Bygga horisontalfräs?

4k läst  30 svar

1. stigen
    Verktygstokig Nivå 12
    Tack Ronnie!

När det gäller materialvalet så valde jag mellan att använda egen gammal lufttorkad ek eller köpa ek i limfog.
    Ärligt talat så tvekade jag på att ta den egna eken då jag har den till att snickra möbler mm.
    Biltemas skiva var billig och gav mig möjlighet att justera ner måtten på bitarna till 20mm förutom anläggningsytorna som jag behöll i 25mm.
    Massivt träd är ju alltid i rörelse men stavlimningen gör att rörelserna blir små. Fräsningen för T-skenan fick skivan att bukta sig men två tvärgående limmade och skruvade ekreglar rättade upp det hela.
    Sen tycker jag det är betydligt roligare att jobba med riktigt trä i motsats till dött skivmaterial och att maskinen blir betydligt vackrare! Skönheten får man på köpet.
    Medvetet gjorde jag en liten differens på underredet för att kunna justera 90-graders vinkeln mellan borden. Med dom två infällda Rampamuffarna med skruvar gick det lätt att ställa vinkeln i 90 grader.
    Jag valde också att byta ut alla vingmuttrar som byggbeskrivningen visade till svarta rattar.
    En liten detalj men i mitt tycke värt dom kronorna för utseendets skull.

Mvh/Dag

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: