Hej

Har en gammal skorsten placerad nära en vägg. Skulle vilja bygga igen "utrymmet" mellan skorsten och vägg (samlas bara smuts/skräp där bakom). Avståndet mellan vägg och skorsten är mellan ca 3-10 cm beroende på var man mäter, dvs. det är ojämnt, vilket väl är det stora problemet. Är det någon som har en idé på hur man kan göra detta på ett bra sätt så det dels blir tätt, dels ser bra ut? Det enda jag kommer på är att montera upp en regel och skruva fast mindre bitar gips från golv till tak som jag sågar till för att passa den ojämna skorstenen. Men har svårt att se att det kommer bli riktigt bra...

• Ojämnt mellanrum mellan gammal skorsten och vitmålad vägg, detaljbild som visar smutsavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varierande mellanrum mellan en tegelskorsten och en vit vägg som behöver tätas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Optimal imo vore att figursåga en bräda för glipan.

D
För det fall du använder murstocken ska du akta dig för att bygga igen springan innan du rådfrågat sotaren.

Min sotare menade att jag behövde använda stålreglar, skapa ventilation mm.

D
Används inte murstocken hade jag nog satt läkt/regel på murstocken och läkt/regel på den vita väggen och därefter gipsat in. Murstocken blir då lite bakom den gipsväggen du bygger.

Ulltand Ulltand skrev:
Optimal imo vore att figursåga en bräda för glipan.
Ja, kanske. Men tänker att det blir lite samma sak som att figursåga gipsskivor och sätta dit. Men som sagt, den varianten är det enda jag kommer på också. Kanske är så att det är den enda vägen att gå...

D Derbyboy skrev:
För det fall du använder murstocken ska du akta dig för att bygga igen springan innan du rådfrågat sotaren.

Min sotare menade att jag behövde använda stålreglar, skapa ventilation mm.
Murstocken används inte.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Används inte murstocken hade jag nog satt läkt/regel på murstocken och läkt/regel på den vita väggen och därefter gipsat in. Murstocken blir då lite bakom den gipsväggen du bygger.
Ja, det är en variant. Men vill helst inte ha något som sticker ut på sidan om murstocken och syns när man tittar rakt framifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.