Byggahus.se

Bygga in badkar med träskivor/plywood?

1. N
    Medlem · 11 inlägg
    Jag är helt ny på det här med att bygga saker själv, men vill gärna lära mig.
    I vårt nya hus har vi två badrum från 82, och i det ena finns ett jämnårigt badkar som ser ut som ett alldeles vanligt hyreslägenhetsbadkar i miljonprogrammen.
    Jag planerar för att ta in hantverkare som kan lägga ny våtrumsmatta i badrummet och ändra rörgenomföringarna till modern standard, men tänkte behålla så mycket som möjligt av vitvarorna för att spara pengar.
    Jag har sett någon skriva på internet att de klädde in sitt badkar enkelt på egen hand genom att sätta ihop två (eftersom det står i ett hörn) sidor av träskivor och skjuta in framför badkaret. På så sätt går det lätt att dra ut sidorna när man vill städa under.

Det låter som något jag skulle kunna klara själv, tänker jag. Ser ni mer erfarna någon anledning till att det absolut inte kommer att funka?

Och om det funkar, är det i så fall bäst att ta några lite snyggare skivor trä (tänkte mig något ganska mörkt, typ teak i färgen) eller att ta plywood eller spånskivor och sätta dekorplast med trämönster på?

2. M
    Medlem · Stockholms län · 229 inlägg

munge

Medlem
    Nu skojar du väl ändå med oss? :surprised:
    Att låta det vara som det är blir ju i så fall 10 ggr snyggare. Kanske 100 ggr.

3. M
    Medlem · Skåne · 1 649 inlägg

mathiash77

Medlem
    Trä och fukt går inte bra ihop så dina sidor kommer svälla och antagligen få svartmögel ganska fort.

På många badkar finns det plåtsidor som man kan köpa till för att dölja undertill. Dessa sidor går sedan relativt lätt att plocka bort och sätta tillbaka.

Lägg upp en bild på badkaret så kan någon säkert ge dig en länk till täcksidor som passar.

4. N
    Medlem · 11 inlägg
    Vi har inte flyttat in i huset ännu, jag bara planerar olika projekt i väntan på att få sätta igång, så jag har inga bilder på badkaret tyvärr.

Men jag tänker mig så här, typ?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    a5fe66a2730aa5ee6a8655eca950aec8.jpg

När man googlar på "bathtub wood skirt" får man upp en massa personer som gjort liknande, men alla jag hittar har satt fast trädelen direkt mot badkaret, och det verkar ju sämre både för städning och att upptäcka läckor.

Här är en bild där de verkar ha använt spånskiva:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    569cbe1cdf09299e233f90612679ff76.jpg

Men utifrån det jag läst verkar det bästa vara att inte ha spånskiva eller plywood utan helst teak, mahogny eller ceder, som ska stå emot vatten bra.

Folk bygger ju hela badkar i trä, så det kan väl inte vara en helt genomkorkad idé ändå?

5. A
    Byggveteran · Skåne · 999 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Kan vissa av bilderna du sett vara från England??
    Dom har både parkettgolv och heltäckningsmattor i sina badrum och sen avloppen utanför ytterväggarna, sen toppar vi det med en glas fönster och i lyxigare hus kanske två glas fönster så standarden jämfört med oss är inte riktigt jämförbart.
    Allt är inte bättre hos oss men vissa saker är det;)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.