Byggahus.se

Bygga igen dörrhål i LÄTTBETONGVÄGG

1. E
    Medlem · 7 inlägg

ECHL

Medlem
    Hej!
    Har kollat runt här på forumet och har inte funnit några svar på mina frågor!
    Har köpt ett radhus från -82 som vars grund ligger direkt på mark.
    Under matta/parkett ligger spån, cellplast och fuktspärr.
    Jag har ett dörrhåll i en 100 mm siporexvägg som ska sättas igen. Och vad jag har läst mig till så är ett dött material att föredra, då det inte rör på sig över tid, dvs noll risk för sprickor =)

Nu till mina frågor:
    Hur skall jag börja, behöver jag ta hänsyn till husgrunden, eller är det bara att lägga en "blaffa" murbruk/lim direkt på husgrunden? Jag tänker främst på fukt. (En notis, under själva väggen är det troligen bruk och några gröna plastklossar, någon som vet vad det är)

Hur skall jag sluta när jag närmar mig taket?

Jag planerar att köpa siporexblock som jag sedan armerar i "karmen"

Ser gärna bilderna!
    På en bild syns en regel som satt som stöd för undergolv. Den låg ovanpå fuktspärr.

TACK!

2. E
    Medlem · 7 inlägg

ECHL

Medlem
    bump

3. S
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

schmakita

Medlem
    Jag hade tagit bort allt trä nertill i öppningen och murat upp med lecablock, alt siporex som i ditt fall. Inte säker på att det är nödvändigt men jag hade antagligen försökt borra och stick in lite armering vart tredje varv i befintliga väggar på var sida alltså.
    Förutätter att det sitter puts på väggarna utanpå lättbetongen, där hade jag tagit bort ett par cm i en ram runt om och lagt putsnät med överlapp på gamla väggen runt om hela öppningen och putsat, så tänker jag mig att det inte ska bli nån sprickbildning i skarvarna.
    Använd mycket block och lite bruk så minskar du effekten av att bruket krymper när det bränner, man kan även använda expanderbetong som alltså inte expanderar men det krymper inte nämnvärt heller.

4. E
    Medlem · 7 inlägg

ECHL

Medlem
    Tja! Tacksam för svar! Ja, det blir siporex och gullex m2,5. Utan armering. Direkt på plattan. Risken för sprickbildning berömmer jag som låg då det är enbart dött material rakt igenom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.