2 909 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Bygga hus - vilka försäkringar
Hej,
Jag har läst igenom artikeln från Bygga hus https://www.byggahus.se/forum/threads/foersaekringar-naer-du-bygger-nytt-hus.238473/ och där framgår det att det finns tre försäkringar vid nybygge:
Vilka försäkringar hade ni när ni byggde hus? Vilken trygghet ger Nybyggnadsförsäkring utöver de delar man redan är försäkrad (ja jag läste artikeln men tyckte inte det framgick helt tydligt)? Är det dumt att inte teckna denna försäkring?
Jag har läst igenom artikeln från Bygga hus https://www.byggahus.se/forum/threads/foersaekringar-naer-du-bygger-nytt-hus.238473/ och där framgår det att det finns tre försäkringar vid nybygge:
- Färdigställandeskydd
- Nybyggnadsförsäkring
- Villaförsäkring
Vilka försäkringar hade ni när ni byggde hus? Vilken trygghet ger Nybyggnadsförsäkring utöver de delar man redan är försäkrad (ja jag läste artikeln men tyckte inte det framgick helt tydligt)? Är det dumt att inte teckna denna försäkring?
Inga inputs ang detta?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
När vi byggde för 10 år sedan tecknade byggfirman en byggfelsförsäkring med
Försäkrings AB Bostadsgaranti.
Denna försäkring gäller i 10 år alltså till i sommar. Premie 22000 kr.
Sedan, inför inflyttning, tecknade vi en villahemförsäkring med Moderna.
Det är väl ungefär det hela.
Och, off topic, Moderna har varit mycket bra att ha som försäkringsgivare,
både för hus och bil.
Försäkrings AB Bostadsgaranti.
Denna försäkring gäller i 10 år alltså till i sommar. Premie 22000 kr.
Sedan, inför inflyttning, tecknade vi en villahemförsäkring med Moderna.
Det är väl ungefär det hela.
Och, off topic, Moderna har varit mycket bra att ha som försäkringsgivare,
både för hus och bil.
B bergigtomt skrev:Hej,
Jag har läst igenom artikeln från Bygga hus [länk] och där framgår det att det finns tre försäkringar vid nybygge:
Med vår husleverantör så ingår Färdigställandeskydd och Villaförsäkring, dvs. ej Nybyggnadsförsäkring. När man läser runt verkar denna Nybyggnadsförsäkring väldigt kritiserad.
- Färdigställandeskydd
- Nybyggnadsförsäkring
- Villaförsäkring
Hej!
Vi har samma fråga inför vårt bygge. Hur gick det för er, hur gjorde ni till slut?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga hus egen brunn-bygglov
Bygglov -
Ny expert inom entreprenad- och konsulträtt redo att hjälpa dig på Byggahus.se
Bloggkommentarer -
Riva hus för att bygga nytt men belånat med bolån - vad säger banken
Juridik -
Befintlig borrad brunn - bygga teknikhus för hydropress och filter
Vatten & Avlopp -
Bygga hus (90-100 kvm) för max 1,5 mkr?