Eftersom jag bygger om mitt garage så båten ska få plats så måste jag bygga nya dörrar dit.
Förhoppningsvis så börjar jag med det nu i helgen.
Planen är att bygga stommen av reglar 45*70. Insidan kommer det bli en plywoodskiva och utsidan blir "panel". Isolering blir 70mm cellplast.
Då till frågan.
Går det att bygga utan glipa mellan dörrarna och de går då fortfarande att öppna och stänga dem? (rödmarkerat på skissen)
Eller måste det vara en glipa mellan dörrarna? Om så är fallet, hur stor måste glipan vara?
Detta kanske inte är något problem alls, men jag vill hellre veta det INNAN jag byggt dörrarna. Är ju roligare att bygga så rätt som möjligt från början
Bifogar en skiss på dörrarn med ungefärliga mått.
Tacksam för hjälp!
Förhoppningsvis så börjar jag med det nu i helgen.
Planen är att bygga stommen av reglar 45*70. Insidan kommer det bli en plywoodskiva och utsidan blir "panel". Isolering blir 70mm cellplast.
Då till frågan.
Går det att bygga utan glipa mellan dörrarna och de går då fortfarande att öppna och stänga dem? (rödmarkerat på skissen)
Eller måste det vara en glipa mellan dörrarna? Om så är fallet, hur stor måste glipan vara?
Detta kanske inte är något problem alls, men jag vill hellre veta det INNAN jag byggt dörrarna. Är ju roligare att bygga så rätt som möjligt från början
Bifogar en skiss på dörrarn med ungefärliga mått.
Tacksam för hjälp!
Jag vet inte sånt men alla dörrar jag köpt, haft och sett har ju glipa så förmodligen måste man ha det. Jag köpte precis nya portar och där är det en glipa och det medföljer 2 lister som ska sättas på ut- respektive insidan för att det ska bli tätt. Det krävs en del justering av karmen vid montering och ingenting blir ju helt rakt och rätvinkligt utan alltid är det lite snett nånstans så mellanrummet behövs antagligen för det.
Om ditt nic betyder vad jag tror så har jag en 318
Om ditt nic betyder vad jag tror så har jag en 318
Eftersom trä är ett levande material så måste man räkna med att de tar upp fukt och därmed sväller. Därför måste man absolut ha en glipa annars så kommer de att gå ihop och kärva.
(Tidigare 330 och 350)
(Tidigare 330 och 350)
hade jag varit dig hade jag byggt dom på plats.
sätt upp en regel tvärs över hålet nere och uppe (ca 20-30 sm från ovan/underkant), sätt sedan 2 reglar på snedden mot mitten där dörrarna skall öppnas så att det blir som 2 st Z:an.
därefter tar du och sätter din panel från varsitt håll tills du når mitten. på med gångjärnen och såga ett V-snitt i nedre och övre regeln. Du har nu 2 st dörrar med glipa. en planka över skarven täpper till denna. Fördelen är att nu har du 2 st dörrar som båda passar och inte behöver justeras in. Isolera och klä på insidan.
här är mina portar, jag har dock ett kallgarage och därmed oisolerade dörrar...
http://1.bp.blogspot.com/_awzELNQNZNU/SJ6mUZ8nnRI/AAAAAAAAAAc/Bj2ZfpIt0Pw/s1600-h/DSC00041.JPG
sätt upp en regel tvärs över hålet nere och uppe (ca 20-30 sm från ovan/underkant), sätt sedan 2 reglar på snedden mot mitten där dörrarna skall öppnas så att det blir som 2 st Z:an.
därefter tar du och sätter din panel från varsitt håll tills du når mitten. på med gångjärnen och såga ett V-snitt i nedre och övre regeln. Du har nu 2 st dörrar med glipa. en planka över skarven täpper till denna. Fördelen är att nu har du 2 st dörrar som båda passar och inte behöver justeras in. Isolera och klä på insidan.
här är mina portar, jag har dock ett kallgarage och därmed oisolerade dörrar...
http://1.bp.blogspot.com/_awzELNQNZNU/SJ6mUZ8nnRI/AAAAAAAAAAc/Bj2ZfpIt0Pw/s1600-h/DSC00041.JPG
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga pelare och överliggare mellan två garagedörrar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga egna garagedörrar
Fönster & Dörrar -
Bygga egna garagedörrar... igen
Bygga garagedörrar?
Bygga egna garagedörrar. Kostnad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus