Bygga hus för under 2,5 miljoner - möjlighet eller utopi?

19k läst  145 svar

1. E
    Medlem Nivå 2
    Prisfråga. Att bygga ett hus, givet att man har en tomt (där VA/Vatten finns förberett) för 500000 - där totala priset inte överskrider 2,4 miljoner. Är det möjligt? Eller är det en utopisk tanke? Vad skulle krävas?

Skälet att jag frågar är att jag är ensam i husbygget, och det är min totala budget jag har att röra mig med helt enkelt. Har tittat länge på befintliga hus men många kommer med omfattande (och ofta oklara) renoveringar som också lätt drar iväg direkt efter köp.

Måste jag överge min dröm om hus och förlika mig med att om man är ensamstående så är det lägenhet som man får nöja sig med, alternativt flytta till någon del av landet (olockad av detta då jag har all familj, jobb mm där jag bor nu).

Ethel88 gillar
  2. ricebridge
    Husägare Nivå 10
    Det blir lite som att fråga ”vad kostar en bil”, det finns för många okända variabler i ekvationen, t ex:

Var bygger du?
    Hur stort bygger du?
    Hur mycket kan du göra själv?
    Hur mycket kan du få hjälp med av släkt, vänner och annat löst folk?
    Vilken standard kan du leva med (t ex jacuzzi eller enkel dusch, ett badrum eller två, osv)?
    Kan du förhandla dig till bra priser och avtal? Är det stor eller liten konkurrens bland hantverkarna där du bor?

Om jag vore du, skulle jag kika på enklast tänkbara bygge. Sen be någon kunnig titta på projektet för att skala bort och förenkla ännu mer. Därefter lära dig så mycket du kan om saker du kan göra själv. Därefter ringa runt och ta in offerter på det du inte kan göra. Därefter jämföra priser på material till det du ska göra själv, beräkna hur mycket som går åt, samt räkna ihop. Därefter göra en rimlig tidsplan för hur länge ni kommer att få leva i byggkaos (barnen tenderar att växa upp mycket fortare än man tror...)
    Först därefter har du en bättre bild av det hela.

3. E
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Tack för svar. Jag har inga barn så det är inte en parameter.

Jag kan tänka mig rätt enkel standard. Dusch går utsökt och det räcker med ett badrum.
    Bygget är i Uppsala län och här är det nog rätt hög konkurrens gissar jag. Storleken jag tittat på är 80-110 kvm (80-husen jag sett har dock oinredd ovanvåning om 44 kvm som man får göra själv).

Jag kan måla, tapetsera, lägga golv och färdigställa en ovanvåning själv. Utöver det måste jag fundera.
    Hjälp finns av släkt.

4. K
    Medlem Nivå 7
    Om jag hade 1,9 mkr i budget efter tomtköp skulle jag välja ett nyckelfärdigt hus för max 1,5 mkr. Kanske ett 1,5-planshus från Älvsbyhus med oinredd övervåning som ni kan inreda senare?

På så sätt har du 400 kkr i budget för att göra i ordning tomten och övriga kostnader som tillkommer. Krävs det minimala markarbeten kanske du t o m kan rymma Älvsbyhus fristående carport med förråd inom budgeten.

Lycka till!

/Krille

EmmaRa och ricebridge gillar
  5. ricebridge
    Husägare Nivå 10
    Kan du lägga golv (vilket du kan) så kan du isolera och gipsa väggar. Kan du gipsa väggar så kan du gipsa innertak (om du hyr en gipslyft). Kan du gipsa innertak kan du lägga råspont, takpapp och takpannor på ett yttertak (om du inte är höjdrädd). Kan du göra allt detta så kan du spika ytterpanel. Sedär, snart är halva huset klart...

6. ricebridge
    Husägare Nivå 10
    Jo förresten, i ditt läge skulle det förmodligen vara bra med att kunna öka bostadsytan men hålla sig till motsvarande en normaltvåa för nuvarande boende. Dvs, om lyckan slår till och du blir fler, så behöver du inte flytta, bara inreda övervåning eller kanske bygga ut i någon riktning. På så sätt kan du dra ner kostnaderna rätt rejält.

7. E
    Medlem Nivå 2
    Jag gillar tanken på oinredd övervåning just pga framtida möjligheter då. Är medveten om att de billigare leverantörerna ifrågasätts av vissa; men det är också en fråga om att se verkligheten för min del - självklart drömmer jag om ett arkitektritat hus eller liknande men de pengarna har jag helt enkelt inte.

ricebridge gillar
  8. K
    Medlem Nivå 2
    Det skall gå, jag har fått offert från Eksjöhus, deras Trend 152 kvm i ett plan med hopbyggt garage om ca 30 kvm extra. Slutpriset var 4.05 Mk med en tomt inkluderad för 629.000. Lagfarter, pantbrev, räntor, anslutningar, bygglov, KA mm för ca 325.000 så då borde ett mindre hus vara möjligt för 2,5 mkr (4.05-0,954 = ca 3.1 mkr)

EmmaRa gillar
  9. E
    Medlem Nivå 2
    Höjdrädd är jag inte (det jobbet har jag också räknat med för de flesta begagnade hus jag tittat på).

Generellt är jag inte rädd för att hugga i, så länge jag har en plan och ett tillvägagångssätt så brukar det mesta funka om man jobbar metodiskt.

Fördelen med ett nytt hus är ju att jag slipper att FÖRST riva bort allt gammalt material med.

maxmsm och ricebridge gillar
  10. E
    Medlem Nivå 2
    Det är det jag tänker med. Plus att det långsiktigt blir ekonomiskt bra om jag skulle sälja huset i framtiden. Att ha ett något större hus då är mer lättsålt också vad jag förstått.

11. Peter_Henry
    Allvetare · Nivå 4
    Kika in Floods trähus, bra att göra med och har prislista på hemsidan med specifikation.

Har haft med dem att göra och tror att där kan du ha något att hämta

EmmaRa gillar
  12. E
    Medlem Nivå 2
    Det låter jättebra! Ska helt klart kolla!

13. E
    Medlem Nivå 2
    Hur dealar man detta med firmorna? De offerter jag fått är ju mer ”ja du kan spara lite om du gör markarbetet själv”.

Älvsbyhus tex kostade ju en miljon till inkl allt arbete utöver priset som angavs på websidan.

14. H
    Bannad · Nivå 9
    Bygg i lösvirke så kommer du utan problem ner mot dryga miljonen för ett så litet hus i byggkostnader

U i CAR och ricebridge gillar
  15. H
    Gäst
    håll dig till aktier. å kom inte med dröm kostnader

rogasa gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: