Bygga hönshus – regler och utformning

6k läst  41 svar

1. P
    Medlem · Nivå 10
    Jo det är ju lite så jag funderar med, regelboken är ju en sak, men lagom storlek för att de ska må bra är ju viktigast

3 av 4 sidor är stängslade av tomten idag, men vill helst inte ha hönsen ute så fritt, har mer räv här än där de bor idag och så är det ju inte så trevligt för barnen att gå runt i gräset sen även om det gödslar.

Funkar 1 kvadrat utegård per höna om man kan släppa ut dem i en del av trädgården viss tid av dagen? jag har ju i dagsläget ca 2 kvadrat per höna vilket funkar mycket bra.

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 17
    Enligt boken "höns" så rekommenderar de max 2-3 stora eller 4-5 dvärg per kvm golvyta.
    Hittar dessvärre inget om uteyta, har själv funderat över det. Jag hade siktat på dubbla gårdar som man kan växla mellan.

Notera att vi inte kommit längre än anskaffning av litteratur samt att jag köpt en gerkap med argumentet att vi ska bygga hönshus i höst ;)

3. T
    Medlem Nivå 11
    Ja visst lär det fungera. Du kan dock räkna med att de kommer krafsa fram bar jord där inom kort. Det har de kanske redan gjort i din större hage? De använder ju inte Facebook, har inget jobb att gå till, inga TV-serier att hålla på med, det enda de gör om dagarna är att förstöra där de går. Ju mindre område, desto mer förstört ;)

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Nivå 18
    Ska det finnas gräs kvar så behöver de en väldigt stor yta. Typ hela trädgården.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 10
    De tog ju knappt en förmiddag för dem att rensa gräset i befintliga utegården så det hade jag inte räknat med, är nog få förunnat att ha gräsmattan kvar i hönsgården, väldigt få hönor eller väldigt stor gård.
    Har hört siffror på 20-25 kvadrat gräsmatta per höna så ska de klara sig.

Hagen har de inte lyckats lika bra med än, det fixade torkan istället.

Ska kolla med kommunen vad de säger nästa vecka, blanketten som finns ska man bara fylla i vad man vill ha, så jag kan skriva 500st hönor och 50 tuppar i formuläret vilket jag har svårt att tänka mig att de godkänner.
    Det är ju inte heller någon mening att söka på det antalet jag har nu och få ett papper tillbaka sen för 1800kr som säger att jag max få ha 5.

Redigerat 3 aug 2018 16:56
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  7. P
    Medlem · Nivå 10
    Skulle jag ha mina så hade jag inga kvar efter några timmar, räven är här nästan dagligen i villaträdgården

Har skogen mot baksidan av huset, är en lång väg in i skogen med hus på båda sidor vägen sen är det skog bakom på båda sidor.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Just med hänsyn till faran för räv så släpper vi inte ut våra höns förrän kl 10 på förmiddagen.
    Räven jagar främst i gryning och skymning och sover på dagarna.

Farligare än räven verkar dock rovfåglar och skator vara.
    Det är nog främst duvhök som varit framme. Hur vet man?
    Jo, om ett halvätet hönskadaver ligger kvar så har det varit en rovfågelattack, de orkar nämligen inte bära med sig den döda hönan/tuppen, utan äter sig mätta för stunden bara.
    Och skator är stygga mot småkycklingar och ägg som lämnas då och då i värpredena.

Vi har en lite för liten gård för de nya kycklingarna nu, och skall bygga ut den till ca 4 x 8 = 32 m2.
    Och den skall vara helt övertäckt så kycklingarna går säkra.

(Vi har nu 4 kycklingar som fyller 2 veckor i morgon :love:
    De får bara gå ut i den täckta inhägnaden med sin mamma)

9. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag mötte räven på garageuppfarten när jag var hemma på lunchrasten några veckor innan semestern.
    På vår gård är det dock dåligt med räv, grävling och vildsvin har vi dock massor av men de verkar inte så intresserade av hönorna, det är nät i marken och allmänt väldigt mycket sten så inte gräv vänligt.

Bygg inte för stort till kycklingarna, tycker alltid det tenderar till att bli väldigt hög andel tuppar.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det blir väl alltid ca 50% tuppar.
    Vad menar du att det med hönsgårdens storlek att göra?

11. P
    Medlem · Nivå 10
    Att om man har 4st kycklingar och 2 blir tuppar så sparar man ju normalt inte alla tuppar så man behöver ju inte dimensionera för mer än vad man tänkt ha kvar.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Men tills man vet om det tupp- eller höna-kycklingar kan de väl få vara skyddade?
    Och det tar rätt lång tid innan en vanlig hobbyodlare ser skillnad på könen.

För övrigt är det olika många kycklingar som ruvas fram olika år.
    Som mest har vi haft 26 djur i hönshuset.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: