helt. Menar du att stolparna är centrerade över vangen och sticker ut 5 mm på varje sida? Nää? Vangen är 40mm tjock.

    Handledare som följer vangstycket, elegant men hu så svårt?

    Den övre "stolpen" som sitter i väggen, blir det snyggast att låta den då till golvet som du ritat kanske? Sen krävs det förstås en massa tanke bakom detaljerna, lister osv. Det är nästa steg.

    Precis så som du har ritat tänkte jag mig att man kunde göra med stolpar och spjälor! Föreslår du rundstav till spjälorna för att det ska vara enkelt att montera? Jag tror att jag fixar tapp/tapphål, det klurigaste blir väl att få formen på skuldran att bli bra eftersom den då ska följa den krökta vangen.

    Och precis som du ritat tänker jag mig en rund ledstång i trä för övre delen mot väggen. :)

    Och så en mer handfast fråga. I slutänden ska det bli linoljefärg tror jag. Borde jag fräsa trappan ren från färg innan jag monterar sättstegen? Jag vill helst inte det pga användningen. Det är en fördel för mig om jag kan dela upp jobbet i etapper typ sättsteg, inbyggnad, räcke istället för att tvingas riva av allt på en gång. Eller så behöver jag den piskan.... :p
     
  11. J
    Medlem · Nivå 16
    Om du använder andra träslag än fur, t.ex. björk, kan du lätt komma ner i dimensioner. Särskilt om du också använder lamineringsteknik (dvs limmar ihop bitar). En stolpe ska på sin höjd ha ett tvärsnitt på 75x75 mm.
     
  12. findus42
    Medlem · Nivå 14
    @SCGB
    Din tolkning av begreppet bombering är helt rätt.
    Monteringen av möbelvinklar också. 3 räcker. Kanske till och med 2.

    Det är en stor fördel med att sättsteg har låst fuktrörelse. Lägger du massivt virke längssteget så kommer det inte stötta steget på mitten vinter/vår därför att det krymper. Sätter du det stående så blir det som ett spjälstaket när virket krymper och spricker. Gör lika lite nytta då. Furu-plyfa med knivskuret faner brukar finnas på större brädgårdar till fantasipris. Sök upp ett lokalt snickeri så kan de säkert hjälpa dig.

    Med stolparna så menade jag att du kan ha lite grövre virke, typ 90x90, och sätta assymetriskt. Fälla in vangen så att säga. Varför den bör överlappa inåt 5mm är för att det är en svår punkt att få riktigt bra. Låter du det vara ett glapp på någon mm med fasad kant i den fogen. Då är det mycket snyggare om den överlappar. Fogar du innan målning så finns det inget som drar blickarna till sig.
    IMG_0542.JPG
    Överliggaren sätter du efter de assymetriskt placerade stolparna. Pinnarna/rören sätter du mellan vang och handledare. Resultatet kommer se rakt och genomtänkt ut.

    Mvh Findus
     
  13. S
    Medlem Nivå 4
    Tack! Jag har ritat om efter er feedback. "Skåpet" står kvar, har bara inte orkat tänka vidare där. Men den inbyggnaden blir steg 2 så jag måste besluta mig snart.

    Några följdfrågor tillkommer:
    • Bör den lilla handledaren på högra sidan också följa vangens form så som jag har ritat?
    • Vad tycker ni om profil för handledarna? Jag vill inte att den ska kännas för klen + ska gärna ha någon trevlig detaljutformning. Just nu har de ungefär profilen champinjon :)
    Några knepigheter jag förutser:
    • Tillverka handledarna med böjd form. Hade helst gjort hela arbetet själv men att tillverka en så komplex form löser jag nog inte. Leja bort? Det stör mig! 3d-skrivare?..
    • Den högra vangen på nederdelen av trappan går längre ut i rummet än den vänstra. Därför måste vänster stolpe förskjutas utåt och får därför mindre anliggningsyta mot vangen. Kanske inte så bra för stabiliteten. Jag vill inte göra hål i golvet pga fin gammal parkett.
    • Urtagen på samtliga stolpar blir ganska komplexa när de ska omsluta vang, plansteg osv. Finns det fusk?
     
    Joak, findus42 och Bernieberg gillar
  14. J
    Medlem · Nivå 16
    Detta var mycket smäckrare och lättare! Handledaren skall följa trappnosarna. Överkanten bör vara 80 cm högre upp. Där kan man behöva kompromissa mht barnsäkerhet. Det ska kännas bekvämt när man går. Ledstångens diameter bör vara 3-5 cm.
     
    BirgitS gillar
  15. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för återkopplingen! Vad betyder det att handledaren ska följa trappnosarna? Menar du i formen?

    Jag har nog satt handledaren på 90 nu men ska läsa på om ergonomin, vi är rätt långa i familjen.

    Jag sammanfattar mina gamla frågor också om någon vill ge lite mer information innan jag kör igång på riktigt!
    • Infästning av stolparna - Urtagen för vangstyckena blir ganska knepiga. Försvagas infästningingen av detta? T.ex. för den vänstra stolpen blir det 45 mm kvar på vänster sida som skruvas mot vangen, om stolpen ska gå över vangen 5 mm på höger sida.
    • Trappnos - Detta är egentligen en fråga i sig. Idag är trappstegen helt släta i framkant. Kan man t.ex. limma på en list för att göra dem lite roligare? Jag tänker måla hela steget så ingen kontrasterande trappnos eller så.
    • Spjälor - Vad kan man ha för stilförebild när det gäller dimension/profil för 1920-30-tal?
    • Handledare som följer vangstyckets form - OM man ska försöka på sig detta själv, är metoden att laminera handledaren i en böjd form och fräsa profilen med handöverfräs? Vad tycker ni om profil för handledarna? Lämpligt träslag?
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: