Byggahus.se

Bygga hus - Hantverkare vill ha kontant betalt

1. K
    Medlem · Västerbotten · 1 297 inlägg

Krille4

Medlem
    Jag har också sålt och köpt många bilar i livet - inte en gång har banken frågan om vad pengarna skulle användas till eller var pengarna kom i från. Så det är inte banken som är problemet, även om de också kan börja ställa frågor.

Problemet uppstår om Skatteverket gör en granskning och då är en påhittat båtaffär minst sagt genomskinlig. Riktigt så enkelt är det inte att göra svarta pengar vita.

/Krille

2. H
    Medlem · 14 inlägg

Hipp

Medlem
    Jag tog tjänstledigt och gick med en snickare för att totalrenoverat vårt hus. Jag anställde honom och betalade in hans skatt. Sparade momsen.
    Det jag inte tänkte på då var försäkringsfrågan, det var väldigt många år sedan.
    Nu skulle man kunna lösa det med bolag typ frilans.se, fast man borde kunna försäkra sin anställde själv.

3. nordmarken
    Medlem · 27 inlägg
    Använd Bitcoin / Kryptovaluta :geek:(y)

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Stockholm · 129 inlägg

Björkisvägen

Medlem
    Privatpersoner måste betala moms.
    Privatpersoner kan inte anställa någon utan skyldighet att betala arbetsgivaravgifter 31,42%.
    Byggmoms har omvänd skattskyldighet så underlåtenhet att rapportera och betala är ett flagrant skattebrott så #47 kan få något att tänka på.
    Då det i slutändan är en privatperson som ska äga huset, givet att en privatperson äger fastigheten, så går det inte att undvika vare sig moms eller arbetsgivaravgifter då de måste betalas i något led.
    Mest pengar i fickan för snickaren blir det om han startat ett Aktiebolag (25000 i kapitalinsats), anställer sig själv i det bolaget och plockar ut lön till brytpunkt och plockar ut vinst som aktieutdelning ur fåmansbolag.
    Skillnaden mellan skatt på lön (33%?+31,42) och skatt på aktieutdelning i fåmansbolag (25% + 20,6%) är betydande.
    Man kan snabbt få en bra timpeng för det där administrativa med att driva bolag.....

• Laddar…
  5. D
    Medlem · 4 inlägg

Durendal

Medlem

Du är endast ansvarig för din egen bokföring, om du betalar honom med kontanta medel och hur han gör sin bokföring, (d.v.s han bokför det inte), är inte ditt problem.

6. N
    Medlem · 271 inlägg

@ndreas

Medlem
    Jo, om han inte har ett företag. . .

7. B
    Medlem · Stockholm · 129 inlägg

Björkisvägen

Medlem
    Under förutsättning att han driver ett företag och har F-skattsedel.
    Betala mot faktura kan man göra kontant, men det är ditt bevis på att du gjort rätt när Skatteverket knackar på dörren.
    Kontant i sig är inget problem, bara det är mot faktura från ett företag med F-skattsedel.

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Sörmland · 1 646 inlägg

lat

Medlem
    Jag gick tillfälligt med i LRF(har jag för mig) då ingick en försäkring för "hjälp på gården". Obs, har ej lantbruk.

9. L
    Medlem · Dalarna · 67 inlägg

Lassiter

Medlem
    Du fattade grejen :cool:

• Laddar…
  10. F
    Medlem · Östergötland · 1 948 inlägg

fribygg

Medlem
    Jag har köpt motsvarande via länsförsäkringar

11. L

Lassiter

Medlem
    Det här är egentligen mest förmånligt sett att anställa.

Du betalar hans lön och sociala avgifter du får ROT avdrag.
    Rot avdrag är att du slipper betala arbetsgivare avgifter.
    Du slipper betala MOMS!
    Du slipper betala vinst till företag!

Allt är helt lagligt ring till skatteverket jag har gjort så när jag hade aupair och ville betala vitt lön.

Det här kallas A-skatt
    Som sagt det är enkelt att göra och du sparar faktiskt mycket pengar om du istället ta nån företag

Läs mer
    https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Sörmland · 1 646 inlägg

lat

Medlem
    Och snickarna var en dröm att ha!!!!
    Så skickliga & noggranna, brukar hänvisa till avslutet på listen på bilden. Inget fusk där.

13. L

Lassiter

Medlem
    Du vet inte vad du pratar om....
    Läs min första inlägg.

Dessutom om du har egen AB får inte Rot

14. engs
    Medlem · Östergötland · 1 261 inlägg

engs

Medlem
    Konst verkar vara populärt sätt att betala suspekta affärer med, omöjligt att säga vad korrekt pris är på något sådant så man kan betala genom överprissatt konst. I vilket fall om man ska tro norska TV-serien Exit.

I dagsläget kanske de gått över till NFT och betalar dyrt för en gif eller jpeg?

15. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 080 inlägg

Appendix

Husägare
    Tycker fler borde lyssna på @Björkisvägen
    Det är inte så "bara" att anställa nån. Då blir det enskild firma. Mer omfattande deklaration. Arbetsgivaransvar med mera.

Om hantverkaren bara vill ha svarta pengar (kontat) så tar man en annan hantverkare.

Om det var så enkelt skulle ju fler göra det. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.