Hej!
Jag vill be om tips på hur man enklast får till ett jämtgolv på denna ytan, gärna så billigt som möjligt (som alltid såklart ) det ska inte köras in fordon på den ytan utan ska vara som ett ouppvärmt förvaringsutrymme dock är väggar och tak isolerade så det blir som kallast 2-4 grader när det är -10-15 utetack på förhand!
Jag vill be om tips på hur man enklast får till ett jämtgolv på denna ytan, gärna så billigt som möjligt (som alltid såklart ) det ska inte köras in fordon på den ytan utan ska vara som ett ouppvärmt förvaringsutrymme dock är väggar och tak isolerade så det blir som kallast 2-4 grader när det är -10-15 utetack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en storsäck lecakulor 8-10 mm eller liknande storlek.
Blanda lecakulorna med billigt flytspackel eller cement & lite vatten, du kan blanda det i en Tombola eller liknande.
Toppa golvet med flytspackel sista 12-13 mm
Blir absolut billigast & bra hållbarhet.
Blanda lecakulorna med billigt flytspackel eller cement & lite vatten, du kan blanda det i en Tombola eller liknande.
Toppa golvet med flytspackel sista 12-13 mm
Blir absolut billigast & bra hållbarhet.
Så gör man enbart vid väldigt stora höjdskillnader, & då med svindyr mx 300 ell 400 klass på cellplasten.Weikert skrev:
Leca isolerar också eftersom den innehåller luft, & har samtidigt bra hållfasthet & är lätt att jobba med.
Armering känns i ditt fall onödigt, då du har en stark platta redan & inte ska lägga tjockt.
Vid tjockare gjutningar kan man använda armering pga "krympet", d.v.s att gjutningen drar "ihop sig" eftersom vattnet dunstar.
EPS är också något du kan använda men är väldigt dyrt, & klart sämre än slammade lecakulor.
Dra ut den slammade lecan med en rak planka bara, vänta ett dygn....prima & toppa med flytspackel.
J jawen skrev:Så gör man enbart vid väldigt stora höjdskillnader, & då med svindyr mx 300 ell 400 klass på cellplasten.
Leca isolerar också eftersom den innehåller luft, & har samtidigt bra hållfasthet & är lätt att jobba med.
Armering känns i ditt fall onödigt, då du har en stark platta redan & inte ska lägga tjockt.
Vid tjockare gjutningar kan man använda armering pga "krympet", d.v.s att gjutningen drar "ihop sig" eftersom vattnet dunstar.
EPS är också något du kan använda men är väldigt dyrt, & klart sämre än slammade lecakulor.
Dra ut den slammade lecan med en rak planka bara, vänta ett dygn....prima & toppa med flytspackel.
Vad räknas som inte tjockt? Det är 120-140mm som ska fyllas och ytan är 15kvm , känns som det blir en hel del leca och x antal säckar betong, kanske billigare att beställa betongbil
Gjuter du i den tjockleken så kommer det högst sannolikt blir massa sprickor och "bom-släpp" d.v.s att översta lagret lossnar från underlaget & ligger löst ovanpå. (ofta i småbitar som man sedan får skotta ut igen)Weikert skrev:
Skulle absolut inte rekommendera dig att gjuta med betong på en tidigare gjutning, det är nästan dömt att misslyckats.
Tjock gjutning är 50-60+ cm, & där kan man bottna med cellplast.
Du vill som slutresultat få ett homogent golv, & då är det bara flytspackel i ett mycket tjockt lager eller bottning med lecakulor eller EPS som gäller, det finns inga "genvägar".
Man kan också grundfylla med Dolomit eller sand, & flytspackla översta 25 mm med armeringsmattor, men det blir inte lika bra, då det blir som ett "flytande golv" enbart på en del av ytan.
Det är alltid bra att försöka få hela "konstruktionen" att röra sig gemensamt i temperatursvängningar, eftersom det annars "rör sig" olika mycket & då oftast spricker pga det.
Och det går inte åt särskilt mycket flytspackel/cement när du i Tombolan "slammar" lecakulorna, dom behöver endast bli lite småkladdiga för att uppfylla sin funktion.
Och låt Tombolan gå ordentligt & blanda ut allt, för att "icke vana" människor har oftast i mycket mer flytspackel/cement än vad som behövs.
J jawen skrev:Gjuter du i den tjockleken så kommer det högst sannolikt blir massa sprickor och "bom-släpp" d.v.s att översta lagret lossnar från underlaget & ligger löst ovanpå. (ofta i småbitar som man sedan får skotta ut igen)
Skulle absolut inte rekommendera dig att gjuta med betong på en tidigare gjutning, det är nästan dömt att misslyckats.
Tjock gjutning är 50-60+ cm, & där kan man bottna med cellplast.
Du vill som slutresultat få ett homogent golv, & då är det bara flytspackel i ett mycket tjockt lager eller bottning med lecakulor eller EPS som gäller, det finns inga "genvägar".
Man kan också grundfylla med Dolomit eller sand, & flytspackla översta 25 mm med armeringsmattor, men det blir inte lika bra, då det blir som ett "flytande golv" enbart på en del av ytan.
Det är alltid bra att försöka få hela "konstruktionen" att röra sig gemensamt i temperatursvängningar, eftersom det annars "rör sig" olika mycket & då oftast spricker pga det.
Och det går inte åt särskilt mycket flytspackel/cement när du i Tombolan "slammar" lecakulorna, dom behöver endast bli lite småkladdiga för att uppfylla sin funktion.
Och låt Tombolan gå ordentligt & blanda ut allt, för att "icke vana" människor har oftast i mycket mer flytspackel/cement än vad som behövs.
Tack för din utförliga förklaring, det uppskattas!
Då blir det till att göra som du beskriver! Tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga ut badrum - hjälp med golvet
Badrum -
Byggarna satte på golvvärmen dagen efter de var klara med kaklingen
Badrum -
Hur skulle ni bygga upp detta golvet?
Golv -
Bygga trappa innan eller efter golvläggning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga trappa innan eller efter golvläggning?
Utbyggnad och tillbyggnad