Bygga in äldre vedeldad spis; material, tilluft samt rökkanal ?

160 läst  3 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Halloj alla glada.
    Vi har en äldre villa och ska ny byta ut en äldre köksspis mot en nyrenoverad Näveqvarn. Eftersom den här är gjord på bredden och den gamla var på höjden så tänkte jag riva allt och börja om på nytt.
    Lite frågor om nån vet ?

1. Kan man bygga allt i lättbetong block? Ska man ha något speciellt block? Finns mängder att välj på märkte jag. Att det inte tar upp värme spelar ingen roll då det mest är en spis som ska vara som "dekoration" även om man kanske tänder den nån gång.

2. Räcker det med tilluft via spisen framtill eller måste man dra något extra ? Finns ingen tilluftsanslutning på själva spisen.

3. Kan man gjuta in rökröret eller måste det vara "åtkomligt" efter besiktningen är gjord ?

Golvet är tillräckligt starkt redan och väggen är ju en ren murstock. Rökkanal finns redan i väggen som jag kan använda. Sneglade på H+H block men det fanns rätt många olika att välja på. Bygglov är redan fixat och klart.

Tacksam för tips!

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    1. Det traditionella är vanliga tegelstenar och kalkbruk. Om du inte bryr dig om vad som döljer sig under putsen så går vanliga lecablock och standard murbruk utmärkt. Vill du ha ett hålrum under spisen ställ spisen på blocken. Vill du ha ett större hålrum kan du ställa spisen på ett antal plattjärn som vilar på blocken på sidorna.

2. Förr var det tilluft från rummet. Har du inte ett tätt nytt hur så lär det inte vara några problem. Täta nya hus kräver tilluft.

3. Vanligen så ansluts spisen med en dold oval stos i rökgången bakom spisen. En stos muras in i rökgången och en annan utstickande skruvas fast på baksidan av spisen. Sen skjuts spisen in med tätning (pannkitt) mellan stosarna. Sotning sker då genom spisen.

Har du istället ett lodrätt rökrör på ovansidan av spisen så krävs också en inmurningsstos. Glöm då inte att sotaren vill ha en lucka vid 90-gradersvinkeln så att han kommer åt rökgången.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Halloj och tack för inputs @Claes Sörmland

1. Låter perfekt. Så då spelar det ingen roll vad man använder ? Isf gasar jag på med lättbetong så kan jag forma lätt med sågen innan jag putsar.

2. Ok. Har en äldre hus så tilluft finns =)

3. Hos mig ser det ut som såhär ... Sotluckan är vid golvet och rökröret ca 30 cm upp på väggen. Nu kommer jag mura igen det rökröret och ta ett nytt hål kanske ytterligare 40 cm högre upp rakt in i väggen lodrätt. Tänkte då mura så man kommer åt askluckan från vedfacket som ska vara under. Kan det bli problem om man har för mycket "hålrum" under rökkanalen ? Det är ett rätt rejält hål i väggen innan röret som är inmurat i väggen tar vid. Dvs, förut satt rökröret så långt ner men nu kommer det mycket högre upp. Bör jag fylla igen hålet nedåt av säkerhet ? Fattar inte så mycket men tänker om det kan bli nåt "baksug" om det finns för mycket utrymme nedåt i väggen ?

Ok så man ska ha en stos i väggen inmurad och sen täta med kitt mellan panna och stosen och sen är det bara ösa på med murbruk ? Tänkte givetvis ta ut nån för besiktning innan jag murar igen det. =)

Stort tack för tips.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    Det låter som om du har standardlösningen från förr med att rökgången går nära golvet med en asklucka under spisen (i vedfacket). Behåll den lösningen för den är lättsotad.

Inmurningsstosen ser ut så här (köp rätt dimension, det finns flera olika):

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-05-14 kl. 08.30.36.png

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: