Hej,

Jag fick lite virke över från altanen som jag tänkte jag kunde bygga en gungställning av. Jag hade tänkt använda 95x95 i en A form med en 170x45 som överliggare och 120x45 mellan stolparna enligt bild.
Blir det stadigt nog? Jag är lite oroligt för stabiliteten i sida och funderar på om jag borde försöka få någon som stadgar upp mellan överliggaren och stolparna.
vy3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vy2.jpg
Skapa konto
vy1.jpg
Skapa konto

Alla förslag och ideer mottages tacksamt!

Det beror väl på hur stadigt stolparna står i marken, spontant känns det lite klent om det inte bara är för små barn.
Jag tror att ställningen kommer att vibrera/skaka sönder på ganska kort tid när barnen börjar gunga i rikningar det inte är byggt för. Möjligtvis skulle du kunna luta A-stolparna inåt något för att hålla emot bättre.

Verkar rimligt. Personligen skulle jag bygga i rundvirke. Din konstruktion funkar bra på krafter nedåt men är svagare sidokrafter etc. Finns speciella beslag för att bygga gungställning i rundvirke.

A:na ska luta utåt och vara duktigt förankrade i marken.

Nyfniken skrev:
A:na ska luta utåt och vara duktigt förankrade i marken.
Det bero väl lite på var man tycker man tittar? Lutar inåt där uppe men utåt där nere?

Joens skrev:
Det bero väl lite på var man tycker man tittar? Lutar inåt där uppe men utåt där nere?
Helt ärligt så tror jag inte det spelar någon roll, så länge man gör lika på båda sidorna.

Nyfniken skrev:
Helt ärligt så tror jag inte det spelar någon roll, så länge man gör lika på båda sidorna.
Efter att ha funderat lite kom jag fram till att ovanstånde måste vara fel. Det är ju betydligt lättare att hålla balansen om man står bredbent :)

Att A:na ska luta låter ju vettigt, sen får jag väl helt enkelt test. Kan ju inte bli mer än fel :)

En svanskota mer elle mindre... :)

• Gilla
gustavthron
  • Laddar…
TS får gärna visa bilder på resultatet. Min lille visar sig gilla gungor också, tidigare än förväntat, så det måste nog till något hemma hos oss också.

• Gilla
Thedragon 86
  • Laddar…
Jag har gjort som TS förslag. Använde 90x90 tryckt i både överliggare och stolpar. Grävde ner en bit och blandade grovbetong. Det är absolut tillräckligt stadigt. Både barnen och jag själv både klättrar och gungar i den.

Gräva ned och slänga i lite betong låter smart, skönt att höra att dimensioneringen räcker också. Ska absolut posta bild när (om) det blir klart. Nu flyttar vu snart ut till stugan där den ska vara så jag hoppas tiden räcker då.

Inte helt färdig på bilden och inte heller nedgrävd.

• 1371310824680.jpg
    Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1373740269.703812.jpg
Skapa konto

Min blev tillslut såhär :)
Tiden har inte riktigt räckt till gör att gå ihop en gungställning i år.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.