Byggahus.se
Jag ska bygga ett plank på cirka 2 meter (höjd) och cirka 7-8 meter i bredd. Planket ska dels utgöra simpelt insynsskydd, men nästa år kommer jag med största sannolikhet att ansluta en trall på cirka en halvmeters höjd direkt i planket. Tanken är helt enkelt vertikala stolpar och horisontell panel. Jag har försökt läsa på lite men inser att det finns massor av sätt att göra detta på så därför tänkte jag be om råd här innan jag sätter igång.

Så, från början.
1. Jag fick rekommenderat att köra 95x95 stolpar. Men vilket avstånd bör jag ha mellan dem tycker ni? Grannen har 2 m på sitt men då stödjer det ju ingen altan. Min magkänsla säger 1200mm men det grundar jag ju inte på något alls :)
2. Jag tänkte gjuta egna plintar med gjutrör eftersom det ser enkelt ut.. Vilken diameter på rör?
3. Behövs det en bottenplatta till plintarna? Gjuter man isåfall den själv eller köper man något färdigt?
4. Jag läste någonstans om armeringsjärn i plinten? Behövs det?
5. Ska röret ligga så att toppen är precis i marknivå, lite nedanför så att det ser ut som att stolpen går ner i marken eller rent av en bit ovanför som jag sett att vissa gör?

Tacksam för tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.