K Karl Ande skrev:
Hej på er!

Jag behöver råd om vår situation.

Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.

Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.

Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.

Vi har två små barn.

Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?

Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.

Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Jag hade försökt att älta tomten, ni verkar inte ha råd bygga erat ”drömhus” och då kommer ni troligen tänka på det länge. Sälj, betala av lånet på både lägenhet o stugan. Njut av överskjutande del o res som bara den. Snart är ni 65 plus och kommer ångra ni inte njöt av pengarna mer.
Så försök sälja längre och njut av gåvan du fått.
Lycka till! Man lever bara 1 gång!😀

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
K Kenneth Klar skrev:
Säkert. Och om du tänker så har du och dina barn inte i Djursholm att göra
Precis! Skulle aldrig välja Djursholm även om vi hade råd. Själv har jag levt ett mycket privilegierat liv men med friheten att välja umgänge och socialt liv utan krav på att vara eller se ut på ett visst sätt. Men, som sagt, livet i Djursholm passar säkert en del.

M Maggan Maxie Wennberg skrev:
Har ni diskuterat det här med ett par olika mäklare om prisbild på tomten? Det är väl inte grannarna som köper in sig och styr pris och försäljning? Det som säljs i den prisklassen och är dessutom en tomt utan hus så är det inte så att det blir sålt på en gång. Vill ni inte bo där så sälj. Tvekar ni ang vad grannarna ska säga eller vad det nu är så bo någon annan stans. Det finns många ”uppkomlingar”. Som investerar i hus. Ni kommer åtminstone från familjen? Väljer ni att satsa så finns det två bra saker med nybyggt hus. 1. Amorteringsfritt på nybygge som syftar till att man ska kunna bygga färdigt allt, även mark och tomt, inte bara huset. Under tiden så sjunker värdet på belånat belopp pga inflation.
2. På nybyggda hus betalar man ingen fastighetsskatt på 15 år.

Varför inte ta en diskussion med banken och räkna på era möjligheter?
Det finns flera i området som köpt upp grannhus eller tomter just för att slippa grannar. Sedan köper inte alla dem privat utan på sitt företag så det förekommer.

• Gilla
08a
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Är det risk för översvämningar på tomten?
Vilka indikationer finns på bokrach i Djursholm? När det gäller bostäder och värde så är det läge, läge, och läge som påverkar priset.
Nej det finns ingen risk för översvämningar just nu, så nära havet ligger det inte.
Inga indikationer men menar bara att skulle det komma en riktig krasch så står man där med mycket i lån och ett hus som inte är värt några 20 miljoner utan kanske 12.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Att bygga ett enklare standardhus i exklusiv miljö tycks enl fler härinne vara fel. Ja, kanske i starten men inte på sikt. Utan att jämföra med TS's tomt är flertalet hus i mitt område arkitektritade och relativt påkostade då de byggdes för 20-25 år sedan. Det är ingen större prisskillnad vid försäjningarna idag mellan de påkostade och de enklare standardhusen och många har bytt ägare.

Prisnivån styrs fortfarande av läget!

Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
K Karl Ande skrev:
Hej på er!

Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.

1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.

Vi har två små barn.

Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?

Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.

Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Någon kanske redan har nämnt det, men TÄNK PÅ att tomter som säljs i kommersiellt syfte beskattas högt! 30% istället för ca 22%.

De faller nämligen under näringsfastigheter till skillnad från när man säljer en fastighet där det finns ett bostadshus. Väl värt att tänka på.

Finns inte mycket avdrag som kan göras på en obebyggd Tomt heller, så du riskerar 30% på hela köpet.

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
K Karl Ande skrev:
Nej det finns ingen risk för översvämningar just nu, så nära havet ligger det inte.
Inga indikationer men menar bara att skulle det komma en riktig krasch så står man där med mycket i lån och ett hus som inte är värt några 20 miljoner utan kanske 12.
Så ingen översvämningsrisk som påverkar, och vid en sådan krasch, hur har det påverkat resten av landet???

Stockholms priset är ju prissättande för resten av landet.. som idag när det är trögt i stockholm, är det ingen mening att sälja i resten av landet över huvudtaget… så stockholm är alltid bättre/mer likvid marknad. De bästa i stockholm är ju förstås tex djursholm…

Hade du i stället ärvt marken i tex åmål så hade det ju vrit rent idiotiskt och bygga där om man ska tänka på pengar och risker.

Skulle det vara krasch och du ska sälja och har lån på 6 Msek så kommer du ju ändå få sälja för minst dubbla lånet.. 12 msek som du säger men lån på 5 msek… så lånet är ju aldrig ett problem för banken eller att du blir lottlös efteråt, däremot så kan ju priset gå ner. Men tänk då på hur det skulle se ut i resten av landet. Och då vad regering och riskbank då gör för att hantera situationen. det är väl inte så troligt att det blir en ny 30-tals krasch…

Risken här är väl snarast ev separation och vad den skulle innebära.

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
Mats-S
K Karl Ande skrev:
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner
En fastighet är endast värt det som någon är villig att betala, allt annat är bara illusioner och drömmar.

- Behöver ni pengarna, sälj den till korrekt värde, dvs vad en köpare är villig att betala.
- Behöver ni inte pengarna, behåll den som en bra placering, mark är aldrig fel :-)

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Jag hade försökt att älta tomten, ni verkar inte ha råd bygga erat ”drömhus” och då kommer ni troligen tänka på det länge. Sälj, betala av lånet på både lägenhet o stugan. Njut av överskjutande del o res som bara den. Snart är ni 65 plus och kommer ångra ni inte njöt av pengarna mer.
Så försök sälja längre och njut av gåvan du fått.
Lycka till! Man lever bara 1 gång!😀
Tja! Någon föreslog att sälja vilker vore bra Barnen växer upp och vill troligen ej pendla kvällar och nätter in till stans nöjen och krogliv. Köp några mindre bostadsrätter i stan och hyr ut dessa möblerat. Givetvis måste man fixa det juridiska, tillstånd av bosradsrättsföreningen, besittningsrätt m.m. Man kan idag hyra ut en 1:a 1,5:a för bortemot 14000:-/mån. Blir dessutom lägre fastighetsskatt.
Då dessa lägenheter ej blir belånade samt har låg avgift kan nettot bli mycket bra och användas bl.a. för att under de 15-20 år till barnen vill röra på sig betala av lånen på befintlig/nuvarande bostad. En bostadsrätt inom tullarna med bra ekonomi och friköpt tomt riskerar ej att tappa värde på samma sätt som i kranskommunerna. Värdesäkrar dessutom pensionskapitalet för Er på sikt.
Vad jag sett finns många trevliga små grönområden i stan. Givetvis finns det områden inom tullarna vilka miljömässigt ej är så trevliga men med Ert kapital torde det ej vara något större problem. Sälj och tänk på barnens behov om ca 15-20 år.

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får väl guida oss! Ge oss lite adresser där en lägre medelklassfamilj med barn och utan större kapital kan köpa in sig ett boende!

EDIT: Letade lite. Radhusen på Bråvallavägen verkar ju faktiskt som de går att komma över och ett ligger ute nu för 11 milj. 146 kvm tomt så egentligen en lägenhet snarare än ett hus.

[bild]
Ja har inte sagt att vem som helst kan köpa något nu i Djursholm men det finns många som bor där som inte är miljonärer utan vanliga Svenssons.

• Gilla
Naturnicklas och 1 till
  • Laddar…
K Karl Ande skrev:
Hej på er!

1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.

Vi har två små barn.

Hur mycket blir skatten på tomten utan hus?

Claes Sörmland
T twoody skrev:
Ja har inte sagt att vem som helst kan köpa något nu i Djursholm men det finns många som bor där som inte är miljonärer utan vanliga Svenssons.
Frågan är hur stor andelen är av familjer som har barn som inte är rätt förmögna i Djursholm? (Just kriteriet miljonär är ju lite lågt satt ribba idag. Var och varannan är ju det, t ex TS.)

K Karl Ande skrev:
Hej på er!

1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.

Vi har två små barn.

Eller bygg i lösvirke. Ta dit snickare från landsbygden Stockholm har fantasipriser

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är hur stor andelen är av familjer som har barn som inte är rätt förmögna i Djursholm? (Just kriteriet miljonär är ju lite lågt satt ribba idag. Var och varannan är ju det, t ex TS.)
För 40-50 år sen var man ”miljonär” om man hade en miljon svenska kronor. Det var mycket pengar då.

Numera betyder väl ”miljonär” snarare ”dollarmiljonär”. (eller euro, pund o.s.v.)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag skulle definitivt inte placera pengarna på börsen idag. En krasch är på väg och den lär inte begränsa sig till börsen.
Tomten kommer inte att förlora sitt värde på lång sikt (typ 5 år?).
Här förutsätter jag att man kan få bygglov på den förstås.

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.