Bygga in högtalare i taket

3k läst  25 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Du kommer hem, knäpper igång musiksystemet via mobilen och ut ur taket strömmar favoritmusiken ur nästintill osynliga högtalare. Låter det som en dröm? Så här förverkligar du den.

Du kan läsa artikeln här: Bygga in högtalare i taket

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Squeezebox utan fjärr är kanske inte för den vanliga hemmaanvändaren. Det krävs en del kunskap för att konfigurera den rätt. Sen är inte heller den trådlösa delen helt stabil i när den är pearl-hackad.
    Recievrar kan fortfarande köpas i Tysklnad sist jag kollade.

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Peter Hjalmarsson

Inbyggda högtalare och Squeezebox/Sonos är ingen klockren kombination. De lämpar sig bägge bättre för fristående högtalare, och inbyggda drivs bäst med tyngre proffssystem.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Henrik

Sonos med inbyggda högtalare är en klockren kombination. Se bara till att köpa bra kvalitet på inbyggnadshögtalarna.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Andreas

byggde in Sonos i alla rum när jag renoverade lägenheten och det är helt kanonbra! Kan även lägga till "puckar" för styrning av t.ex. befintliga anläggningar. Använde t.ex. mitt Bose ljudsystem i kombination med Sonos och det fungerar bättre än man kan tänka sig. Spotify, alla radiokanaler och ingångar vid varje förstärkare och trådlös brygga... Köp Sonos om ni vill ha kvalitet till relativt billig penning!

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Hejoo

Sonos är fantastisk, särskilt tillsammans med streamade tjänster som rhapsody, spotify eller liknande. Att det lämpar sig bättre eller sämre för en viss högtalartyp eller klass av utrustning är helt galet. Sonos är en distributionslösning som passar lika bra oavsett inbyggda eller fristående system. Har du audiofilkrav kan du alltid ta ut den digitala signalen.

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Anders

Vill man krångla till det lite och göra det till en sport kör man Bose och styr det via mobilen mha bl.a. IP2IR. :) Mycket dyrare, lite roligare men inte bättre.

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Martin

En balanserat artikel om media, roligt att läsa. Oftast ska all ljud & bild gömmas utan hänsyn till ljud & bildkvalitet,. Devisen ytan viktigare än funktion brukar råda bland inredningstipsen.
    Jag gillar när form följer funktion, när formen har en funktion.

9. E
    Anonym
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: MartinC

Kör Squeezebox och tänkte komplettera med följande info: SB Reciever är ena halvan av en SB Duet som är lätt att få tag på, den andra halvan är en mycket kompetent och trevlig trådlös (WiFi) fjärrkontroll med färgskärm.
    Man ska inte heller glömma att man behöver en förstärkare om inbyggnadshögtalarna är passiva, vilket de flesta är. En T-amp eller motsvarande fungerar bra. Gäller bara att hitta en volym som passar bra.

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Gadgety

Bra artikel. Jag har monterat in fuktsäkra högtalare i badrumstaket.

@Peter Hjalmarsson Varför skulle inte Squeezebox vara en bra kombination för inbyggda system om Sonos är det?

Observera för övrigt att Squeezebox kan spela mer högupplöst 24/48 material, men det kan inte Sonos som enbart tar upp till CD-standard 16/44.

12. E
    Anonym

...glömde att skriva att Squeezebox Touch (som inte går att bygga in till skillnad från Squeezebox Duet receivern) spelar högupplöst 24/96 material.

13. E
    Anonym

Jag måste korrigera mig själv. Squeezebox Touch GÅR att bygga in, det är bara det att touchskärmen då är bortkastad.

14. E
    Anonym

Jag kör med T-amp. Vet inte om de är så lätta att få tag på längre. 400 kronor styck. Om man använder ett enkelt fjärrstyrt uttag kan man även slå på och av den inbyggda förstärkaren.

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik

När jag byggde mitt hus såg jag till att bygga in högtalarlådor i taket och VP-rör drog till en liten garderob. Det var nödvändigt eftersom det var omöjligt med efterhandsinstallation. Det var rätt billigt.

Jag kollade på de olika proffslösningarna men jag ogillar de olika väggkontroller de hade. Sonos fjärrstyrning tyckte jag var oslagbar. Nu har jag ett par Sonos-lådor staplade i garderoben, vilket går lite emot principerna med systemet men det funkar skitbra :)

Finns även ett par oanvända lådor kvar i taket så jag kan såga upp och bygga ut med ännu fler zoner efterhand.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: