Hej,

Jag har läst igenom artikeln från Bygga hus https://www.byggahus.se/forum/threads/foersaekringar-naer-du-bygger-nytt-hus.238473/ och där framgår det att det finns tre försäkringar vid nybygge:
  • Färdigställandeskydd
  • Nybyggnadsförsäkring
  • Villaförsäkring
Med vår husleverantör så ingår Färdigställandeskydd och Villaförsäkring, dvs. ej Nybyggnadsförsäkring. När man läser runt verkar denna Nybyggnadsförsäkring väldigt kritiserad.

Vilka försäkringar hade ni när ni byggde hus? Vilken trygghet ger Nybyggnadsförsäkring utöver de delar man redan är försäkrad (ja jag läste artikeln men tyckte inte det framgick helt tydligt)? Är det dumt att inte teckna denna försäkring?

Inga inputs ang detta?

När vi byggde för 10 år sedan tecknade byggfirman en byggfelsförsäkring med
Försäkrings AB Bostadsgaranti.
Denna försäkring gäller i 10 år alltså till i sommar. Premie 22000 kr.
Sedan, inför inflyttning, tecknade vi en villahemförsäkring med Moderna.
Det är väl ungefär det hela.
Och, off topic, Moderna har varit mycket bra att ha som försäkringsgivare,
både för hus och bil.

M
B bergigtomt skrev:
Hej,

Jag har läst igenom artikeln från Bygga hus [länk] och där framgår det att det finns tre försäkringar vid nybygge:
  • Färdigställandeskydd
  • Nybyggnadsförsäkring
  • Villaförsäkring
Med vår husleverantör så ingår Färdigställandeskydd och Villaförsäkring, dvs. ej Nybyggnadsförsäkring. När man läser runt verkar denna Nybyggnadsförsäkring väldigt kritiserad.

Vilka försäkringar hade ni när ni byggde hus? Vilken trygghet ger Nybyggnadsförsäkring utöver de delar man redan är försäkrad (ja jag läste artikeln men tyckte inte det framgick helt tydligt)? Är det dumt att inte teckna denna försäkring?

Hej!
Vi har samma fråga inför vårt bygge. Hur gick det för er, hur gjorde ni till slut?

M MoMag skrev:
Hej!
Vi har samma fråga inför vårt bygge. Hur gick det för er, hur gjorde ni till slut?
Hej,

Det blev de två försäkringarna som entreprenören tecknade, dvs. ingen ytterligare försäkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.