1 253 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Bygga garage av gammalt förråd
Har ett förråd på tomten som sitter ihop med mitt garage, just nu är det bara jordstampat golv o oisolerade väggar, eftersom det har stått där många år, skulle jag kunna gjuta en platta där och dra upp nya väggar o isolera och sätta andra takstolar på och använda som garage ? Utan att behöva bygglov ? Tänker att det kanske ”bara” räknas som en renovering av förrådet 😛 bor inte i detaljplanerat område
Så länge du har kvar de gamla väggarna så har du inte rivit huset/förrådet och behöver inget rivningslov och heller inget bygglov för att bygga nytt... så jag gissar att så länge du bara tar en bit i taget så är det okej.
Här i närheten så hade en person en gammal bykstuga på tomten som inte fick rivas eller byggas om utvändigt så de renoverade den befintliga som var "helrutten" genom att sätta ny panel utvändigt (som sattes på stående spikregel i dimension 45x145). När det var gjort runt om så lagades den gamla murade grunden med ett lager betong som var ca 145 mm tjockt.
Sedan bytte man takstolar och råspont eftersom det gamla var dåligt och de gamla tegelpannorna återanvändes och kompletterades med andra, gamla pannor.
De befintliga fönstren flyttades ut i liv med den nya panelen, utom ett som fick bytas ut.
När utsidan var klar så fixade man till ytskikten på insidan genom att ta bort gammalt angripet material (dvs den gamla stommen) och isolerade samt drog in el och satte nytt gips...
Ett par mellanväggar fick flyttas och då upptäckte de att de gamla golvbjälkarna var dåliga på sina ställen så då var de tvungna att byta dem.
Jag kan säga att de gjorde en "pietetsfull" renovering av ett gammalt hus och har fått det såå fint
Här i närheten så hade en person en gammal bykstuga på tomten som inte fick rivas eller byggas om utvändigt så de renoverade den befintliga som var "helrutten" genom att sätta ny panel utvändigt (som sattes på stående spikregel i dimension 45x145). När det var gjort runt om så lagades den gamla murade grunden med ett lager betong som var ca 145 mm tjockt.
Sedan bytte man takstolar och råspont eftersom det gamla var dåligt och de gamla tegelpannorna återanvändes och kompletterades med andra, gamla pannor.
De befintliga fönstren flyttades ut i liv med den nya panelen, utom ett som fick bytas ut.
När utsidan var klar så fixade man till ytskikten på insidan genom att ta bort gammalt angripet material (dvs den gamla stommen) och isolerade samt drog in el och satte nytt gips...
Ett par mellanväggar fick flyttas och då upptäckte de att de gamla golvbjälkarna var dåliga på sina ställen så då var de tvungna att byta dem.
Jag kan säga att de gjorde en "pietetsfull" renovering av ett gammalt hus och har fått det såå fint
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga om gammalt garage till tvättstuga
Tvättstuga -
Bygga SPA i gammalt garage...
Badrum -
Gammalt förråd/garage, riva eller bygga om?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
bygga garage i gammalt uthus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Lönsamt bygga garage av stockar från gammalt stockhus?
Byggmaterial & Byggteknik